آفتاب

لاوروف: یک کشور نمی‌تواند برای جهان تصمیم بگیرد

لاوروف: یک کشور نمی‌تواند برای جهان تصمیم بگیرد

وزیر خارجه روسیه در مقاله‌ای نوشت، قدرت‌های جهان برای عدم تکرار اشتباهات گذشته در آینده نباید درس‌های گذشته را فراموش کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای برای روسییسکایا گازتا نوشت: تلاش برای تحریف تاریخ جنگ جهانی دوم توهین به بسیاری از کشورها و تضعیف اصول بنیادین نظم جهانی است.

لاوروف در این مقاله با عنوان "درس‌های تاریخ و مرزهای جدید" گفت: یک کشور و یا گروه کوچکی از کشورها نمی‌توانند سرنوشت جهان را تعیین کنند. نقض این نصیحت‌ها می‌تواند به تکرار بمباران یوگسلاوی، اشغال عراق، هرج و مرج در لیبی و جنگ داخلی اوکراین ختم شود.

لاوروف گفت: چین و روسیه که برندگان جنگ جهانی دوم و جزو کشورهای موسس سازمان ملل بودند و هم اکنون هم از اعضای دائم شورای امنیت هستند باید به صورت پویا در شکل دهی نظم جهانی چند قطبی مشارکت کنند.

وی همچنین تاکید کرد که همکاری چین و روسیه در حفظ ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار حائز اهمیت هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما (روسیه و چین) قاطعانه مخالف این هستیم که یک کشور خصوصا با زور به کشورهای مستقل دیگر قانون دیکته کند، تحریم‌های یکجانبه اعمال کند و استانداردهای دوگانه داشته باشد.

در سال 1999 عملیات‌های نظامی ناتو تحت حمایت آمریکا علیه جمهوری فدرال یوگسلاوی بدون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل انجام شد. این بمباران که بلگراد را هدف گرفت، هزاران غیرنظامی مجروح و آواره در این کشور حوزه بالکان برجای گذاشت. در سال 2003 نیز حمله آمریکا به عراق موجب نگرانی طولانی شد و این کشور خاورمیانه را به زانو درآورد و نهایتا گروه شبه نظامی داعش که تهدیدی علیه کل منطقه است ظهور کرد و سرانجام آمریکایی‌ها حمایت گسترده‌ای از سرنگونی دولت‌های مشروع در سراسر جهان به عمل آورده‌اند که لیبی و اوکراین جزو آنها هستند. شرایط در این کشورها از کنترل خارج شده و به بی‌ثباتی سیاسی بی‌سابقه‌ و شروع جنگ‌های داخلی تمام عیار رسیده است.

انتهای پیام

کد N931810

وبگردی