آفتاب
نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی

سیروس ناصری: تمامی اهداف تعریف شده در مذاکرات هسته‌ای محقق شدند

سیروس ناصری: تمامی اهداف تعریف شده در مذاکرات هسته‌ای محقق شدند

سفیر پیشین ایران در ژنو گفت:‌ پایان دادن به جنگ تحمیلی و مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به برجام دو مقطعی است که در آن می‌توان پیروزی دیپلماسی را شاهد بود.

سفیر پیشین ایران در ژنو گفت:‌ پایان دادن به جنگ تحمیلی و مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به برجام دو مقطعی است که در آن می‌توان پیروزی دیپلماسی را شاهد بود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیروس ناصری، سفیر پیشین ایران در ژنو و عضو تیم مذاکره هسته‌ای در دولت اصلاحات صبح یک‌شنبه در نشست بررسی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران افزود: پایان جنگ تحمیلی یک موفقیت دیپلماتیک بود. ما به تمام اهدافی که در جنگ دنبال می‌کردیم رسیدیم. اسیران‌مان برگشتند و سرزمین‌مان را پس گرفتیم. هم‌چنین قرارداد 1975 که عامل شروع جنگ، تثبیت و پذیرفته شد و صدام به عنوان عامل شروع کننده جنگ شناخته شد و حتی نقش دیپلماسی در سقوط صدام نیز دیده می‌شود.

او ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای و برجام یک دوره دیگر از موفقیت دیپلماسی است. آن چه که در برجام حاصل شد تمام چیزی بود که ایران می‌خواست به آن برسد. در حالی که یک جنگ تمام عیار طولانی طراحی شده بود که ایران را در بحث هسته‌ای وادار به تسلیم کند و در نهایت نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند به نقطه عکس آن بدل شد و تمام غل و زنجیری که به واسطه بحث هسته‌ای به دست و پای ایران بسته شده بود کاملا برداشته شد. غنی‌سازی ایران شناسایی و در مسیر توسعه و همکاری با دنیا قرار گرفتیم. هم‌چنین تحریم‌ها هم برداشته شد.

وی با بیان این که موفقیت برجام کاملا واضح است و نیاز به دفاع کردن ندارد، گفت:‌ دیپلماسی موفق و قاطعی در روند مذاکرات هسته‌ای پیش گرفته شد و تمامی اهداف تعریف شده محقق شدند.

دهقانی فیروزآبادی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنانی گفت: مذاکرات هسته‌ای بر اساس مبنای فهمی از روابط بین‌الملل صورت گرفته و به یک کنش بین‌المللی تبدیل شد. روندی که به یک راهبرد تعامل سازنده منجر شد.

او گفت:‌ ظرفیت‌سازی مذاکرات هسته‌ای که از سال‌های پیش تا رسیدن به برجام آغاز شده است در آینده می‌تواند برای رشته روابط بین‌الملل و علوم سیاسی اثربخش باشد.

او گفت: گفتمان غالب در روابط بین‌الملل در اختیار قدرت‌های بزرگ است. آمریکایی‌ها امروز بر این استناد می‌کنند که تهدید و زور باعث شد که ایران پای میز مذاکره بنشیند و گفتمانی است که آن‌ها دنبال می‌کنند. ما باید برجام و مذاکرات را در گفتمان خودمان که به عقیده من گفتمان مقاومت است، تحلیل کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: جابه‌جایی در قدرت همیشه با زور صورت گرفته است. بنابراین اگر قصد داریم مذاکرات و برجام را نقد کنیم باید در چارچوب گفتمان بومی خودمان انجام دهیم چون با نقد تنش هسته‌ای در عرصه بین‌الملل، در چارچوب گفتمان دیگری گفتمان خودمان را بازتولید می‌کنیم.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای در قالب‌های مختلف و نظریات روابط بین‌الملل قابل بحث و بررسی است و جا دارد در آینده با صرف زمان مناسب به آن بپردازیم.

انتهای پیام

کد N931088

وبگردی