آفتاب
در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید

مشعل: توافق آتش‌بس باید با موافقت تمامی طرف‌های فلسطینی باشد

مشعل: توافق آتش‌بس باید با موافقت تمامی طرف‌های فلسطینی باشد

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با بیان این که نوار غزه و کرانه باختری یکپارچه هستند، اظهار داشت، حماس نیز بخشی از نظام سیاسی فلسطین است و می‌خواهد توافق آتش‌بس در چارچوب ملی و با مشارکت تمامی گروه‌ها به دست بیاید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفت‌وگوی با روزنامه "العربی الجدید" خاطرنشان کرد که توپ الان در زمین رژیم صهیونیستی است. از سال گذشته در نوار غزه آتش‌بس برقرار شده و اوضاع آرام شده است اما قرار نیست ساکنان غزه در همین وضعیت باقی بمانند و به مرگ تدریجی بمیرند و هم‌زمان اقدامات تنش‌زای رژیم صهیونیستی علیه غزه و نیز اقدامات تحریک آمیز آن در کرانه باختری ادامه داشته باشد.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

دوست داریم گفتگوی را با مساله آتش‌بس در نوار غزه آغاز کنیم. طی روزهای اخیر بحث هایی درباره دو دیدار میان شما و تونی بلر، فرستاده سابق کمیته چهارجانبه مطرح و اعلام شد که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشتید و اخباری هم درباره جزئیات توافق آتش بس منتشر شده است. در این باره توضیح می‌دهید؟

نوار غزه و تمامی ملت فلسطین از 9 سال پیش به خاطر انتخاب جنبش حماس و استفاده از حق دموکراتیک خود مورد مجازات قرار گرفته اند. علاوه بر این، غزه به خاطر این که به دژ محکم مقاومت تبدیل شده و به تجاوزات رژیم صهیونیستی پاسخ داده و در برابر جنگ های مکرر آن ایستادگی کرده است، مجازات می شود.

نوار غزه و اهالی آن با محاصره، گرسنگی و قطع ارتباط با جهان خارج از طریق بسته شدن گذرگاه ها مجازات شدند و در ادامه نوبت به تاخیر در بازسازی خرابی های جنگ و مشکلات بی پایان رسید. ساکنان غزه پس از جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه این منطقه منتظر تحرک جامعه بین المللی، تشکیلات خودگردان فلسطین، دولت دکتر رامی حمد الله؛ یعنی دولت وفاق ملی و کشورهای همسایه عرب و نیز تحرک طرف های منطقه ای و بین المللی ذیربط برای حل مشکلات غزه هستند، اما هنوز هیچ تحولی صورت نگرفته است و تنها طرح هایی از سوی برخی طرف ها و در راس آنها برادران مان در قطر و ترکیه ارائه شده است که ما از این تحرکات آنها تشکر می کنیم، اما مشکل ما کوتاهی مراجع رسمی فلسطینی و عربی و نیز جامعه بین المللی در حل مشکلات موجود در نوار غزه است.

ما در جنبش حماس به ملت بزرگ مان در غزه، کرانه باختری، اراضی اشغالی سال 48 و فلسطینیان مقیم خارج توجه داریم. این ملت واحد سرزمین واحدی دارد و ما این مساله را قبول نداریم که غزه به حال خود رها شود تا در بحران ها گرفتار بماند. لذا، روابط خود با طرف های بین المللی را گسترش دادیم.

برخی طرف های عربی و اسلامی و نیز طرف های منطقه ای تحرکاتی را انجام دادند که ما از آنها قدردانی کردیم؛ هر چند این تحرکات کند بود. علاوه بر این، کشور سوئیس هم طرحی را برای حل بحران حقوق کارمندان ارائه داد. ما 50 هزار کارمند داریم و متاسفانه دولت فلسطین نتوانست مشکل آنها را حل کند و در این زمینه کوتاهی کرد. این 50 هزار کارمند اداره امور نوار غزه را در دست دارند و در سخت ترین شرایط مسئولیت های این منطقه را به دوش کشیده اند. این افراد تقریبا سرپرستی یک پنجم ساکنان غزه را بر عهده دارند و سوئیسی ها سعی داشتند طرحی را برای حل مشکل آنها از طریق دسته بندی شان ارائه دهند، اما این طرح خواسته های ما را به شکل مطلوب برآورده نمی کند.

دولت نروژ نیز تحرکی را در زمینه بازسازی غزه آغاز کرد، اما سرعت عمل آنها کند بود و این تحرک در همان مرحله نظری باقی ماند. علاوه بر این، نیکولای ملادینوف و رابرت سری فرستادگان سازمان ملل هم دست به تحرکاتی زدند و پس از آن نوبت به تونی بلر رسید که با ما تماس گرفت و دیداری هم بین ما برگزار شد.

