آفتاب
/گفت‌وگو/

رهبر عصائب اهل الحق: ما خارج از مرزهای عراق فعالیتی نداریم

رهبر عصائب اهل الحق: ما خارج از مرزهای عراق فعالیتی نداریم

رهبر گروه شبه نظامی عصائب اهل الحق عراق در مصاحبه‌ای هرگونه حضور خود در خارج از مرزهای این کشور را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه دیلی بیست، قیس الخزعلی، رهبر گروه شبه نظامی عصائب اهل الحق عراق در مصاحبه با محمد الزیدی، یکی از خبرنگاران پایگاه خبری النقاش عراق درخصوص اطلاعاتی مبنی بر اینکه یک شاخه از این گروه شبه نظامی تحت نام گروه حیدر الکرار در سوریه فعالیت می‌کند، گفت: ما هرگونه گزارشی را مبنی بر اینکه در هر کشور دیگری خارج از مرزهای عراق حضور داریم، رد می‌کنیم. نیروهای ما تنها در عراق هستند، ما به همراه دیگر گروه‌های شبه نظامی و ارتش عراق توانسته‌ایم جلوی توسعه فعالیت‌های گروه تروریستی داعش به شهرهای دیگر عراق را بگیریم.

وی همچنین هرگونه هماهنگی گروه تحت امرش با دولت سوریه را رد کرد و گفت: ما هیچ هماهنگی با دولت سوریه نداریم زیرا هیچ گونه حضور نظامی در خاک سوریه نداریم.

الخزعلی درباره روابط گروه عصائب اهل الحق با ایران گفت: ما با ایران روابط خوبی داریم و بین ما یک احترام دو جانبه وجود دارد اما این غیرعادی نیست زیرا ما در عراق تاریخی طولانی با ایران داشته‌ایم و عراق با ایران مرز مشترک دارد بنابراین این طبیعی است که با ایران روابط داشته باشیم و منافع مشترکی با آنها داشته باشیم.

وی ادامه داد: گروه عصائب اهل الحق برپایه آنچه که شورای حاکم بر آن تصمیم می‌گیرد تصمیم‌های خود را اتخاذ می‌کند و این تصمیم‌ها کاملا مستقل از ایران هستند. ما در هر تصمیمی که می‌گیریم منافع ملی را در اولویت نخست قرار می‌دهیم و هر گونه مداخله خارجی و منفی را رد می‌کنیم. بنابراین من تاکید می‌کنم صرف اینکه ما تصمیم‌های خود را مستقل می‌گیریم به این معنی نیست که منافع یا اهداف مشترکی وجود ندارد. همچنین در زمینه پشتیبانی مستقیم نیز هر گونه حمایتی از طریق دولت مرکزی عراق در بغداد صورت می‌گیرد. ما در حال حاضر در فرآیند سیاسی حضور داریم و این مشارکت ما به مجرد اینکه آمریکا عراق را ترک کرد، آغاز شد.

قیس الخزعلی درباره بیانیه‌های اخیرش در خصوص لزوم تغییر نظام سیاسی عراق از پارلمانی به ریاست جمهوری گفت: ما امروز در عراق مشکلات بزرگی داریم و همه می‌دانند که این مشکلات چیست، از جمله خدمات دولتی دارای مشکل هستند و دیگر مشکلات ما شامل پروژه‌های راهبردی، سطح بیکاری و همچنین مجموعه‌ای از مسائل دیگر می‌شود. گروه عصائب اهل الحق معتقد است یکی از دلایل اصلی این مشکلات وجود نظام فرقه‌ای در عراق است، ما برای حل این مساله پیشنهاد کرده‌ایم که یک نظام ریاست جمهوری در عراق مستقر شود زیرا در حال حاضر نخست وزیر عراق نمی‌تواند اعضای دولتش را انتخاب کند، او باید در مقابل اراده بلوک‌های مختلفی که در پارلمان نماینده دارد و کاندیداهای خود را به او تحمیل می‌کنند، تسلیم شود. فضای بدی میان نخست وزیر و اعضای کابینه وجود دارد و این بر فعالیت دولت عراق تاثیر منفی گذاشته است، به همین دلیل ما چنین تقاضاهایی را داریم، با این حال چنین مسائل حساسی را باید اراده مردم عراق تعیین کند.

