آفتاب

موشکافی نیویورک تایمز از استدلال اوباما درباره توافق هسته‌ای/ 15 سال بعد چه خواهد شد؟

موشکافی نیویورک تایمز از استدلال اوباما درباره توافق هسته‌ای/ 15 سال بعد چه خواهد شد؟

تسنیم نوشت:

یک روزنامه آمریکایی در مطلبی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و غرب نوشت که رئیس جمهور آمریکا با این واقعیت روبرو است که قوی ترین استدلال وی در حمایت از این توافق به بزرگترین آسیب پذیری او تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در حالی که اوباما به تلاش خود برای جلب موافقت نمایندگان آمریکایی با توافق هسته‌ای تلاش می‌کند، با این واقعیت روبرو است که قوی ترین استدلال وی در حمایت از این توافق همچنین به بزرگترین آسیب پذیری او تبدیل شده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر این مساله تاکید کرده است که اعمال محدودیت‌های شدید بر میزان سوخت هسته‌ای ایران، تعداد سانتریفیوژها و نوع فناوری هسته‌ای که ایران می‌تواند در اختیار داشته باشد، این مساله را برای ایران بسیار سخت خواهد کرد تا طی 15 سال برای دستیابی به بمب اتمی تلاش کند.

مشکل گفتمان اوباما این است که مهمترین محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران پس از 15 سال می‌تواند موجب تولید اورانیوم غنی شده در ابعاد صنعتی شود.

آدام شیف نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا که از توافق هسته‌ای حمایت کرده، در این باره گفت: مهمترین ملاحظه‌ای که من درباره توافق دارم این واقعیت است که در مدت 15 سال، ایرانی‌ها یک قابلیت مدرن و مشروع از نظر بین المللی برای غنی سازی خواهند داشت.

حتی برخی از طرفداران مشتاق توافق هسته‌ای نیز از این مساله نگران هستند که اوباما بیش از حد بر این مساله تاکید کرده است که همه راه‌ها برای تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران، در چارچوب این توافق، مسدود شده است.

تفسیر دقیق تر این است که توافق هسته‌ای احتمالا برنامه اتمی ایران را به مدت 15 سال به تاخیر خواهد انداخت. همان طور که تحریم‌ها و خرابکاری‌ها روند برنامه هسته‌ای ایران را طی سال‌های اخیر کُند کرده است. ولی خطرات آتی توافق هسته‌ای با ایران پس از گذشت 15 سال نمایان و آشکار خواهد شد.

نیکولاس برنز مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در این باره تاکید کرد: بی شک خطراتی وجود دارد، و این خطرات باید به رسمیت شناخته شود. قانع کننده ترین گفتمان اوباما این است که هیچ گزینه بهتری غیر از توافق با ایران وجود نداشته است.

اوباما تاکید کرده است که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تنها زمانی لغو خواهد شد که میزان ذخایر کنونی اورانیوم با درجه غنای پایین ایران به کمتر از 300 کیلوگرم کاهش یابد. ایران هم اکنون حدود 12 تن اورانیوم غنی شده در اختیار دارد و این مساله به معنای کاهش 98 درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده خواهد بود.

توافق هسته‌ای همچنین خواستار بازرسی‌های منظم از تاسیسات هسته‌ای ایران شده است، ولی پس از گذشت 15 سال ایران اجازه خواهد داشت تا سوخت هسته‌ای در سطح رآکتور را در ابعاد صنعتی با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته تولید کند.

منتقدان همچنین بر این باورند که اقتصاد ایران پس از گذشت 15 سال قوی تر خواهد شد و توانایی ایستادگی بیشتری را در برابر تحریم‌های اقتصادی خواهد داشت. تاسیسات هسته‌ای ایران نیز احتمالا با سامانه‌های دفاعی که احتمالا تهران از مسکو خریداری خواهد کرد، مورد حفاظت قرار خواهد گرفت.

دنیس راس مشاور سابق کاخ سفید در امور ایران تاکید کرد: من فکر می‌کنم این توافق هسته‌ای نقاط ضعفی دارد که باید برطرف شود. شکاف بین آستانه هسته‌ای شدن ایران و دستیابی به سلاح، پس از گذشت 15 سال، اندک است.

52310

کد N931962

وبگردی