آفتاب

حمایت رهبر اقلیت سنای آمریکا از توافق هسته‌ای

حمایت رهبر اقلیت سنای آمریکا از توافق هسته‌ای

رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا قویا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه‌ هافینگتن پست ، هری رید، رهبر اقلیت مجلس سنا روز یک‌شنبه با اعلام حمایت قوی خود از توافق هسته‌ای گفت: من هر کاری برای دفاع از این توافق انجام می‌دهم.

رهبر اقلیت سنا بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر و درآن با تکیه بر ادعای بی اساس غرب و آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای تاکید کرد که در نهایت هیچ تردیدی ندارم که این توافق تهدید دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین می‌برد و در صورت مخالفت کنگره با این توافق این تهدید افزایش می‌یابد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، دفاع قوی‌ترین سناتور دموکرات موجب تقویت احتمال حمایت قانونگذاران از توافق هسته‌ای شده است. وی بیست و هفتمین دموکراتی است که در مجلس سنا به طور رسمی از توافق پشتیبانی می‌کند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اکنون تنها به 34 رای در سنا برای محفوظ نگهداشتن وتوی خود در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره نیاز دارد.

کنگره آمریکا قرار است اواسط ماه سپتامبر درباره‌ی این توافق رای گیری کند.

رئیس جمهور اوباما تهدید کرده است که در صورت رد توافق هسته‌ای آن را وتو خواهد کرد که در این صورت کنگره برای خنثی کردن وتوی اوباما به دو سوم آرا نیاز خواهد داشت. پیش از این نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان نیز قویا از توافق هسته‌ای اعلام حمایت کرده و گفته بود دموکرات‌ها رای کافی برای محفوظ نگه داشتن وتوی رئیس جمهور را در اختیار دارند.

هری رید در گفت‌وگویی با روزنامه واشنگتن پست اظهار کرد:‌ من نسبت به حمایت کافی دموکرات‌ها برای حفظ وتوی رئیس جمهور اوباما خوش بین هستم.

به نوشته هافینگتن پست، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که اواسط ماه ژوئیه در وین حاصل شد موجب تفرقه میان دموکرات‌های برجسته آمریکایی شده است. چاک شومر که یکی از بانفوذ‌ترین سناتورهای دموکرات محسوب می‌شود گفته است با توافق هسته‌ای مخالفت خواهد کرد.

رابرت منندز دیگر سناتور دموکراتی است که مخالفت خود با این توافق را اعلام کرده است.

با افزایش گمانه زنی‌ها درباره‌ رد یا تایید توافق هسته‌ای در کنگره مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که رد توافق از سوی واشنگتن موجب انزوای آمریکا خواهد شد و باعث می‌شود جامعه بین‌الملل تنها آمریکا را به دلیل شکست توافق مورد سرزنش قرار دهد.

به گزارش ایسنا، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که مقامات ایرانی همواره تاکید می‌کنند برنامه‌ هسته‌ای این کشور ماهیت کاملا صلح آمیز دارد. ایران همچنین در این راستا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.

انتهای پیام

کد N931726

وبگردی