آفتاب

آمادگی حامیان فلسطین برای تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در انگلیس

آمادگی حامیان فلسطین برای تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در انگلیس

با نزدیک شدن به زمان سفر بنیامین نتانیاهو به انگلیس، جمعی از نهادها و فعالان حامی فلسطین در این کشور ضمن درخواست برای محاکمه وی به عنوان جنایتکار جنگی اعلام کردند که تظاهرات گسترده‌ای را با مشارکت صدها هزار انگلیسی در محکومیت این سفر برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری الشروق، کمپین همبستگی با فلسطین در لندن و تعدادی از فعالان عرب و اتباع خارجی اعلام کردند که به فعالیت‌های خود برای مخالفت با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به انگلیس در اوایل سپتامبر آتی و برپایی تظاهرات گسترده در محکومیت این سفر ادامه می‌دهند.

این کمپین که یکی از برجسته‌ترین تشکل‌های انگلیسی حامی فلسطین محسوب می‌شود از دعوت دولت انگلیس از نتانیاهو برای سفر به این کشور و نادیده گرفتن جنایت‌هایی که علیه مردم فلسطین انجام داده انتقاد کرد.

این کمپین اعلام کرد که تظاهرات گسترده‌ای را مشابه تظاهرات صدها هزار نفری انگلیسی‌ها در محکومیت حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه برگزار خواهد کرد.

این کمپین اعلام کرد که فعالان انگلیسی آماده‌اند بار دیگر علیه نتانیاهو به خیابان‌ها بیایند.

نتانیاهو قرار است اوایل سپتامبر به انگلیس سفر کند اما هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نیست.

آمادگی نهادهای حامی فلسطین در انگلیس همزمان با ارائه درخواست و عریضه‌ای از سوی یکی از فعالان به مجلس عوام انگلیس برای بازداشت و محاکمه نتانیاهو است و بیش از 75 هزار تن آن را امضا کرده‌اند. اگر فعالان انگلیسی بتوانند 100 هزار امضا را جمع کنند پارلمان ملزم به بررسی آن خواهد بود. اما یکی از کارشناسان حقوق بین الملل در دانشگاه لندن اعلام کرد به رغم اینکه نتانیاهو مسئول جنایت‌های جنگی در غزه است اما قوانین بین المللی اجازه بازداشت وی در سفر رسمی‌اش به لندن را نمی‌دهد. اما اگر دادستان کل انگلیس موافقت کند احتمال بازپرسی از وی وارد است.

قوانین انگلیس تا سال 2011 به این ترتیب بود که افراد می‌توانستند کیفرخواست‌هایی را علیه جنایتکاران جنگی و صدور حکم بازداشت علیه آن‌ها ارائه کنند اما انگلیس این قانون را اصلاح کرد و برای محقق شدن این مسئله باید موافقت پارلمان را به دست آورد.

این اصلاحات در پی درخواست رژیم صهیونیستی و پس از نگرانی این رژیم از افزایش کیفرخواست‌ها علیه مسئولان اسرائیلی صورت گرفت و حتی اسرائیل برخی سفرهای خارجی را به دلیل ترس از این مساله لغو کرد.

انتهای پیام

کد N930343

وبگردی