تمامی این تحرکات از طریق ارتباط با رهبران حماس انجام گرفت و برخی از این طرف ها به نوار غزه سفر کردند و برخی دیگر در خارج با ما دیدار داشتند. هدف از این دیدارها بررسی نحوه حل مشکلات نوار غزه بود؛ هر چند که امکان اطمینان از وجود آرامش در اوضاع امنیتی نوار غزه نیز وجود داشت. برخی از این طرف ها بحث آتش بس و برخی دیگر آرام سازی اوضاع را مطرح کردند و برخی دیگر نیز مساله بازسازی غزه یا برخی بازه های زمانی را مورد بررسی قرار دادند و ما در یک جمله این واقعیت را به آنها گفتیم: مشکلات غزه حتما باید حل شود.

ما در نوار غزه با 5 مشکل مواجه هستیم: نخست؛ بازسازی و لزوم سرعت بخشیدن به آن، مشکل دوم؛ لغو محاصره و بازگشایی گذرگاه ها، مشکل سوم؛ حل مشکل 50 هزار کارمند، مشکل چهارم؛ احداث بندر و فرودگاه در غزه به منظور گسترش روابط با جهان خارج و نه برای دور شدن از کرانه باختری. هدف ما این است که غزه بخشی از وطن فسلطین باشد و از سوی دیگر، درست نیست که این منطقه مانند یک زندان بزرگ باقی بماند. گذرگاه رفح باید باز شود و بندر و فرودگاه غزه نیز راه اندازی شوند تا فضای پیش روی ملت ما در غزه بازتر شود. مشکل پنجم نیز امور زیربنایی غزه مانند آب، برق، راه ها، شبکه های آب و فاضلاب و خیلی مسائل دیگر است.

ما به آنها اعلام کردیم که اگر مشکلات غزه حل شود، فضایی طبیعی برای تثبیت آتش بس صورت گرفته در سال گذشته و در پایان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه فراهم می شود. این موضوع بحث های ماست و هیچ مساله دیگری وجود ندارد.

ما همچنان به بیان موضع خود و شنیدن نظرات طرف های دیگر ادامه می دهیم. بی شک، آنها هم تحرکاتی را انجام داده اند و باید موضع رژیم صهیونیستی را که عامل اصلی محاصره غزه است، بررسی کنند. آنها باید موضع مصر را هم در نظر بگیرند؛ چرا که این کشور مهمترین همسایه نوار غزه است. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز طرف دیگری است که باید موضعش مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چرا که نهاد رسمی تمامی طرف های فلسطینی است و برادران مان در رام الله و جنبش فتح و دیگر گروه های فلسطینی شریک ما هستند. علاوه بر این، مواضع طرف های عربی، اروپایی و آمریکایی هم باید مورد بررسی قرار گیرد. در کل، ما انگور می خواهیم و قصد کشتن نگهبان تاکستان را نداریم و به عبارت دیگر، خواهان حل مشکلات نوار غزه هستیم.

اما متاسفانه برخی طرف ها ما را متهم می کنند که قصد تشکیل کشور در غزه را داریم و می خواهیم غزه را از کرانه باختری جدا کنیم. ما به همگان اعلام کرده ایم که غزه و کرانه باختری وطن یکپارچه ای هستند و ما هم بخشی از نظام سیاسی فلسطین هستیم و می خواهیم این راه حل نیز در چارچوب ملی و با مشارکت تمامی گروه های فلسطینی اتخاذ شود. حماس درصدد رقابت با هیچ طرف و یا تشکیل قدرت جایگزین (تشکیلات خودگردان) نیست. این ما بودیم که از چند سال پیش برادران مان در گروه های دیگر را سرزنش می کردیم و پا به میدان آشتی ملی گذاشتیم. در راستای این آشتی، 5 پرونده باید مورد بررسی قرار می گرفت که برگزاری انتخابات، تشکیل دولت واحد و تشکیل جلسه کادر رهبری موقت سازمان آزادی بخش "ساف" از جمله آنها بود.

ما خواهان برگزاری انتخابات در تمامی موسسات ملی در چارچوب تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش فلسطین هستیم و می خواهیم پرونده آزادی های عمومی و آشتی اجتماعی به سرانجام برسد و بارها این مساله را اعلام کرده ایم.

ما خواهان اعتبار بخشی مجدد به مجلس قانونگذاری و مشارکت ملی، دموکراسی و مراجعه به صندوق های رای هستیم. ما خواستار مشارکت ملی فلسطینی در تمامی تصمیم گیری های سیاسی، نظامی و امنیتی هستیم.

