آفتاب

بیش از 100 زخمی در اعتراضات به "بحران زباله" در بیروت

بیش از 100 زخمی در اعتراضات به "بحران زباله" در بیروت

در پی درگیری نیروهای امنیتی لبنان با تظاهرکنندگانی که خواهان حل مساله زباله‌های انباشته در پایتخت بودند، بیش از 100 تن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری شبکه خبری الجزیره، این تظاهرات که برای هفتمین بار برای حل مسالمت‌آمیز بحران تراکم زباله‌ها در بیروت شکل گرفته بود به درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی منجر شد که در پی آن بیش از 100 تن از نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان زخمی شدند. همچنین پیش بینی می‌شود که این تظاهرات به تظاهرات برای سقوط دولت، انحلال پارلمان و فراخوان انتخابات تبدیل شود.

در این تظاهرات که حدود دو ساعت به طول کشید پلیس لبنان با استفاده از شیلنگ آب، گازهای اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و نیز شلیک تیر هوایی سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان داشت. اما تظاهرکنندگان که در میدان "ریاض الصلح" و خیابان‌های اطراف آن تجمع کرده بودند، به شدت با نیروهای امنیتی درگیر شدند و در اثر این درگیری‌ها بیش از 100 نیروی نظامی و تظاهرکننده زخمی شدند.

بیش از 100 زخمی در اعتراضات به "بحران زباله" در بیروت

همچنین نیروهای امنیتی چند تن از فعالان این تظاهرات را بازداشت کردند.

تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی علیه دولت سر داده و دولت را به غفلت و کندی در رسیدگی به پرونده‌هایی متهم کردند که بوی فساد از آنها شنیده می‌شود.

تظاهرکنندگان در شعارهای خود برکناری دولت و محاکمه عاملان فساد را خواستار شدند.

یکی از مسئولان برگزاری این تجمع گفت: قرار نبود که کار به اینجا برسد به ویژه که در روزهای اخیر تظاهرات مسالمت‌آمیز دیگری برگزار شده بود اما پس از آنکه پلیس با خشونت با تظاهرکنندگان برخورد کرد، تصمیم گرفتیم تا زمانی که مسوولان تیراندازی به تظاهرکنندگان محاکمه نشده‌اند در میدان ریاض بمانیم.

این فعال سیاسی که پیش از این یکبار بازداشت شده است، اظهار داشت: حاضران در این تجمع تصمیم گرفته‌اند سقف خواسته‌های خود را تا سرنگونی دولت بالا ببرند البته این مساله از ابتدا از اهداف این تظاهرات نبود.

وی، نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان را که اکنون در خارج لبنان تعطیلات خود را می‌گذراند، مسوول این تیراندازی‌ها دانست و گفت: تمام سلام، نخست‌وزیر کشور باید مسوولیت این حادثه را بپذیرد و استعفا کند.

تظاهرکنندگان معترض پس از آرام شدن اوضاع با برپایی چادرهای نمادین در میدان اعلام کردند که تا زمان تحقق خواسته‌هایشان در میدان مذکور، تحصن خواهند کرد.

یکی دیگر از تظاهرکنندگان نیز گفت مساله زباله‌ها یکی از هدف‌های این تظاهرات است اما ما تا زمانی که دولت استعفا نکند و فراخوان انتخابات پارلمانی براساس قانون عادلانه انتخاباتی آغاز نشود از میدان ریاض خارج نخواهیم شد.

از طرف دیگر نیروهای امنیتی لبنان نیز تظاهرکنندگان را به خشونت علیه پلیس متهم کردند.

در حالی که تمام سلام امروز (یکشنبه) برای شرح حادثه کنفرانس مطبوعاتی تشکیل خواهد داد، وزیر کشور لبنان نیز به محض باخبر شدن از این اتفاق، توقف فوری تیراندازی‌ها را خواستار شد و تاکید کرد تمام کسانی که دستور تیراندازی صادر کرده‌اند محاکمه خواهند شد.

ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال لبنان نیز اقدامات نیروهای امنیتی لبنان در برخورد با تظاهرکنندگان را به شدت محکوم کرد و وزیر کشور را به استعفا دعوت کرد.

انتهای پیام

کد N930290

وبگردی