آفتاب

"بحران ریاست" در اقلیم کردستان ادامه دارد

"بحران ریاست" در اقلیم کردستان ادامه دارد

احزاب سیاسی اقلیم کردستان عراق پس از دیدارها و مذاکرات فشرده در اربیل در سه روز گذشته باز هم نتوانستند به توافقی در مورد ریاست اقلیم دست یابند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، دانا دارا، نماینده حزب جماعت اسلامی کردستان که در سه نشست پیشین برای حل بحران حضور داشته اعلام کرد: نشست چهارم با حضور تمام احزاب در سلیمانیه برگزار می‌شود. در نشست روز جمعه، کارشناسان حقوقی پیشنهادات خود برای خروج از بحران خلأ ریاست را ارائه کردند. احزاب پارلمان اقلیم نیز پروژه‌های خود برای حل بحران را دادند اما این نشست هیچ نتیجه‌ای نداشت.

دارا با اشاره به اینکه پنج حزب اصلی اقلیم تصمیم دارند مذاکرات خود را امروز (یکشنبه) در شهر سلیمانیه ادامه دهند، گفت: در نشست اربیل، موضعگیری‌ها در مورد کاهش اختیارات رئیس اقلیم و انتخاب وی با یکدیگر تعارض داشت.

رابون معروف، نماینده حزب جنبش تغییر نیز تاکید کرد دور چهارم این نشست‌ها امروز در سلیمانیه برگزار می‌شود و این نشست پشت درهای بسته خواهد بود.

چهار روز پس از پایان دوره ریاست مسعود بارزانی در 19 اوت جاری، پنج حزب اصلی اقلیم یعنی حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی کردستان، جنبش تغییر، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی تا کنون سه نشست با هدف بررسی مساله ریاست اقلیم برگزار کرده‌اند.

در نشست روز پنجشنبه جنبش تغییر تاکید کرده بود که یوسف محمد، رئیس پارلمان باید به جای بارزانی موقتاً ریاست اقلیم را برعهده بگیرد. این در حالی است که حزب دموکرات کردستان تاکید دارد تا زمان تعیین رئیس جدید، بارزانی در سمت خود باقی بماند.

شورای قضایی اقلیم روز دوشنبه اعلام کرد که بارزانی تا زمان دستیابی به توافقی سیاسی یا برگزاری انتخابات با حفظ تمامی اختیارات در پست خود بماند.

جنبش تغییر در این نشست خواست رئیس اقلیم توسط پارلمان و نه انتخابات همگانی تعیین شده و اختیارات وی کاسته و به پارلمان داده شود.

بارزانی از سال 2005 با انتخابات داخلی در پارلمان، ریاست اقلیم کردستان را برعهده گرفت و در سال 2009 با 69 درصد آرا مستقیماً دوباره به عنوان رئیس برگزیده شد سپس در سال 2013 با بروز اختلافات میان احزاب کرد درباره برگزاری همه‌پرسی و شرایط جنگی حاکم بر اقلیم، ریاست وی مجدداً به مدت دو سال تمدید شد.

انتهای پیام

کد N930692

وبگردی