آفتاب
جلیلی:

شکل‌گیری احزاب بر اساس نیاز جامعه، شور انتخاباتی ایجاد می‌کند

شکل‌گیری احزاب بر اساس نیاز جامعه، شور انتخاباتی ایجاد می‌کند

یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که احزاب در کشور ما عموماً به شکل فصلی عمل می‌کنند، تأکید کرد که تعدد احزاب باعث ایجاد شور انتخاباتی نمی‌شود مگر این‌که احزاب بر اساس نیاز جامعه به وجود آمده باشند.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: رویکرد فعالیت حزبی آن هم در شرایطی که اثرگذاری‌اش را شاهد باشیم معمولاً در مقاطعی خاص و به صورت موسمی ظهور و بروز می‌کند چه در قالب ائتلاف بین حزبی و چه احزاب جدید.

وی افزود: رویکرد برخی به شناخت درست افراد و رویه‌های مجموعه افرادی که ذیل یک اساسنامه دور هم جمع شده اند، کمک می‌کند اما رویکرد حزبی باید یک اتفاق پایدار و مستمر برای اثرگذاری در افکار عمومی و شناخت درست حوزه اجتماعی باشد که متأسافته این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

نماینده مردم مسجد سلمیان در مجلس ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی حزب در کشور وجود دارد اما احزابی که فعال باشند و بتوانند اثرگذاری خود را در حوزه اجتماعی به صورت گسترده و فراگیر داشته باشند، بسیار کم هستند. بنابراین، رویکرد فعالیت به صورت حزب در حوزه اجتماعی و سیای اثرگذار هست هرچند که به صورت موسمی عمل می‌شود.

جلیلی با بیان این‌که در تجربه افکار عمومی نسبت احزاب با روش‌های که در حوزه سیاسی به کار گرفته می‌شود، روشن نیست، اضافه کرد: وقتی حزبی می‌خواهد وارد عرصه سیاسی شود برنامه‌های آن در بخش‌های مختلف برای مردم مهم است. معمولاً احزاب رویکردشان را مبتنی بر محوریت اشخاصی که اثرگذاری اجتماعی دارند، قرار می‌دهند تا برنامه‌هایی که به شرایط و آینده بهتر کشور کمک می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد احزاب از شخص محوری به برنامه محوری برای افزایش اثرگذاری، تصریح کرد: در این صورت حزب با افول یا صعود یک فرد دچار افول یا صعود نخواهد شد و نهایتاً آن بخشی از افکار عمومی جامعه که نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف در برنامه‌های حزب می‌بینند با آن بخش ارتباط برقرار خواهد کرد.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که در سال انتخابات ائتلاف حزبی تشکیل می‌دهند و بعد از انتخابات مجدداً فاصله‌ها زیاد می‌شود و فعالیت‌های حزبی کم می‌شود اما اگر قرار است فعالیت های گروهی به صورت پایدار در عرصه سیاسی معنی پیدا کند باید نحوه عملکرد هم در طول دوره‌های مختلف بر اساس برنامه هایی که احزاب ارائه می‌کنند و تلاش‌هایی که انجام می‌دهند به گونه‌ای باشد که اثرگذاری خودشان را در جلب افکار عمومی برای گسترده‌تر کردن دامنه فعالیت گروهی در قالب یک حزب به نمایش بگذارند.

جلیلی درباره نقش احزاب در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی نیز گفت: اگر بروز و ظهور احزاب بر اساس یک نیاز و ضرورت شکل گرفته باشد می‌تواند در حوزه اجتماعی اثر بگذارد وگرنه تشکیل حزب از بالا به پایین به نحوی که نیاز جامعه به آن نگاه حزبی وجود نداشته باشد باعث می‌شود آن گروهی که دور هم جمع شده‌اند در حوزه اجتماعی اثرگذار نباشند و شور و شوق ایجاد نکنند.

وی با تأکید بر این‌که تعداد احزاب به معنی ایجاد شور و شوق نیست، یادآور شد: اگر الان می‌بینیم که علی‌رغم وجود تعداد زیادی حزب در جامعه، تحرک در حوزه اجتماعی اثر مشهودی ندارد بیانگر این است که بسیاری از این احزاب خواسته‌های افکار عمومی را پوشش نمی‌دهند و بر اساس نیاز حوزه اجتماعی تشکیل نشده‌اند.

انتهای پیام

کد N932256

وبگردی