وی درباره اینکه آیا گروه تحت امرش به دنبال باز کردن در به روی بازگشت دوباره نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق است، گفت: ما با نوری المالکی هیچ رابطه ویژه‌ای نداریم، به عنوان مثال ما در دولت او و هنگامی که او مسئول بود هیچ جایگاه ویژه‌ای نداشتیم، علاوه بر آن ما در انتخابات نیز به بلوک انتخاباتی او ملحق نشدیم. در حقیقت ما در انتخابات با یک فهرست کاملا مجزا شرکت کردیم.

الخزعلی درباره مقایسه زمان نخست وزری نوری مالکی با دوره نخست وزیری حیدرالعبادی در طول سال گذشته و اینکه پیشتر در موقعیت‌هایی گفته است که سازمانش در دو سال گذشته به المالکی نزدیک‌تر شده، گفت: من هرگز چنین گفته‌ای را مطرح نکردم، در دوران نوری مالکی خیلی اتفاقات مثبت و همچنین اتفاقات منفی رخ داد. ما از برخی کارهای نوری مالکی انتقاد کردیم و شواهد این انتقادها را نیز داریم. هنگامی که ائتلاف شیعه با بلوک دولت قانون المالکی درخصوص اینکه چه کسی باید نخست وزیر بعدی باشد اختلاف پیدا کرد ما حمایت رسمی خود را از العبادی اعلام کردیم. همچنین درخصوص العبادی نیز من فکر نمی‌کنم که او عملکرد خودش را با جامعیت کافی ارزیابی کرده باشد، ما مشکلات بزرگی در درون دولت عراق داریم و امیدواریم که او بتواند آنها را حل کند زیرا همه ما نیاز داریم که او به خاطر مردم عراق در کارش موفق باشد. این چیزی است که ما می‌خواهیم.

رهبر عصائب اهل الحق درباره اینکه برنامه‌اش برای آینده چیست و آیا این گروه به مجرد خارج شدن داعش از عراق می‌خواهد فعالیت سیاسی بیشتری داشته باشد، گفت: ما در حال حاضر نیز در فرآیند سیاسی عراق مشارکت می‌کنیم و این مشارکت به مجرد اینکه آمریکا عراق را ترک کرد، آغاز شد. ما همچنین مسلح هستیم زیرا تقاضای دولت عراق و مقام‌های عالی مذهبی شیعه را برای دفاع از کشور اجابت می‌کنیم البته ما بلندپروازی‌های سیاسی بزرگی هم داریم اما آنها را تنها در چارچوب قانون و همچنین در چارچوب محدودیت‌های قانون اساسی عراق می‌توانیم به دست آوریم.

الخزعلی درباره شایعه‌های اخیر در خصوص اختلافات میان گروهش با جریان صدر به رهبری مقتدی صدر گفت: بیشتر از آنکه مسائلی وجود داشته باشد که باعث جدایی ما شود، مسائلی وجود دارد که ما را به جنبش صدر نزدیک‌تر می‌کند. این درست است که اختلافاتی میان ما وجود دارد اما ما هرگز تا جایی پیش نمی‌رویم که با آنها درگیری‌های واقعی پیدا کنیم. در حال حاضر ما با یک دشمن بسیار واقعی که همه عراقی‌ها را تهدید می‌کند رو به رو هستیم، بنابراین ما باید اختلافاتمان را فراموش کنیم و تاکید بیشتری بر مسائل مشترک خود داشته باشیم تا در خدمت مردم عراق باشیم.

الخزعلی درباره اینکه آیا از سیاست‌های دولت عراق در خصوص مبارزه با گروه تروریستی داعش تا کنون رضایت داشته، گفت: جنگ با داعش یک جنگ غیرعادی است، این جنگ یک جنگ چریکی است و نیازمند گروه‌ها و مهارت‌های جنگی ویژه است. هیچ ارتش متعارفی نمی‌تواند در چنین جنگی مبارزه کند. بنابراین ما چندان از طرح‌هایی که تاکنون برای مبارزه با داعش توسعه یافته خرسند نیستیم اما در پایان معتقدیم که این مبارزه به عهده ارتش عراق است.

