آفتاب
نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی

عراقچی: ترجیح منافع جناحی یکی از آفات بررسی برجام است

عراقچی: ترجیح منافع جناحی یکی از آفات بررسی برجام است

معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به انتقادهای زیادی که درباره برجام صورت می گیرد مذاکرات هسته‌ای و توافق وین را یک جراحی خواند که منتقدان در طول این مسیر با پروژکتورهای بزرگ بر آن نظارت داشتند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در نشست مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران که صبح روز یک‌شنبه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: اگر به طور کلان دستاوردهای برجام را نگاه کنیم می‌بینیم که ظرفیت‌های زیادی ایجاد شده است و اگر به طور روشن اهداف دو طرف در مذاکرات هسته‌ای بررسی شود همه چیز گویا است که تا چه اندازه این اهداف به دست آمده و آن وقت خیلی نیاز به دفاع کردن از برجام نداریم.

او گفت: باید فرصت‌هایی که از این پس ایجاد می‌شود را بررسی و شناسایی کنیم و آینده را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان این که آقای سجادپور از من خواسته‌اند در این جلسه متفاوت از نشست و جلسات یک ماه گذشته صحبت کنم، تصریح کرد: اول به ما گفته شد قرار است در این جلسه از تیم هسته‌ای تقدیر شود. ما در یک ماه گذشته خیلی جاها صحبت کردیم و هر جا هم که صحبتی شده اول از زحمات تیم صحبت می‌کنند و بعد به اما و اگرها می‌رسند و دائما در هر جلسه‌ای منتظرم به آن "اما " برسند و از صبح در این جلسه نیز منتظر تا به آن اما برسیم اما نرسیدیم و خوشحالم از این که فضایی به وجود آمده است که کمی به ابعاد مثبت برجام پرداخته شود.

این عضو تیم مذاکره کننده با بیان این که متفاوت صحبت کردن برای من دائما به انتقادها در یک ماه گذشته جواب داده‌ام کمی سخت است. کاش شما هم طوری صحبت می کردید که به معنای انتقاد باشد تا من جواب دهم.

عراقچی در ادامه تاکید کرد:‌ برکت بزرگ برجام و مذاکرات هسته‌ای در کشور رشد و بلوغ سیاسی جامعه است که مهم‌ترین موضوع کشور را بر روی میزگذاشته و با همه جزییات همه درباره آن صحبت می‌کنند و به تعبیری آن را شخم می‌زنند و خوشبختانه این صحبت‌ها در محیطی زنده با آرامش و متانت بررسی می‌شود. البته این بحث‌ها در حالی که ما مذاکره هم می‌کردیم به شکل دیگری وجود داشت.

او گفت: معتقدم اگر نقدی نسبت به برجام و مذاکرات صورت گرفته از سر حسن نیت و صدق برای دفاع از منافع ملی کشور بوده است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تشریح مذاکرات به یک جراحی و ارتباط‌هایی که نسبت به آن وجود داشته است گفت:‌ مذاکرات یک جراحی بود که منتقدان با پروژکتورهایی که بر سر محل جراحی قرار داده بودند روند کار را بررسی و نظارت می‌کردند. البته برخی‌ها هم در این مسیر مخالفت‌های‌شان رنگ و بویی دیگر داشت و وسط جراحی لوله اکسیژن را قطع می‌کردند و یا حرف‌هایی می‌زدند فقط به درد طرف مقابل می‌خورد تا از آن علیه خودمان استفاده کند. در عین حال معتقدم اکثر دلواپسی‌ها از سر حسن نیت بوده است. اما برای جمع محدودی مسأله از حد و مرز گذشته بود و از جنبه انتقاد مخالفت با مذاکرات و برجام به لجاجت رسیده است و معتقدم که هر چه قدر هم پاسخ دهیم و توضیح دهیم اثر نمی‌کند چرا که قرار نیست اثر کند. ترجیح منافع جناحی یکی از آفاتی است که متاسفانه در این راه وجود دارد.

