آفتاب

یک سفر سه روزه چه‌قدر از جیب سرپرست خانوار را خالی می‌کند؟/هزینه یک مسافرت ساده در اخرین ماه تابستان

یک سفر سه روزه چه‌قدر از جیب سرپرست خانوار را خالی می‌کند؟/هزینه یک مسافرت ساده در اخرین ماه تابستان

صدای اقتصاد نوشت:

با رسیدن شهریور ماه، آخرین دور سفرهای تابستانی نیز شروع شده است. آمارها نشان می‌دهد مشهد، شیراز و اصفهان پرترافیک‌ترین شهرها از نظر حضور مسافران تابستانی هستند. در این میان مشهد به دلیل داشتن وجه زیارتی، جایگاه مهمی دارد. حساب کردن خرج و مخارج یک سفر ساده، مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کارمندان و کارگران برای مسافرت‌های تابستانی است. در گزارش کوتاه زیر هزینه‌های اقامت و رفت و برگشت سه روزه به شهر مشهد محاسبه شده است:

بر اساس گزارش‌های میدانی  و اطلاعات «مرکز ملی اطلاع‌رسانی و رزرواسیون اماکن اقامتی کشور» حداقل هزینه برای یک روز و یک شب اقامت در مشهد در ارزان‌ترین هتل‌ آپارتمان‌ها، از 50 هزار تومان شروع می‌شود. البته 54 هزار تومان تنها برای یک نفر است، خانواده‌های دو نفره باید شبی 110 هزار تومان برای 24 ساعت اقامت در یک هتل ارزان قیمت دو ستارهبا امکانات بسیار معمولی و بدون شام و ناهار بپردازند. بر اساس قیمت مصوب اتحادیه هتل‌داران برای هتل آپارتمانی با کیفیت پایین، هزینه اتاق سه تخته 136 هزار تومان و اتاق 4 تخته 164 هزار تومان می‌شود.

هزینه هتل‌هایی با کیفیت معمولی و متوسط نیز برای یک سوییت دو نفره از شبی  182 هزار تومان شروع می‌شود. این رقم برای یک واحد آپارتمانی دو تخته هتل‌ها نیز از 200 هزار تومان شروع می‌شود. خانواده‌های 4 نفره نیز برای یک شب اقامت در هتل‌های معمولی باید حداقل 300 هزار تومان بدون شام و ناهار بپردازند.

گران‌ترین هتل در مشهد نیز، هتل 5 ستاره و بین‌المللی هماست که حداقل هزینه اقامت در آن برای یک نفر 322 هزار تومان می‌شود و سقف هزینه آن برای کانکت ویژه 4 نفره به حدود یک میلیون تومان می‌رسد.

با این حساب یک خانواده 4 نفره، برای اقامت دو روزه در مشهد، در ارزان‌ترین حالت ممکن باید حدود 330 هزار تومان هزینه کند و برای اقامت در یک هتل آپارتمان معمولی نیز، 600 هزار تومان از جیب سرپرست خانوار می‌رود.

هزینه رفت و برگشت به مشهد نیز با توجه به وسایل حمل و نقل متفاوت است. هزینه رفت و برگشت از تهران به مشهد با قطار درجه 2 اتوبوسی، فاقد تهویه هوا و با کیفیت بسیار نامناسب، برای هر نفر 44 هزار تومان می‌شود. رفت و برگشت با قطار 6 تخته و کیفیت نسبتاً پایین برای هر نفر 77 هزار و قطاری با کیفیت معمولی و نسبتاً خوب، برای هر نفر 144 هزار تومان می‌شود. بلیط گران‌ترین قطار از تهران به مشهد نیز با 150 هزار تومان مربوط به قطار 4 تخته زندگی است که برای رفت و برگشت یک نفر، 300 هزار تومان می‌شود. با این حساب هزینه مسافرت از تهران به مشهد برای یک خانواده 4 نفره در ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین حالت ممکن 176 هزار تومان و با کیفیت بسیار معمولی و قیمت متوسط، 308 هزار تومان می‌شود.

 هزینه سفر با اتوبوس نیز تفاوت چندانی با قطار ندارد.  ارزان‌ترین بلیط اتوبوس از تهران به مشهد با 33 هزار و 500 تومان متعلق به اتوبوس‌های اسکانیاست  که رفت و برگشت آن، 67 هزار تومان می‌شود. بلیط اتوبوس وی‌آی‌پی نیز 57 هزار و رفت و برگشت آن، 114 هزار تومان است. با این حساب، هزینه رفت و برگشت از تهران به مشهد با اتوبوس‌های ارزان‌قیمت اسکانیا برای یک خانواده 4 نفره، 134 هزار تومان می‌شود. 

گزارش میدانی  نشان می‌دهد اگر یک خانواده 4 نفره بخواهند سه شبانه‌روز را در مشهد بگذرانند، در ارزان‌ترین حالت ممکن، بدون احتساب هزینه خوراک حدود 540 هزار تومان خرج‌شان می‌شود. در حالتی متوسط و  معمولی نیز سرپرست خانوار باید یک میلیون و 200 هزار تومان برای خانواده‌اش خرج کند. این در حالی‌است که پایه حقوق مصوب سال 94، 715 هزار تومان بوده است.

3939

 

کد N931240

وبگردی