ما خواهان مبارزه مشترک، تحرک سیاسی مشترک و اتخاذ تصمیمات امنیتی با مشارکت تمامی طرف های ملی هستیم و می خواهیم با هم مسئولیت فلسطینیان ساکن داخل و مقیم خارج را بر عهده بگیریم. آیا این عاقلانه است که کادر رهبری موقت ساف طی این سال ها هیچ نشستی برگزار نکرده باشد؟!

از حرف های شما چنین بر می آید که شما 5 شرط را برای آرام سازی دائمی اوضاع و تثبیت آتش بس در غزه مطرح کردید. تونی بلر به نوبه خود چه مسائلی را مطرح کرد؟

بلر و شخصیت های دیگر هم ایده آرام سازی را مطرح کردند. در آغاز گفتند که آرام سازی به مدت چند سال و به عبارت دیگر، آتش بس برقرار شود، اما ما در پاسخ اعلام کردیم که نه نیازی به آرام سازی و نه نیازی به آتش بس داریم. ما نیازی به اصطلاحات جدید نداریم. در پایان نبرد "العصف الماکول" که طرف فلسطینی واکنش بزرگی به جنگ سال گذشته رژیم صهیونیستی نشان داد، آتش بس دو طرفه با نظارت مصر اعلام شد که این اقدام مصر قابل تقدیر است. اما رژیم صهیونیستی چند بار این آتش بس را نقض کرد و باعث شد نوار غزه در بحران های متعدد گرفتار شود و محاصره آن نیز همچنان ادامه داشته باشد و هیچ اثری از بازسازی نباشد. این مساله اوضاع را در آستانه انفجار قرار داد و شاید همین امر طرف های منطقه ای را به تحرک واداشت؛ چرا که آنها نگران این هستند که غزه تبدیل به بمب در حال انفجار شود.

من به صراحت اعلام می کنم که متاسفانه برخی طرف های دور و نزدیک، به این مساله چشم امید دوخته بودند که تداوم بحران های غزه آنرا به سمت انفجار علیه حماس سوق دهد، اما دیدند که حماس همچنان به ایستادگی خود ادامه می دهد و پایگاه مردمی مقاومت نیز همچنان در پشت این جریان است و ملت فلسطین در داخل و خارج و به ویژه در غزه به صبر و ثبات خود ادامه می دهد و اگر هم قرار باشد انفجاری روی دهد، علیه رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

علاوه بر این، ما از برخی طرف هایی که غزه را در شرایط بحران تنها گذاشتند و در حق آن کوتاهی کردند، ناراحت هستیم و از همین رو دست به این اقدام زدیم تا مانع از شکل گیری جنگ جدید شویم. ما خواهان جنگ نیستیم. درست است که ما مقاومت مشروعی داریم که به مبارزات خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد و تا زمانی که اشغالگری و شهرک سازی ادامه داشته باشد، مقاومت هم ادامه خواهد یافت، اما ما به دنبال جنگ نیستیم.

این رژیم صهیونیستی است که جنگ طلب است و به راه اندازی جنگ علیه غزه و ملت فلسطین در غزه، شهرک سازی، ایجاد رعب و وحشت، به آتش کشیدن کودکان، یهودی سازی قدس و مسجد الاقصی، بازداشت و اسارت و تبعید و غیره عادت کرده است و از تداوم درد و رنج ملت فلسطین در اردوگاه های آوارگان در یرموک و جاهای دیگر خوشحال می شود. سوالی که امروز مطرح می شود این است که چطور مشکلات غزه را حل کنیم؟ ما هیچ مانعی برای حل این مشکلات نداریم و همکاری های لازم با تمامی طرف های فلسطینی اعم از ریاست تشکیلات خودگردان و دولت فلسطین و طرف های بین المللی را انجام داده ایم.

ما از تلاش های طرف های عربی، اسلامی، منطقه ای و بین المللی استقبال می کنیم و در برابر طرف هایی که خودشان باید سرزنش شوند و در جریان جنگ غزه هم کوتاهی کردند، احساس شرم نمی کنیم. ما تعامل مثبتی با طرف هایی که سعی در حل مشکلات غزه را دارند خواهیم داشت و با آنها همکاری خواهیم کرد؛ البته به این شرط که این کار به ضرر منافع و اصول ملی و حقوق ملت فلسطین تمام نشود و به وحدت غزه و کرانه باختری به عنوان مناطق ملی زیر مجموعه تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادی بخش ضربه نزند.

