آفتاب
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع):

مسجد مولود روحیه جهادگری برای بیداری اسلامی است

مسجد مولود روحیه جهادگری برای بیداری اسلامی است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: مسجد بهترین پایگاه برای رسیدن به جایگاه اصلی که خداوند برای انسان قرار داده، است که از آن جا عروج به سوی پروردگار و مقابله با شیطان آغاز می‌شود، به عبارت بهتر مسجد، مرکزیت و کانون بیداری اسلامی است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری با اشاره به نقش مساجد در بیداری اسلامی و کانون بودن آن به عنوان خاستگاه این حرکت، اظهار کرد: مسجد پایگاه اصلی ارتباط با خدا و مکانی برای بروز و ظهور خواست درونی انسان و تامین نیاز روحی او از طریق اتصال به معنویت و قدرت مطلق و خداوندی است که او را خلق کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاهی که در دین مقدس اسلام برای مسجد لحاظ شده است، این مکان مرکزی برای حضور امت اسلامی و وحدت میان مسلمانان و کانونی برای فراگیری و آموزش مسائل مورد نیاز انسان به ویژه در زمینه‌های دینی است.

اختری ادامه داد: وقتی انسان در مسجد حضور پیدا می‌کند و با عبادت و توجه به خدای متعال نزدیک می‌شود، در این هنگام به صورت ناخودآگاه آن ضمیر درونی و فطرت خدایی که در درونش نهاده شده، به حرکت در می‌آید و روحیه توجه به خدا و خضوع و خشوع در برابر او در دلش زنده می‌شود؛ یعنی با حضور در مسجد، فرد از همه جا و همه چیز خودش را جدا می‌کند و در این مکان ساده اما در عین حال با معنویت، رو به خدا کرده و به نیایش با او می‌پردازد و زمینه برای رویش فطری که در اوست و گرایش به معنویت ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: این مساله خود به خود زمینه بیداری است برای انسان غافلی که در زندگی روزمره خود و کوچه و بازار غرق شده و مشغول است و تمامی این مسائل کنار زده می‌شود و همچون فردی که از خواب بیدار می‌شود، از خواب غفلت بیدار شده و هوشیار می‌گردد.

اختری تصریح کرد: در واقع در مسجد پرده‌های زندگی و خواسته‌های شهوانی و حیوانی که انسان را احاطه کرده است، کنار زده می‌شود و این بیداری است که در فرد ایجاد انگیزه می‌کند تا از خود سوال کند کجا زندگی می‌کند و چرا خلق شده است و از او چه می‌خواهند؟! این مساله موجب می‌شود تا نیاز به آموزش و فراگیری در مسجد به وجود آید و به این ترتیب زمینه فراگیری با وجود عالمِ آگاه و مواعظ مطرح شده، ایجاد، و داده‌های جدید به فرد داده می‌شود که مجموعه این امور، منجر به بیداری اسلامی می‌شود.

وی عنوان کرد: در مسجد مومنان دعوت به سوی خدا را که از سوی پیامبران مبنی بر زنده شدن و زندگی واقعی مطرح شده است، اجابت کرده و این اجابت و توجه به خدا، بیداری است. یعنی زمینه‌ای که برای فراگیری فرامین و دستورات الهی در مسجد به وجود می‌آید، منجر به بیداری می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) بیان کرد: بنابراین، هر میزان که اجتماعات در مسجد بیشتر شود و زمینه‌های آموزش گسترش یابد، جامعه خود به خود زنده شده و جامعه‌ای به خدا و نصرت و پشتیبانی او ایمان دارد، امیدوار خواهد بود و به وعده‌های الهی دلبسته می‌شود و این جامعه زیر بار ظلم و زورگویی نمی‌رود و تسلیم خواسته‌های شیطانی و شیطان نخواهد شد و خود را در پناه قدرت خدا، قوی و قدرتمند و مجاهد می‌بیند و این روحیه جهادگری در واقع در مسجد ایجاد می‌شود و به این ترتیب وحدت اسلامی شکل می‌گیرد و به جامعه تسری پیدا می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: مسجد بهترین پایگاه برای بیداری اسلامی و رسیدن به جایگاه اصلی است که خداوند برای انسان قرار داده، که از آن جا عروج به سوی پروردگار و مقابله با شیطان و هواهای نفسانی آغاز می‌شود، به عبارت بهتر مسجد، مرکزیت و کانون بیداری اسلامی است.

انتهای پیام

کد N930167

وبگردی