معاون ظریف در ادامه تصریح کرد: نوع انتقادها و محل‌هایی که این انتقادها مطرح می‌شود مثل صدا و سیما و یا کسانی که این انتقادها را بیان می‌کنند بعضا به گونه‌ای است که خلاف واقع می‌گویند. برخی‌ها که مدعی‌اند فیزیکدان و استراتژیست هستند حرف‌هایی می‌زنند خلاف واقع. مثلا قطعنامه 1929 را در برخی جاها به قطعنامه 2231 ترجیح می‌دهند و معتقدند آن قطعنامه حق ما را برای غنی سازی به رسمیت می‌شناخت،‌ این قطعنامه نه.

وی ادامه داد: متاسفانه خیلی از مواقع منتقدان اصلا متن برجام را نخوانده‌اند و حتی کسانی که بسیار در این زمینه ادعا دارند متن را نخوانده‌اند. در جایی گفته می‌شد مواد غنی شده قرار است به زباله تبدیل شود. در حالی که در برجام به روشنی گفته شده است مواد غنی شده ما یا به سوخت تبدیل می‌شود و یا در ازای آن‌ها اورانیوم طبیعی می‌گیریم و یا مجددا به ماده اولیه تبدیل می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایران گفت:‌ درباره فردو برخی می‌گویند اگر ما جای شما بودیم نصف نطنز را به فردو می‌بردیم در حالی که فردو فقط ظرفیت 3 هزار سانتریفیوژ را دارد و نصف نطنز می‌شود 25 هزار سانتریفیوژ. باید متوجه باشیم که ارزش فردو به چیست و ما بهتر است کدام ارزش را برای خود حفظ کنیم. در بحث تحقیق و توسعه می‌گویند در این زمینه ایران محدود شده است. به طور واضح در برجام تحقیق و توسعه در کلیات خود در صنعت هسته‌ای‌مان وجود دارد و به رسمیت شناخته شده است و حتی در غنی‌سازی هم تحقیق و توسعه وجود دارد و فرض کنید که ما فقط قبول کرده‌ایم سانتریفیوژهای 9 و 10 را نسازیم در حالی که در برجام هیچ ممنوعیتی بر آن هم نداریم یا در یکی از زمینه‌های برجام به طور کامل در چندین سطح سرفصل همکاری‌های بین‌المللی با ایران مشخص شده است که شامل تحقیق و توسعه هم می‌شود.

عراقچی گفت: در خصوص اراک کسانی که مدعی‌اند دانشمند فیزیک هسته‌ای هستند می‌گویند اراک دیگر آب سنگین نیست چون به جای اورانیوم طبیعی از اورانیوم غنی شده در آن استفاده می‌شود. ما وقتی می‌خواستیم درباره اراک صحبت کنیم از همین دانشمندان کشورمان پرسیدیم که با چه معیارهایی ماهیت آب سنگین بودن اراک حفظ می‌شود و آن‌ها مشخصه‌هایی را بیان کردند و بر همان اساس ما عمل کردیم ولی نمی‌دانم چرا مدام برخی بر این مسأله اصرار دارند و سعی می‌کنند ذهن مردم منحرف و تلخ کنند. در قضیه بتن ریختن در قلب راکتور باید بگویم که این موضوع شاهکار تبلیغاتی آمریکایی‌ها بود که توانستند با آن ما را تحت تاثیر قرار دهند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: اراک یک بازی 100 درصد باخت برای آمریکا و 100 درصد برد برای ماست. آمریکایی‌ها علنا می‌گفتند اراک نباید آب سنگین باشد و می‌گویند اعلام کرده‌اند دستور العمل دارند اجازه این کار را ندهند. روزهای اول حاضر نبودند آب سنگین را برای اراک بپذیرند و در توافق ژنو هم در نهایت نوشتند "آن راکتوری که آژانس به آن می‌گوید IR-40" اما در برجام می‌بینید که صراحتا آب سنگین اراک گفته شده است و کنگره بر سر همین مسأله با دولت آمریکا دعوا دارد. قرار است در سازوکار جدید قلب اراک خارج و قلب جدیدی طراحی و جاگذاری شود. قلب قدیمی خیلی به درد نمی‌خورد حتی اگر دوباره بخواهیم از آن استفاده کنیم چهار یا پنج سال طول می‌کشد و آن‌ها گفتند برای این که از آن سوء استفاده نشود از کشور خارج شود که ما نپذیرفتیم و در نهایت قرار شد آن را از کارآیی بیندازیم که بنا است منافذ آن با بتن پر شود.

انتهای پیام

کد N930928

وبگردی