آفتاب

درخواست دمیرتاش از پ.ک.ک

درخواست دمیرتاش از پ.ک.ک

ایسنا نوشت:


رهبر حزب سیاسی اصلی حامی کردهای ترکیه از شبه نظامیان پ.ک.ک خواست تا به خشونت یک ماهه خود علیه نیروهای امنیتی، "بی‌قید و شرط" پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شفاف‌ترین اظهارنظر از جانب صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق، خطاب به اعضای حزب کارگران ترکیه (پ.ک.ک) برای پذیرش یک آتش بس بی‌قید و شرط است.

آژانس خبری دوغان از قول دمیرتاش 42 ساله در شهر ازمیر نوشت: پ.ک.ک باید خشونت‌ شامل بمب گذاری و انجام حملات مسلحانه در شهرها را متوقف کرده و بدون هیچ قید و شرطی این حملات را پایان دهد. هیچ جایگزینی برای این مساله وجود ندارد، کشتار بیش از حد کردها، ترک‌ها، سربازان و شبه نظامیان و پلیس باید متوقف شود.

دولت آنکارا حزب دموکرایتک خلق را شاخه سیاسی پ.ک.ک می‌داند اما دمیرتاش مکررا تاکید کرده که هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.

هنوز مشخص نیست که آیا اظهارات دمیرتاش برای توقف خشونت‌های پ.ک.ک تاثیری بر این گروه شبه نظامی می‌گذارد یا خیر.

در حالیکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در اول نوامبر 2015 است، حزب دموکراتیک خلق می‌داند که نمی‌تواند حامیان سکولار غیر کرد خود را که به این حزب در انتخابات هفتم ژوئن چشم داشتند، کنار بگذارد.

دیرمتاش همچنین حزب عدالت و توسعه اردوغان را به تمایل برای به راه انداخته جنگ داخلی در ترکیه با تقویت حضورش در قدرت متهم کرد و گفت: با به راه افتادن جنگ در ترکیه هیچ کس نفع نمی‌برد، به وضعیت سوریه و عراق نگاهی بیندازید.

اردوغان امیدوار است که حزب عدالت و توسعه بتواند در انتخابات زودهنگام اول نوامبر اکثریت را به دست آورد اما دمیرتاش می‌گوید چنین جاه طلبی هرگز به واقعیت بدل نمی‌شود چون در جدیدترین نظرسنجی‌ها، این حزب تنها توانسته 41 درصد آرا را کسب کند.

52261

کد N930532

وبگردی