آفتاب

خروج شورشیان طوارق از گروه ناظر توافق صلح

خروج شورشیان طوارق از گروه ناظر توافق صلح

شورشیان طوارق در شمال مالی اعلام کردند؛ پس از درگیری‌های مرگبار با نیروهای حامی دولت که باعث افزایش تنش‌ها شده از کمیته بین‌المللی که برای نظارت بر توافق صلح میان این گروه‌های رقیب تشکیل شده خارج می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سیدی ابراهیم ولد سیداتی، یکی از نمایندگان گروه شورشی "جنبش هماهنگی ازواد" گفت: گروه ما مشارکتش در این گروه ناظر را به تعلیق در می‌آورد تا نیروهای حامی دولت مالی از شهر "انفیس" واقع در 120کیلومتری جنوب "کیدال" مقر "جنبش هماهنگی ازواد" خارج شوند.

یکی از منابع هیات‌ سازمان ملل در مالی گفت، شبه نظامیان حامی دولت امروز (دوشنبه) پس از سه روز درگیری‌ شدید که در آن دست کم 10 تن کشته شدند؛ شهر "انفیس" را تصرف کردند.

هر دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌هایی متهم کردند که دولت آن را به عنوان نخستین نقض عمدی و حساب شده توافق صلح اخیر توصیف می‌کند؛ توافقی که به عنوان کلید بازگشت ثبات به این منطقه شمالی تلقی شده است.

پس از آغاز این ناآرامی‌ها، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل منطقه امنیتی را اطراف شهر "کیدال" واقع در 1500 کیلومتری شمال شرق باماکو، پایتخت مالی با هدف سرکوب تنش‌ها ایجاد کردند.

این کمیته ناظر به ریاست الجزایر تشکیل شد تا بر روند اجرای این توافق که مه سال جاری میلادی توسط گروه‌های حامی دولت و ژوئن سال جاری میلادی توسط "جنبش هماهنگی ازواد" امضا شد، نظارت کند.

ولد سیداتی گفت: با این حال "جنبش‌ هماهنگی ازواد" مادامی که نقض‌های بیشتر آتش بس رخ ندهد به عنوان یکی از طرفین مذاکره باقی خواهد ماند.

یکی از منابع امنیتی سازمان ملل تاکید کرد که "جنبش هماهنگی ازواد" به ناظران بین‌المللی اعلام کرده که از این گروه ناظر خارج می‌شود.

ناظران بین المللی در مالی در بیانیه‌ای نسبت به وخیم شدن وضعیت امنیتی در این کشور ابراز نگرانی کرده و پیروی قاطعانه از این توافق صلح را خواستار شدند.

انتهای پیام

کد N932145

وبگردی