وی افزود: البته ما تاکید بیشتری بر قابلیت‌ها و مهارت‌های شبه نظامیان داریم زیرا آنها تجربه زیادی در این نوع نبرد دارند، به همین دلیل است که ما خواهان تعداد بیشتری از شبه نظامیان و حمایت بیشتری از این شبه نظامیان به ویژه در زمینه حفظ مناطقی که آنها از لوث داعش آزاد کرده‌اند، هستیم. شبه نظامیان ما که متشکل از حدود 120 هزار نیرو هستند توانسته‌اند بسیاری از شهرهای عراق را آزاد کنند در حالی که وزارت دفاع عراق با حدود 300 هزار عضو در این زمینه پیروز نبوده است.

رهبر عصائب اهل الحق درباره اینکه برخی از این صحبت‌های وی برداشت می‌کنند که خواهان جایگزین شدن شبه نظامیان به جای ارتش متعارف عراق است، گفت: ما جایگزینی برای ارتش عراق نیستیم. به عکس ما از ارتش عراق حمایت کردیم و همچنان هم می‌کنیم، وظیفه اصلی ما تقویت ارتش است تا این ارتش بار دیگر قادر به حفاظت از کشور مثل سابق شود. اما ما در عین حال معتقدیم که ارتش عراق می‌تواند واقعا از تجربه و مهارت‌های شبه نظامیان بهره ببرد، بیایید واقع گرا باشیم، شیوه‌ای که ارتش عراق توسعه یافته خوب نبوده است. این ارتش نیز خیلی زیاد تحت تاثیر تمایلات فرقه‌ای بوده است که بر همه نهادهای عراق تاثیرگذار بوده است. برای آنکه دشمن نتواند این خلأ قدرت را پر کند ما معتقدیم شبه نظامیان می‌توانند جای ارتش را تا زمانی که ارتش دوباره آماده پذیرفتن نقش سابق خود شود، پر کنند.

الخزعلی درباره اینکه آیا آنها با نیروهای کرد همکاری دارند و اینکه به اعتقاد وی چه کسی بهترین همپیمان این گروه در جنگ با داعش است، گفت: هیچ هماهنگی میان ما با کردها وجود ندارد زیرا آنها بجز در مورد اراضی که معتقد هستند بخشی از منطقه کردستان آنها محسوب می‌شود، با گروه تروریستی داعش نمی‌جنگند، بهترین همپیمان شبه نظامیان ما ارتش عراق و قبایل محلی هستند.

قیس الخزعلی درباره برخی اتهامات وارد شده به شبه نظامیانش درخصوص ارتکاب جرایم علیه غیرنظامیان در جنگ با داعش گفت: هر ارتشی در جهان مرتکب اشتباهاتی می‌شود و برخی از اعضا مرتکب تخلف می‌شوند اما ما نباید این تخلفات را تعمیم بدهیم و بگوییم که همه سربازان ما متخلف هستند. چنین مساله‌ای درباره شبه نظامیان نیز صدق می‌کند، ما این موضوع را رد نمی‌کنیم که اشتباهات و تخلفاتی از سوی شبه نظامیان ما وجود داشته است اما چنین اشتباهاتی در سطح فردی رخ داده است، ما معتقدیم که این تخلفات باید شناسایی شده و مطابق با قوانین عراق و نظام قضایی عراق با آنها برخورد شود، به همین دلیل ما یک اتاق عملیات مشترک با ارتش عراق ایجاد کرده‌ایم تا تخلفات را پیگیری کنیم و مجرمان را به دست عدالت بسپاریم، ما همچنین توانسته‌ایم کنترل این مساله را مدیریت کنیم و برخی از رفتارهایی که مورد انتقاد واقع شدند را محدود کنیم و این باعث افزایش اعتماد میان ما و اهالی استان‌های آزاد شده می‌شود. به همین دلیل بیش از 17 هزار سنی مذهب به شبه نظامیان پیوستند و به همین دلیل رهبران قبایل در مناطقی که ما در آنجا با داعش می‌جنگیم از ما خواهان مشارکتشان در جنگ شده و از ما استقبال کردند.

انتهای پیام

کد N932194

وبگردی