اگر از شما بخواهیم که نتیجه این تماس ها تا این لحظه را ارزیابی کنید، آیا نظر شما مثبت است؟

این تماس ها تا این لحظه مثبت بوده است، اما هنوز توافقی به دست نیامده است. ما هنوز به چیزی دست نیافته ایم که بتوانیم بگوییم چیز خاصی در دست داریم. گفتگوها همچنان ادامه دارد و ما هم با تلاش های صورت گرفته و با طرف هایی که با ما ارتباط برقرار می کنند، همکاری می کنیم و در عین حال این بحث ها را با گروه های مختلف فلسطینی هم در میان می گذاریم. ما امیدوار بودیم که با برگزاری نشست کادر رهبری موقت ساف زمینه بررسی تمامی مسائل فراهم شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

چند هفته قبل بحث تشکیل دولت جدید توسط دکتر رامی حمد الله مطرح بود و ما به برادران مان در ریاست تشکیلات خودگردان و برادران عزیزمان در جنبش فتح اعلام کردیم که بیایید نشستی را با حضور گروه های فلسطینی امضا کننده توافقنامه های آشتی ملی برگزار کنیم، اما آنها موافقت نکردند.

گفتیم بیایید نشستی در قالب کادر رهبری موقت ساف برگزار کنیم و این مساله ای بود که در توافقنامه آشتی ملی قاهره و دوحه و نیز در توافقنامه شاطئ بر سر آن توافق شده بود، اما آنها بحث محل برگزاری نشست را بهانه کردند. ما مشکلی با محل برگزاری این نشست نداشتیم و آماده دیدار در مصر یا هر جای دیگری بودیم که میزبانی این نشست را قبول می کرد. آنها پیشنهاد دیدار در رام الله را دادند، اما سوال این است که چطور می توان در حالی که برخی از رهبران برجسته گروه های فلسطینی امکان حضور در این شهر را ندارند، در آنجا نشست برگزار کرد؟!

در ادامه پیشنهاد دادند که این نشست از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود، اما این عاقلانه نیست و نشانگر احساس مسئولیت نیست. برادران ما در ریاست تشکیلات خودگردان و جنبش فتح، شرکای ما هستند و از همین رو، اصل بر این بود که اقدامی برای حل این مشکل انجام دهند، اما به صراحت اعلام می کنم که هدف ما از ارتباط با طرف های منطقه ای و بین المللی حل مشکلات غزه است و این ها مسائلی هستند که هر چه سریعتر باید حل شوند. ما آماده برقراری رابطه هستیم و این وضعیتی طبیعی در برابر شرکای ملی مان است و ما می خواهیم که این کار از طریق مشارکت ملی فلسطینی صورت گیرد و همه ما مسئولیت را بر عهده بگیریم. غزه برای ما عزیز است. کرانه باختری و قدس هم عزیز هستند و در کل همه فلسطین برای ما عزیز است. ملت ما در داخل و خارج برای ما عزیز هستند و این مسئولیتی ملی است.

نقش طرف های منطقه ای و بین المللی چیست؟ ما شنیدیم که مشاور احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در گفتگو با روزنامه "الرساله" گفته بود که مذاکرات درباره حادثه ماوی مرمره بستگی و ارتباط تنگاتنگی به مذاکرات حماس درباره آتش بس دارد. منظورش چیست؟

من مدتی قبل به آنکارا سفر کردم و در آنجا با رجب طیب اردوغان نخست وزیر، احمد داود اوغلو نخست وزیر و برخی مقامات ترک دیدار داشتم و ما همیشه با هم در ارتباط هستیم. آنها هم مساله ای با صهیونیست ها دارند که به جنایت رژیم صهیونیستی در کشتار فعالان صلح حاضر در کشتی ماوی مرمره ناوگان آزادی که از آغاز با هدف لغو محاصره غزه به سمت این منطقه حرکت کرده بود، ارتباط دارد.

ترک ها حل این بحران را علاوه بر گرفتن حق خون های ریخته شده و 9 شهید ترک حادثه ماوی مرمره، به لغو محاصره غزه مشروط کرده اند و ما از این موضع آنها تقدیر و تشکر کردیم. از سوی دیگر، این مساله جزئیاتی دارد که آنها بهتر در جریانش هستند و این مساله به خود آنها مربوط است، اما ما از آنها به خاطر این مساله تشکر می کنیم که به لغو محاصره غزه توجه دارند.

درباره تحرکات منطقه ای هم باید بگویم که این مسائل همچنان در دست بررسی هستند و ما بر این مساله تاکید داریم که تمامی مشکلات نوار غزه حل و محاصره آن لغو شود. اما اینکه این مساله ارتباطی به مذاکرات برادران ترک مان دارد یا نه، همان طوری که گفتم، این مساله تنها درباره لغو محاصره غزه است و تصمیم ترک ها درباره ماجرای ماوی مرمره به خودشان مربوط است و ما وارد جزئیات آن نمی شویم.

