آفتاب

فاکس نیوز: گزارشهای مربوط به نقش اساسی ایران در بازرسی از پارچین درست است

فاکس نیوز: گزارشهای مربوط به نقش اساسی ایران در بازرسی از پارچین درست است

واحدمرکزی خبر نوشت:

با وجود تاکید بر جعلی بودن سند مورد ادعای خبرگزاری اسوشیتدپرس درباره نحوه بازرسی از سایت نظامی پارچین، شبکه فاکس نیوز آمریکا تاکید کرد ایرانیها و نه آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش اصلی را درباره چگونگی بازرسی از این مکان ایفا خواهند کرد .

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی فاکس نیوز اعلام کرد پیش نویس سندی را به طور انحصاری به دست آورده است این گزارش ها را تایید می کند که ایران با ارائه مطالب مهم به بازرسان سازمان ملل ، نقش عمده ای در بازرسی از سایت بحث برانگیز هسته ای پارچین ایفاء خواهد کرد.
بر اساس این به اصطلاح توافق جانبی که « تمهید جداگانه دو » نام دارد ، ایران عکسها و فیلمها از مکان ها و نمونه های زیست محیطی را « با توجه به نگرانی های نظامی » در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار می دهد. جزئیات این تمهید را اولین بار آسوشیتد پرس اعلام کرد.
این توافق همچنین زمینه را فراهم می کند که در مورد « اصالت فنی » فعالیتها اطمینان حاصل شود. به عبارت دیگر، اطمینان حاصل شود هدف فعالیت های هسته ای ایران ، ساخت سلاح نبوده است. در عین حال ، آژانس از «تجهیزات تایید شده » ایران استفاده می کند. سپس مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران دیدار می کند. جزئیات این توافق درخصوص پارچین که ایران به مدت طولانی در مورد تلاش برای ساخت سلاح های هسته ای در آنجا مورد سوء ظن قرار داشته ، به نگرانی های منتقدان دامن زده است.
اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای گفت :« در این توافق به نظر می رسد ایران حرف آخر را می زند و بازرسی های فنی در هر زمان و مکانی را که در سایت نظامی پارچین بخواهد وتو می کند.»
در عین حال ، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش اولیه اسوشیتد پرس را مبنی بر اینکه ایران می تواند خودش بر بازرسی از سایت پارچین نظارت کند اطلاعاتی نادرست خوانده است.
یک مقام ارشد دولت اوباما نیز به فاکس نیوز گفت :« ایران خودش هیچ بازرسی از تاسیسات خود به عمل نمی آورد و آژانس به هیچ وجه مسئولیت بازرسی هسته ای را به ایران نداده است . نه اکنون و نه در آینده چنین وضعیتی وجود نخواهد داشت.»
این مقام آمریکایی ترتیبات آژانس بین المللی انرژی اتمی - ایران را با اقدامات دیرینه آژانس سازگار و از لحاظ فنی صحیح دانست.
مقامات وزارت امور خارجه آمریکا می گویند طبق این توافق، ایران قادر نخواهد بود از لایه های بررسی امتناع کند.

4949

کد N929966

وبگردی