آفتاب
یک استاد حوزه:

عدالت اجتماعی باعث شایسته‌سالاری می‌شود

عدالت اجتماعی باعث شایسته‌سالاری می‌شود

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی اجرای عدالت را باعث شایسته‌سالاری و عدم شایسته‌سالاری را سبب فاصله طبقاتی، رشوه و رانت‌خواری دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: درباره عدالت اجتماعی، امام علی (ع) در نهج‌البلاغه تعبیرات عجیب و غریبی بیان کرده‌اند از جمله در نامه‌ای به مالک اشتر در مورد کشورداری توصیه می‌کنند که با صنعتگران چگونه رفتار کن، با کارگران به چه شکل رفتار کن، اما درباره فقرا به صورت کلی و مطلق می‌فرمایند هیچ بهانه‌ و توجیهی قابل قبول نیست.

وی افزود: عدالت یعنی هر چیز و هرکسی را در جای خود قراردادن. کسی که عدالت را رعایت کند شایسته سالار است. اگر شایسته در یک مقامی قرار نگیرد به مرور زمان مسائلی چون فاصله طبقاتی، رشوه و رانت‌خواری به وجود می‌آید و فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ خدا کسی را پولدار و بی‌پول نیافریده است اگر به قانون اسلام نگاه کنیم خدا به شکلی جامعه اسلامی را مدیریت و برنامه‌ریزی کرده که هیچ فقیری در جامعه وجود نداشته باشد زیرا احکامی مانند پرداخت زکات، خمس و کفاره در اسلام آمده است.

حیدری با بیان این‌که «در کشورهای اسلامی، مسلمانانی وجود دارند که وسایل غیرضروری زندگی آن‌ها به اندازه کل زندگی فقراست» گفت: با فقر مسائل حادتری بر سر کل جامعه به خاطر انحرافات به وجود می‌آید. به همین دلیل مسئولین جامعه باید نظارت و دقت داشته باشند.

حیدری ادامه داد: هنگامی که از لحاظ شهرسازی و بودجه یک منطقه محروم باشد، در این مناطق انحرافاتی برای افراد آن منطقه به وجود می‌آید و عاملش همین فقر است.

وی افزود: انحرافات و اصلاح انحرافات برای جامعه هزینه خواهد داشت و گاهی حتی انحرافات قابل اصلاح نیست.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی درباره پرهیز از اشرافی‌گری مخصوصا در میان مسئولان گفت: طبیعت انسان بدین شکل است که به سمت خوی اشرافی‌گری و کاخ‌نشینی می‌رود و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد ولی باید برای مسئولان سیستم‌های نظارتی تعریف شود.

حیدری با بیان این‌که «عدالت جزء یکی از واجبات اساسی است و در روایت‌ها بیان شده است که جامعه‌ای که ظلم در آن رواج داشته باشد پایدار نمی‌ماند» گفت: ظلم جامعه و نظام را از بین می‌برد. بحث‌های عدالت اجتماعی در قانون و حقوق اساسی به طور صریح و کامل تبیین شده است اما مشکل در اجرای آن است، بنابراین سیستم اجرایی باید بهبود یابد.

انتهای پیام

کد N931469

وبگردی