قطر چه نقشی در این زمینه ایفا می کند؟

نقش قطری ها فقط به این تحرکات منطقه ای و بین المللی محدود نمی شود؛ چرا که هیات های اروپایی و بین المللی همان طوری که با طرف های عربی و اروپایی دیدار کرده اند، با قطر، عربستان، امارات، مصر و اردن و طرف های دیگر و نیز طرف های ذیربط نیز دیدار داشته اند.

اما نقش قطری ها فراتر از طرف های دیگر است. آنها راه را برای دیگران باز کردند و اولین طرفی بودند که با وارد کردن مصالح ساختمانی به نوار غزه و آغاز اجرای پروژه های بازسازی، دست به اقدام عملی شجاعانه زدند و شاید همین مساله بود که طرف های بین المللی را در تنگنا قرار داد و آنها به این نتیجه رسیدند که انتظار فایده ای ندارد و امکان اتخاذ اقدامات عملی وجود دارد.

من به همه هیات هایی که با آنها دیدار داشتم، گفتم: اجازه دهید این بحث های نظری را کنار بگذاریم، ما خواهان اقدامات عملی هستیم. جامعه بین المللی و طرف های منطقه ای و نیز حامیان عربی و اسلامی از حل مشکل حقوق 50 هزار کارمند و آغاز روند عملی بازسازی غزه ناتوان نیستند. کشورهایی هستند که صدها میلیون دلار برای کمک به این مساله اختصاص داده و یا وعده آنرا داده اند.

ما به تشکیلات خودگردان گفتیم که این کار را در سطح امت عربی و در چارچوب ملی فسلطین و با حفظ وحدت و نه در قالب حزبی انجام دهید. حماس تنها طرف مسئول حل این مشکلات نیست، بلکه جزئی از مجموعه فلسطینی است. اجازه دهید خدمتی فوری به ملت فلسطین ارائه دهیم. پایگاه مردمی ملی در غزه که در برابر اشغالگری و تجاوزات و جنگ ها ایستادگی کرد و به حمایت عظیم خود از مقاومت ادامه داد، شایستگی این را دارد که ملت و رهبران فلسطینی و امت عربی و اسلامی و نیز جامعه بشری اقدام بزرگی در قبال آن انجام دهد که کمترین حد آن حل مشکل غزه است.

واکنش رژیم صهیونیستی چیست؟ چرا آن‌ها درباره مساله آرام‌سازی مانور می دهند؟

این به خودشان مربوط است.

به نظر شما توپ الان در زمین کیست؟

مطمئنا توپ الان در زمین رژیم صهیونیستی است. از سال گذشته در نوار غزه آتش بس برقرار شده و اوضاع آرام شده است، اما قرار نیست ساکنان غزه در همین وضعیت باقی بمانند و به مرگ تدریجی بمیرند و از سوی دیگر، اقدامات تنش زای رژیم صهیونیستی علیه غزه و نیز اقدامات تحریک آمیز آن در کرانه باختری ادامه داشته باشد. ملت ما یکپارچه است و سرزمین واحدی دارد. وقتی شهرک نشینان صهیونیست با حمایت رسمی رژیم صهیونیستی "علی دوابشه" را در آتش می سوزانند و فرزندان ملت ما؛ اعم از کودکان و سالخوردگان را می کشند و سعی می کنند به مسجد الاقصی هویت یهودی بدهند، این نوعی تحریک احساسات ملت ماست و بی شک، احساسات ملت ما را در آستانه انفجار قرار خواهد داد. لذا، این به نفع همه است که مشکلات غزه حل شود.

علاوه بر این، پروژه اصلی ما همچنان پایان اشغالگری خواهد بود، اما امروز باید تمرکز خود را به حل مشکل غزه معطوف کنیم که باید فورا حل شود و نمی توان آنرا به آینده موکول کرد. اما پروژه ملی ما فراتر از این مساله است و همان آزاد سازی سرزمین فلسطین، آزادی قدس و مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی و مسیحی، تحقق حق بازگشت آوارگان، تشکیل کشور فلسطین در سرزمین خود، تحقق پروژه ملی و رهایی همیشگی از شر اشغالگری است و اتهاماتی که متاسفانه برخی طرف ها در قالب معادله "گناه خود را به گردن دیگران انداختن" علیه حماس مطرح می کردند، صحت ندارد.

حماس که الگویی عظیم از مقاومت ارائه داد، نمی خواهد در غزه کشور تشکیل دهد، نمی خواهد کشوری کوچک و ضعیف تشکیل دهد، بلکه به دنبال تحقق پروژه ملی است. استراتژی حماس مشخص است و این جنبش راهبرد مشخصی دارد که به آن افتخار می کند و هرگز آنرا تغییر نخواهد داد. حماس به توافق ملی فلسطینی که در سال 2006 در قالب سند وفاق ملی با دیگر گروه های فلسطینی امضا کرده است، پایبند خواهد ماند. ما در آن توافق 17 بند پروژه ملی توافقی را که برنامه ها و پروژه های مان بر اساس آن ترسیم شده است، مشخص و بر روی گزینه مقاومت و تمامی راهبردهایمان تاکید کردیم و بر روی دموکراسی و مشارکت توافق کردیم و این همان چیزی است که همچنان بر آن تاکید می کنیم.

