آفتاب
سخنگوی سازمان اوقاف:

شاخص‌های بهره‌وری اقتصادی موقوفات کشور احصاء شده است

شاخص‌های بهره‌وری اقتصادی موقوفات کشور احصاء شده است

سخنگوی سازمان اوقاف گفت: با توجه به ماهیت فعالیت‌ها و انتظارات سازمان، مطالعات گسترده‌ای با بهره‌گیری از منابع علمی و استفاده از اندیشمندان و خبرگان پیرامون استخراج شاخص‌های بهره‌وری مرتبط با موقوفات و بقاع متبرکه صورت گرفته است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسن ربیعی با اشاره به راهبردهای سازمان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: سنت حسنه وقف یکی از شایع‌ترین و ماندگارترین اعمال خیری است که در میان جوامع و ملل مختلف به صورت‌های گوناگون و متناسب با فرهنگ و اعتقادات آنان مورد توجه و عنایت بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از گذشته نیازمند توجه به فرهنگ و کارکردهای متعدد وقف من‌جمله اقتصاد وقف هستیم، تصریح کرد: موانعی است که کارکرد سازمان را در حوزه بهره وری اقتصادی وقف با چالش مواجه کرده است، لذا بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد وقف در قالب مفهوم «اقتصاد مقاومتی» لازم و ضروری است.

ربیعی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیز الگویی است که مقام معظم رهبری اولین بار در سال 1386 مطرح کردند و در سال 1391 به تبیین این الگو پرداختند، گفت: پس از آن، معظم له بارها بر ضرورت دستیابی به اقتصاد مقاومتی تأکید فرموده‌ و در اواخر سال 92 نیز با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هدف از این سیاست‌ها را تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله معرفی کردند.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در این میان سازمان اوقاف نیز با توجه به رسالت خود در راستای تحقق نیات واقفین خیراندیش و توسعه ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل موقوفات، بر آن شد تا ضمن تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری، مقاوم سازی اقتصاد وقف و بهره وری اقتصادی موقوفات را در دستور کار خود قرار دهد.

وی گفت: به همین منظور در گام نخست معاونتی با عنوان بهره‌وری اقتصادی در ساختار کلی سازمان اوقاف تصویب و تثبیت شد و این معاونت با برگزاری جلسات متعدد با اندیشمندان و اساتید برجسته دانشگاه‌ها به سیاست‌های اقتصادی مناسب جهت مقاوم سازی اقتصاد وقف یعنی مقاوم ساختن اقتصاد وقف و موقوفات در برابر بحران‌ها و نوسانات خارجی و نیز ثبات و افزایش مستمر بازدهی و بهره وری موقوفات پرداخت و بر آن شد تا در سه برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در این حوزه فعالیت و اقدام کند.

ربیعی با اشاره به اینکه چهار سیاست کلیدی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است، گفت: مردم محوری اقتصاد، ارتقاء بهره وری (با تکیه بر ظرفیت‌های درون پایه اقتصاد وقف)، برون گرایی( ملی و فراملی)، دانش محوری و پویایی چهار محور در نظر گرفته شده سازمان اوقاف برای مقاوم سازی و بهره وری اقتصادی وقف است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بهره وری در قلمرو وقف و امور خیریه هم تصریح کرد: موفقیت، سعادت و بهروزی هر ملتی وابسته به کار و تلاش همه اقشار جامعه بوده و بهره وری معیاری برای ارزیابی عملکرد این فعالیت‌ها و تلاش‌ها در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی است.

وی اضافه کرد: در حقیقت بهره وری نگرشی واقع گرایانه به کار و زندگی بوده و فرهنگی است که در آن انسان با فکر و هوشمندی، فعالیت‌هایش را به نحو احسن با ارزش‌ها و واقعیت‌های محیط خود هماهنگ می‌سازد تا بهترین نتیجه را جهت اهداف مادی و معنوی حاصل کند زیرا محدودیت منابع از یک سو و تقاضای روزافزون برای آنها از سوی دیگر اهمیت حیاتی توجه به بهره وری را به عنوان تنها راه ادامه حیات بشر و طی طریق به سوی کمال نشان می‌دهد.

ربیعی با اشاره به اینکه امروزه بهره وری موضوعی کلیدی در اقتصاد هر کشور است، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های مختلف و به خصوص در سال 1390 بارها به موضوع بهره وری تاکید داشته‌اند.

وی افزود: ارتقای بهره‌وری یکی از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در برنامه پنج‌ساله پنجم و ششم بوده و براساس آن همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به برنامه‌ریزی متناسب با آن هستند و با عنایت به ویژگی‌ها و ماموریت‌های خاص سازمان اوقاف و امورخیریه، بازتعریف بهره‌وری در سازمان و طراحی سازوکارهای مناسب برای سنجش و ارتقای آن، از دغدغه‌های خاص مسئولین این سازمان بویژه نماینده محترم ولی فقیه و ریاست سازمان بوده است که منجر به شکل‌گیری معاونت بهره‌وری اقتصادی و ایجاد برنامه‌های تحولی در این حوزه شده است.

وی اضافه کرد: سازمان اوقاف در حال حاضر با تعداد قابل توجهی از موقوفات در سطح کشور روبروست که بایستی در جهت اجرای نیات واقفین به مدیریت اثربخش و موثرتری بیندیشد تا منافع حاصل از موقوفات افزایش یابد، بنابراین لازم است تا برای سنجش میزان بهره‌وری موقوفات، شاخص‌های بهره وری متناسب با حوزه‌های فعالیت سازمان تهیه شود.

ربیعی افزود: با تشکیل شورای راهبردی و بهره گیری از نظرات اساتید و نخبگان اقتصادی کشور، شاخص‌های بهره‌وری مرتبط با موقوفات که قریب به 200 شاخص بود، احصاء شد و سپس در راستای اجرایی شدن آنها، مراتب توسط مدیران و افراد با تجربه سازمان و ادارات اوقافی استان‌ها مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت به همت معاونت بهره‌وری اقتصادی سازمان در کارگروه سرمایه‌گذاری شورای راهبردی پس از دریافت نظرات و اعمال اصلاحات لازم از سوی معاونین و بحث و مذاکرات، تعداد 76 سنجه مشتمل بر شاخص‌های اولیه در 16 عنوان کلی به تصویب نهایی رسید.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شاخص‌های بهره‌وری سازمان اوقاف وامور خیریه گفت: بهره‌وری عواید، جمع‌آوری اجاره املاک و مستغلات (بهره‌وری وصول اجاره)، جذب مخاطب، سرمایه‌گذاری، عملیات عمرانی، حسن اجرای نیات واقفین، جذب منابع، مدیریت دارایی (هزینه نگهداری اموال)، نیروی انسانی، آموزش، وقف جدید، مصرف، مدیریتی، آمار و شناسایی موقوفات، مدیریت اسناد موقوفات و حقوقی؛ 16 عنوان کلی شاخص‌های اولیه بهره وری سازمان اوقاف هستند.

انتهای پیام

کد N930249

وبگردی