آفتاب

تظاهرات هزاران ژاپنی‌ها علیه لایحه جنجالی استقرار خارجی نظامیان

تظاهرات هزاران ژاپنی‌ها علیه لایحه جنجالی استقرار خارجی نظامیان

هزاران تن از جوانان ژاپنی در اعتراض به لایحه‌ای که با موافقت اولیه پارلمان روبه‌رو شد، در سراسر این کشور تظاهرات کردند. طبق این لایحه حکم نیروهای دفاع از خود ژاپن گسترش می‌یابد و اجازه می‌دهد ارتش در عملیات‌های خارجی مشارکت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، اعتراضات گسترده تقریباً در 60 شهر ژاپن از جمله کیوتو، اوزاکا و توکیو و نیز هوکایدو، آیچی، فوکوکا و سایر شهرها برگزار شد.

طبق گزارش‌ها، شمار معترضان در راهپیمایی اعتراضی منطقه شیبویای توکیو بیش از 6000 تن بود. معترضان با حمل پلاکاردهایی، شعارهای ضدجنگ از جمله «نه به جنگ» و «قانون اساسی را عوض نکنید» سر می‌دادند و بر روی پلاکاردهای آنها عباراتی مثل «جنگ به پایان رسیده»، «صلح نه جنگ»، «به صلح فرصت دهید» و «آری به صلح» به چشم می‌خورد. در جریان اعتراضات در ریوکیو، معترضان شعار «جنگ نمی‌خواهیم» و «اوکیناوای دیگری در ژاپن نمی‌خواهیم» سر دادند.

لایحه مذکور که با اعتراض سراسری مردم ژاپن روبه‌رو شده است، ماه ژوئیه در مجلس سفلی پارلمان ژاپن به تصویب رسید و حاوی یکسری اصلاحات قوانین دفاعی است. این لایحه به نیروهای دفاع از خود ژاپن اجازه می‌دهد تا برای حفاظت از کشورهای متحد و برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم در خارج مستقر شوند.

لایحه مذکور به ارتش ژاپن اجازه می‌دهد تا در عملیات‌های خارجی شرکت کند؛ حتی اگر ژاپن مستقیماً تهدید نشده باشد.

علاوه بر این لایحه مذکور برخی از محدودیت‌های مشارکت ژاپن در عملیات‌های سازمان ملل را لغو می‌کند و همچنین به نیروهای دفاع از خود اجازه می‌دهد تا حمایت لجستیکی از آمریکا و سایر نیروهای کشورهای دوست به عمل آید، حتی اگر آن کشورها متحد ژاپن محسوب نشوند.

انتهای پیام

کد N931691

وبگردی