آیا توافق آتش‌بس می تواند بر روی عملیات های مقاومتی در کرانه باختری تاثیر بگذارد؟

هرگز، آتش بس به جنگ و نبردی که در نوار غزه صورت گرفت و به جغرافیای محدود این منطقه ارتباط دارد و هیچ توافق آتش بسی در کرانه باختری صورت نگرفته است. این منطقه تحت اشغال قرار دارد و شاهد شهرک سازی ها و تجاوزات است و بسیای از اسرای برجسته ما در زندان ها به سر می برند و برخی از آنها هم دست به اعتصاب غذا زده اند و در آستانه مرگ قرار دارند. ما شاهد یهودی سازی و تعرض به مسجد مبارک الاقصی در این منطقه هستیم و تمامی دلایل و زمینه های لازم برای عملیات های مقاومتی در این منطقه وجود دارد.

رژیم صهیونیستی توافق آتش بس را به توقف عملیات های مقاومتی در کرانه باختری و قدس و نیز به پرونده نظامیان اسیر خود گره زده است. این مساله به کجا رسیده است؟

ما درباره مقاومت در کرانه باختری با هیچ طرفی صحبت نکرده ایم و از نظر ما این شرط به هیچ وجه قابل قبول نیست. مقاومت تا زمان پایان اشغالگری و شهرک سازی متوقف نخواهد شد، اما درباره گره زدن توافق آتش بس به مساله نظامیان صهیونیستی اسیر حماس که رژیم صهیونیستی هنوز رویکرد و سیاست مشخصی در تعامل با مساله حساس اتخاذ نکرده و به فرستادن برخی پیام ها از طریق طرف های میانجی اکتفا کرده است، باید گفت که ما خواستار بررسی این موضوع در چارچوب حل مشکلات نوار غزه شده ایم و با گره زدن این مساله به توافق آتش بس کاملا مخالفت کرده ایم.

حل مشکلات غزه مساله ای جدا از مذاکره برای آزادی اسرای فلسطینی دربند زندان های صهیونیستی در قبال تحویل نظامیان صهیونیست اسیر حماس و مقاومت فلسطین در غزه است.

آیا کانال دیگری برای این مذاکره وجود دارد؟

تا این لحظه هیچ کانال دیگری وجود ندارد. رژیم صهیونیستی تلاش هایی را آغاز کرده است، اما ما هنوز نه درباره کانال مذاکره و نه ساز و کار مشخص آن به نتیجه نرسیده ایم؛ چرا که هنوز بر روی خواسته های خود تاکید داریم و مهمترین این خواسته ها آزادی بیش از 50 اسیری است که در جریان مبادله شالیت از زندان های صهیونیستی آزاد شده بودند، اما این رژیم دوباره آنها را بازداشت کرده است. تا زمانی که رژیم صهیونیستی اسرای مذکور را آزاد نکند، هیچ مذاکره جدیدی درباره مبادله اسرا نخواهیم کرد.

حماس با وجود اینکه در جریان جنگ غزه با ثبات و ایستادگی خود در برابر رژیم صهیونیستی، معجزه بزرگی را رقم زد، بعد از جنگ مذکور روزهای سختی را پشت سر گذاشت و در برخی مواقع به نظر می رسید که در محاصره قرار گرفته است. اکنون که یک سال از جنگ مذکور می گذرد، به نظر می رسد که اوضاع کاملا فرق کرده است و گشایشی در روابط این جنبش با عربستان سعودی و مصر به وجود آمده است. علاوه بر این، مسکو از شما دعوت کرده است و پس از توافق هسته ای ایران، تحولاتی در منطقه صورت می گیرد. امکان دارد درباره این مسائل توضیح دهید؟

اولا درباره دوره گذشته باید بگویم که شرایط تنها برای حماس سخت نشده بود، بلکه بسیاری از کشورها و طرف ها و حتی کشورهای بزرگ جهان از بسیاری از تحولات منطقه ای و بین المللی متضرر شدند و سال های سختی را پشت سر گذاشتند. این طبیعی است که جنبشی مانند حماس تحت تاثیر این تحولات قرار بگیرد و عملا هم تحت تاثیر قرار گرفت. ما نمی توانیم بگوییم که این مشکلات کاملا حل شده است، بلکه روزنه های امید خوبی به چشم می خورد و حماس سعی دارد بر اساس این اصل که چطور می توان به ملت فلسطین خدمت کرد و ملت و آرمان فلسطین را از محاصره و انزوا خارج کرد، چطور می توان برگ های برنده بیشتری در دست گرفت و حامیان و طرفداران بیشتری برای مساله فلسطین جمع کرد و زمینه حمایت بیشتر از این آرمان را فراهم کرد، به راه خود ادامه دهد. این ها مسائلی هستند که قطب نمای ما بر اساس آن تنظیم می شود و ما بر آنها تاکید داریم.

