آفتاب

سنگ اندازی کاخ سفید در انتشار اسناد مربوط به حقایق جنگ عراق

سنگ اندازی کاخ سفید در انتشار اسناد مربوط به حقایق جنگ عراق

یک نشریه انگلیسی فاش ساخت، کاخ سفید مانع دسترسی به ده‌ها سندی شده که می توانند سرانجام حقیقت را درباره دلایل تونی بلر برای حمله به عراق فاش سازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، این در حالی است که نشریه "میل آن ساندی" انگلیس مدت یک سال است که برای انتشار یافتن این اسناد مبارزه می کند.

مجموعه بیش از 80 سند که به شرح مذاکرات میان تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس و جورج دبلیو. بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا پیش از حمله سال 2003 به عراق پرداخته از سوی دولت آمریکا یافت شده اما به عنوان اسناد امنیت ملی طبقه بندی شده‌اند.

این اقدام باعث خشم نزدیکان نظامیان انگلیسی کشته شده در جنگ عراق شده است.

پدر یکی از این نظامیان کشته شده که همچنان از بابت شکست چیلکات در انتشار گزارش تحقیقاتش درباره جنگ عراق بعد از شش سال از کلید خوردن آن، خشمگین است، گفت: آمریکایی‌ها باید دست از پنهانکاری برداشته و فاش کند چطور ما بر اساس دروغ و فریب به جنگ با عراق کشیده شدیم.

یک منبع خبری نزدیک به تحقیقات کمیته چیلکات از تایید یا رد این که آیا جان چیلکات، رئیس این کمیته توانسته این اسناد جدیدا طبقه بندی شده آمریکا را مطالعه کند یا خیر، خودداری کرد و تنها گفت گزارش او فقط به پوشش دست داشتن دولت انگلیس در جنگ عراق می پردازد.

جان چیلکات به دلیل تاخیر شش ساله در انتشار گزارش مربوط به تحقیقاتش درباره جنگ عراق که بر اساس گزارش‌ها به هفت سال نیز خواهد رسید تحت فشار فزاینده قرار گرفته است تا هر چه زودتر گزارش خود را منتشر کند.

همه اسناد دولت آمریکا مربوط به مذاکرات تونی بلر با جورج دبلیو. بوش پس از آن که بوش در سال 2009 از ریاست جمهوری آمریکا کنار رفت به کتابخانه ریاست جمهوری‌اش منتقل شده‌اند.این اسناد سال گذشته میلادی مشمول قوانین آزادی اطلاعات آمریکا شدند و نشریه میل آن ساندی انگلیس خواهان دسترسی به همه اسناد مربوط به بازدید تونی بلر از تفرجگاه رئیس جمهور آمریکا در کرافورد در آوریل 2002 شد. این سوءظن وجود دارد که تونی بلر در این دیدار با بوش توافق محرمانه‌ای برای حمله به عراق داشته است. این در حالی است که موضع علنی دولت انگلیس در آستانه حمله نظامی به عراق این بود که انگلیس تنها در صورتی که همه گزینه‌های دیگر شکست بخورند سربازانش را در این حمله شریک خواهد کرد.

اکنون مقام‌های آمریکا می گویند 97 سند را در ارتباط با مذاکرات در تفرجگاه کرافورد پیدا کرده‌اند که از میان آنها 82 سند تحت دسته بندی امنیت ملی طبقه بندی شده‌اند.

همچنین از میان این اسناد نیز به گفته دولت آمریکا 73 سند حاوی توصیه‌های محرمانه میان رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش هستند و دو سند نیز دارای اطلاعاتی است که منجر به نقض کاملا آشکار و غیر مجاز حریم شخصی می‌شوند.

این اطلاعات محرمانه شامل یک یادداشت دست نویس بدون تاریخ در پوشه‌ای تحت عنوان "UK-blair" نیز هستند. پیش از این گزارش شده بود که بلر نامه‌ای شخصی به بوش در ژوئیه 2002 یعنی 9 ماه پیش از آغاز جنگ عراق نوشته که گفته شده این گونه شروع می شود:"می دانی، جورج، هر کاری که تو تصمیم به انجامش بگیری من کنار تو هستم."

این نامه که به شکل دستی توسط سر دیوید منینگ، مشاور سیاست خارجی بلر به کاندولیزا رایس، مشاور امنیت ملی بوش تحویل داده شد، بسیار مهم به شمار می‌رود زیرا می تواند فاش سازد که بلر تا چه حد برای بوش به اصطلاح چک سفید امضا کشیده تا دست به جنگ در عراق بزند.

روز پنجشنبه کتابخانه ریاست جمهوری آمریکا اقدام به انتشار 15 سند غیرمحرمانه مربوط به رخدادهای کرافورد و همچنین 31 صفحه سند مربوط به مذاکرات بوش-بلر در ارتباط با عراق بین سالهای 2001 تا 2007 برای نشریه میل آن ساندی کرد که اکثر آنها اسناد نه چندان مفید هستند. برخی اسناد دیگر نیز تنها حاوی برنامه‌های مربوط به سفرهای تونی بلر و همراهانش به واشنگتن هستند.

انتهای پیام

کد N930639

وبگردی