آفتاب

تذکر تابش درباره‌ی نطق ابوترابی‌فرد

تذکر تابش درباره‌ی نطق ابوترابی‌فرد

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از مطول شدن سخنرانی صبح امروز ابوترابی‌فرد در جلسه مجلس همچنین از نمایندگان خواست از مطرح کردن انتقادات خود به دولت در جریان موافقت و مخالفت با طرح‌ها و لوایح خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، محمدرضا تابش در تذکری مستند به ماده 110 آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: چرا در بیان تذکر نمایندگان تبعیض آمیز برخورد می‌شود؟ به بعضی از دوستان هر وقت خواستید اجازه صحبت دادید ولی من که می‌خواهم راجع به دستور و نطق شما تذکر بدهم اجازه نمی‌دهید.

وی ادامه داد:‌ ماده 110 آیین نامه داخلی مجلس مقدر می‌کند در هر جلسه قبل از ورود به دستور رئیس می‌تواند گزارش حوادث مهم و مسائل فوری روز و مطالبی را که آگاهی مجلس از آن ضروری باشد به اطلاع نمایندگان برساند که حداکثر مدت آن نیز 15 دقیقه خواهد بود. ما هم سوگند یاد کردیم که آیین نامه را رعایت کنیم.

تابش خاطر نشان کرد: در حالی که اولا صحبت شما از 15 دقیقه بیشتر شد و این رویه‌ای شده که متاسفانه همه روسای جلسات به خودشان اجازه می‌دهند در مقام ریاست مجلس که سخنگویی بیش نیست صحبت‌هایی را چه ضروری و مهم باشد چه نه، مطرح کنند. لذا خواهش من این است که روسای وقت جلسات مر آیین نامه را مد نظر داشته باشند.

وی در تذکر دیگری مستند به ماده 115 آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد:‌ مخالفت و موافقت نمایندگان حق است. ولی رویه‌ای باب شده که برخی همکاران در قالب موافقت یا مخالفت با طرح‌ها و لوایح تندترین انتقادات را نسبت به دولت، رئیس جمهور و سایر مسئولین روا می‌دارند و دست آنها هم از دفاع بسته است. آیا این اقدامات عمل به توصیه مقام معظم رهبری است که نسبت به وحدت بین مسئولین تاکید داشتند؟

این نماینده مجلس اضافه کرد: به نظرم رئیس جلسه باید این رویه را خاتمه دهد. نقد و انتقاد به جای خود، و همگان این اختیار را دارند که نقدهای منصفانه خود را که تخریب نباشد مطرح کنند، ولی در جای خود؛ نه در قالب موافق و مخالف. این تذکری بود که من می‌خواستم مطرح کنم و شما ممانعت کردید. الان هم ان شاء الله بگویید که این تذکر وارد است یا نیست و دوباره سخنرانی نفرمایید که آن هم خلاف است.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اولا بنده ممانعت نکردم و پیشنهادم به شما این بود که تذکر ندهید، اما شما گفتید می‌خواهید تذکر بدهید و من هم آن را شنیدم. ثانیا از اتاق ضبط سوال کردم و گفتند عرایض من 14 دقیقه و اندی بوده یعنی زیر 15 دقیقه. ثالثا این که مساله‌ای مهم است یا نه را مدیر جلسه تشخیص می‌دهد، البته من استقبال می‌کنم که از نظر مشورتی شما استفاده کنم و هر وقت مطلبی را شما گفتید مهم است مطرح کنم. زیرا حضرت عالی را صاحب نظر می‌دانم.

ابوترابی‌فرد یاد آور شد: حقیر براساس این که در آستانه هفته دولت بودیم به نظرم رسید شایسته است شهادت دو سرباز فداکار را تسلیت بگویم و محضر دولت و جامعه پزشکی هم عرض ادب و تبریک داشته باشم. همچنین مساله دفاعی کشور نیز موضوع مهمی است و در شرایطی که دشمن تسلیحات دفاعی ما را مورد هدف قرار داده نظر و حمایت مجلس از این قدم بلند وزارت دفاع ضروری بود که رئیس جمهور نیز دیروز در همین ارتباط سخن گفتند.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به رعایت آیین نامه داخلی مجلس گفت: از شما و سایر همکاران به خاطر کوتاهی‌های خودم عذر می‌خواهم.

انتهای پیام

کد N930276

وبگردی