مطمئنا ما با امت‌مان در ارتباط هستیم و همیشه برای آن آرزوهای خوب داریم. ما بخشی از این امت عربی و اسلامی بزرگ هستیم. دوم اینکه بی شک تحولاتی که در گذشته نه چندان دور در زمینه توافق هسته ای ایران روی داد، تحولی مهم به شمار می رود و بازتاب هایی در منطقه خواهد داشت. کشورهایی مثل عراق، سوریه و یمن درگیر بحران هستند و اوضاع بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی ناآرام است. در نتیجه ما تحت تاثیر این فضا و اوضاع منطقه ای که جزئی از آن هستیم، قرار می گیریم. لذا، ما برای امت مان آرزوی خیر داریم و هر چقدر امت در سلامت و عافیت به سر ببرد، این به نفع آرمان فلسطین و مساله قدس و پروژه ملی و تحقق اهداف ملی فلسطین است. بنابراین، ما به دنبال فرصت ها و تمامی مسائلی هستیم که در این شرایط سخت به مساله فلسطین کمک کند.

روابط شما با عربستان و مصر چطور است؟

ما رابطه دیرینه ای با عربستان داریم، اما این روابط مانند هر رابطه دیگری شرایط مختلفی را تجربه کرده است. شکر خدا اخیرا سفر مهمی در اواخر ماه رمضان به این کشور داشتیم و برخی سوء تفاهمات مورد بررسی قرار گرفت و ما همچنان به بررسی این مسائل ادامه می دهیم. در سفر مذکور توافق کردیم که صفحه جدیدی از تفاهم، وضوح و شفافیت در روابط طرفین گشوده شود که به نفع مصالح فلسطین و منافع عربی و اسلامی باشد. درباره مصر هم باید بگویم که همان طوری که می دانید این کشور نزدیک ترین همسایه فلسطین و به ویژه نوار غزه است و مسئولیت نظارت بر بسیاری از مسائل فلسطینی مربوط به آشتی ملی، قرارداد مبادله اسرا و توافقنامه های آتش بس با رژیم صهیونیستی را بر عهده داشته است. در نتیجه تعامل استثنائی میان فلسطین و مصر چه در گذشته و چه در حال حاضر وجود داشته و دارد.

اما طی دو سال اخیر فضای غیر عادی بر روابط طرفین سایه انداخته بود و اتهامات نادرستی در زمینه دخالت در امور مصر علیه جنبش حماس مطرح شد و به همگان ثابت شد که این جنبش هیچ دخالتی در امور مذکور نداشت. این روابط در حال حاضر در مسیر بهبود قرار گرفته است و ما اهتمام ویژه ای به روابط مان با مصر به عنوان همسایه فلسطین و دوست و برادر بزرگ مان داریم و علاقه مندیم که روابط طبیعی و خوب با مصر و تمامی کشورهای عربی داشته باشیم که به نفع فلسطین و امنیت جهان عرب و در کل منافع عربی تمام شود.

به نظر شما بحران آنروا مالی است یا سیاسی؟

این مساله اخیرا باعث نگرانی شدید ما شده است و ما نه تنها نسبت به منافع آوارگان فلسطینی در غزه و کرانه باختری و اردوگاه های آوارگان در کشورهای همسایه نگران هستیم، بلکه نسبت به این مساله نیز نگران هستیم که این مساله ابعاد سیاسی داشته باشد و نقشه ای برای نابودی تدریجی حق بازگشت کشیده شده باشد.

ما بر حق بازگشت آوارگان فسلطینی و حق ملت فلسطین در زندگی شرافتمندانه در تمامی اماکنی که فلسطینیان آنجا زندگی می کنند، تاکید داریم تا اینکه شرایط بازگشت به سرزمین و وطنی که از آنجا آواره شده است، فراهم شود. ما تماس هایی با کشورهای مختلف عربی و اسلامی برقرار کردیم و این مساله را در جریان دیدار با فرستادگان بین المللی مطرح می کنیم. واقعیت این است که فلسطینی ها از این مساله ناراحت هستند و بر لزوم حل آن تاکید دارند.

