آفتاب
یک کارشناس ارشد مسائل منطقه:

آمریکا برای افغانستان طراحی‌های جدید دارد

آمریکا برای افغانستان طراحی‌های جدید دارد

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت:آمریکا طراحی‌های جدیدی را برای افغانستان رقم زده و تاریخ مصرف طالبان را بعد از مرگ ملاعمر رو به پایان می‌داند و متاسفانه داعش را به عنوان ابزار جدیدی وارد میدان خطرناک جنگ، کشتار و ترور در افغانستان کرده است.

محمدتقی جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: دولت افغانستان مساعی و خوشبینی‌های فراوانی به کار برد تا با گروه طالبان از طریق گفت‌وگو به تفاهم برسد و گام‌هایی نیز در این مسیر برداشته شد، اما با مرگ ملاعمر، رهبر طالبان تشتت آرا و اختلاف بین نیروهای گوناگون طالبان افزایش یافت که می‌تواند به روند این تفاهم و گفت‌وگو آسیب برساند.

او افزود: ملاعمر در اواخر حیاتش گرایش‌های مثبتی برای حل مساله نشان داد و به نوعی مذاکرات را تشویق کرد، اما به دنبال مرگ وی و ظهور گروه‌های تروریستی دیگر چون داعش در افغانستان که پدیده‌ی بسیار خطرناکی است، گروه‌های مختلف طالبان نیز به ادامه‌ی مبارزه تشویق شدند و تحرکات بی‌سابقه‌ای را در افغانستان انجام دادند.البته این که تمام این تحرکات توسط طالبان انجام شده باشد،محل تردید است.از طرفی داعش در ایالت‌های مختلف افغانستان توانسته است از طریق پرداخت دستمزدهای بسیار بالا به توده‌های مردمی نفوذ کند. این در حالی است که معارض اصلی گروه داعش در افغانستان، طالبان بود اما با مرگ ملاعمر و ایجاد اختلاف در درون طالبان و ترور تعدادی از رهبران ارشد این گروه، جاذبه گروه داعش در افغانستان افزایش یافته است.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این که همه این تحولات نشان می‌دهد که آمریکا برنامه‌های متنوع و خطرناکی برای افغانستان طراحی کرده است گفت: با توجه به حضور داعش در افغانستان و تحرکات این گروه در مرزهای جغرافیایی ایران و آسیای مرکزی، به نظر می‌رسد هدف این باشد که برای قدرت‌های منطقه‌یی مانند ایران و روسیه دردسر ایجاد کنند و در مرزهای این کشورها ناامنی پدید آورند. در این میان کشور روسیه که خطر را احساس کرده مرزهای خود با آسیای مرکزی، افغانستان و تاجیکستان را تقویت کرده است.

جمشیدی ادامه داد:یقیناً داعش در افغانستان معارضان و مخالفان جدی خواهد داشت. اتحاد شمال، دولت، ارتش و نیروهای امنیتی همه و همه با این گروه مخالفند و به عنوان سدی جلوی پیشرفت داعش را می‌گیرند. البته پدیدآورندگان این گروه نیز اهرم‌های مختلفی را به کار می‌برند از جمله پیوستن اعضای ناراضی طالبان به گروه داعش که باعث شده ساختار اصلی بدنه‌ی این گروه در افغانستان از همین نیروها باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و همسایگان افغانستان هم‌چون ایران، هند، روسیه و چین مخالف ظهور جریان‌های افراطی در افغانستان هستند؛ به عنوان مثال چین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در افغانستان انجام داده و اجازه نمی‌دهد داعش امنیت افغانستان را به صورت جدی متاثر کند.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با بیان این که دست‌هایی در کار است تا روابط افغانستان و پاکستان به مرز قطع شدن برسد، افزود:حمله اخیر تروریستی کابل که از نظر رقم کشتار و شدت انفجار بی‌سابقه بود به طالبان منتسب شد و دولت افغانستان را وادار کرد که علیه پاکستان موضع‌گیری شدید کند و این کشور را به قطع رابطه تهدید کند.البته چند روز بعد طالبان نقش خود را در این انفجار انکار کرد. این نشان می‌دهد که نیروهایی پشت این قضیه هستند که از حمایت خارجی برخوردارند و می‌کوشند با انجام این اعمال و نسبت دادن آن به طالبان و تاکید برحمایت پاکستان از طالبان، روابط خوب دو سه سال اخیر پاکستان و افغانستان را به مرز قطع نزدیک کنند.

او گفت:کمک‌های برخی کشورهای غربی به حوزه‌ی امنیتی افغانستان بی‌شک جنبه تبلیغاتی دارد و در حقیقت در دست نیروهای مسلح امنیتی افغانستان، ابزارهای لازم برای مقابله با این گروه‌های تروریستی متنوع دیده نمی‌شود و متاسفانه با هدایت‌های مدیریت شده‌ی غرب، خشونت در افغانستان عادی و علنی شده است.

جمشیدی روابط ایران و افغانستان را تاریخی و کهن دانست و افزود:ایران و افغانستان در طول تاریخ پاره‌ی تن یکدیگر بودند و پیوندهای عمیق اعتقادی و فرهنگی دارند.در افغانستان دولت اشرف غنی علاقه‌مند به حسن روابط با ایران است و دو کشور ابراز علاقه کرده‌اند که برای ثبات افغانستان و مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

وی در پایان گفت:اگر در زمان‌هایی جلوه‌های ناخوشایندی از روابط ایران و افغانستان دیده می‌شود، این برخی دولت‌های مخالف منطقه‌یی هستند که می‌کوشند با دلارهای نفتی مانع از ادامه مودت و برادری دو کشور همسایه شوند که خوشبختانه تاکنون توفیقی نداشته‌اند.

انتهای پیام

کد N930050

وبگردی