اگر مشکل مادی باشد، باید گفت که آنها از تامین چند ده میلیون برای مسائل آموزشی و بهداشتی این آوارگان و رفع نیازهای آنها ناتوان نیستند. برخی کشورها وعده داده اند تحرکاتی را در این زمینه انجام دهند و برخی کشورها هم مبالغی را برای حل این بحران تقدیم کرده اند که ما از آنها تشکر می کنیم و امیدواریم که این بحران هر چه سریعتر حل و فصل شود.

این مساله برای ما قابل قبول نیست که کشورهای سرمایه دار منطقه و جهان از حل این مشکل آوارگان فلسطینی که قربانی اشغالگری و همدستی تاریخی معروف جامعه بین المللی با رژیم صهیونیستی برای اشغال فلسطین هستند، ناتوان باشند. بلکه برعکس، این مسئولیت اخلاقی و سیاسی جامعه بین المللی است. پول هیچ وقت نمی تواند مانع باشد و هیچ این مساله را قبول ندارد که آنروا نتواند به تعهدات خود عمل کند. در بعد سیاسی نیز باید گفت که این مساله قابل مذاکره و چانه زنی نیست. حق بازگشت حقی اصیل و ثابت در مفهوم ملی خود است و حق فردی هر فلسطینی به شمار می رود که از میان خانواده، سرزمین و وطنش آواره شده است.

آیا موعد سفر شما به روسیه مشخص شده است؟

هنوز نه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از دیداری که با هم در دوحه داشتیم، از ما برای سفر به مسکو دعوت کرد و ما با آن موافقت کردیم و منتظر تعیین زمان آن هستیم و ان شاء الله در نزدیک ترین زمان ممکن این سفر را انجام خواهیم داد.

به نظر شما راهی برای برون‌رفت از جنگ و کشتار در سوریه وجود دارد؟

من در موضعی نیستیم که اظهارنظر سیاسی کنم؛ چرا که این موضوع پیچیده و فراتر از صرف یک اظهار نظر یا برآورد است. در این زمینه باید تلاش های بیشتر و جدی تری برای حل بحران سوریه صورت گیرد و ما امیدواریم که این مساله به دور از قتل و کشتار و جنگ کنونی و جبهه بندی های بزرگ مذهبی در منطقه در نتیجه حوادث جاری در سوریه، عراق و یمن حل و فصل شود و مساله اساسی که در حل این بحران مد نظر قرار می گیرد، پذیرش حقوق ملت سوریه باشد؛ چرا که اصل حقوق ملت هاست.

ملت ها خواهان ثبات و آرامش، آزادی، وحدت ملی و اصلاح امور در داخل یک وطن واحد هستند و ما امیدواریم که خواسته تمامی اقشار ملت سوریه به دور از دسته بندی های مختلف محقق شود و صلح و ثبات به نفع تمامی طرف ها برقرار گردد.

ما خواهان امتی یکپارچه و با ثبات هستیم که در سلامت زندگی کند و همه در آن به فکر رشد و پیشرفت و شکوفایی منطقه و ملت ها و تقویت نقش امت در منطقه و جهان باشند و از سوی دیگر، جلوی حل بحران ها از طریق راه حل های وارداتی و به ویژه مساله فلسطین که قلب امت است، گرفته شود.

روابط حماس و ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

ما روابط تاریخی با ایران داریم و این رابطه همچنان ادامه دارد، اما در سال های اخیر تحت تاثیر اختلاف نظر بر سر بحران سوریه قرار گرفته است. با این وجود، ما علاقه مند به برقراری روابط خوب با تمامی کشورهای عربی و اسلامی در راستای منافع مساله فلسطین هستیم و از همه می خواهیم که روابط خود را بر اساس منازعه تعارض منافع آمیخته با ابعاد مذهبی و طائفه ای تنظیم نکنند. این امر مستلزم این است که عقلای امت این مساله را با روحیه ورزشی حل و فصل کنند تا منافع همه تامین شود و مساله به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر تمام نشود.

ما امت عربی و اسلامی می توانیم منافع همه را حفظ کنیم و زمینه ثبات و آرامش را برای همه فراهم کنیم؛ به گونه ای که هیچ کس در امور دیگری دخالت نکند و ما بدون هیچ نیازی به بیگانگان، مرزها و منافع طرف های دیگر را رعایت کنیم و این راه حل مطلوب است.

امت عربی حق دارد که نگران امنیت قومیتی و منافع خود باشد و کشورهای اسلامی هم حق دارند که به دنبال تامین منافع خود باشند؛ اما هیچ طرفی نباید درصدد سلطه بر طرف دیگر باشد. منافع امت باید مشترک باشد و بحران ها به دور از این جبهه بندی ها و این خونریزی ها و نادیده گرفتن منافع و حقوق ملت ها حل و فصل شود.

انتهای پیام

کد N930130

وبگردی