آفتاب

درخواست کوزوو برای عضویت در یونسکو

درخواست کوزوو برای عضویت در یونسکو

کوزوو اعلام کرد، برای عضویت در سازمان فرهنگی و علمی سازمان ملل موسوم به یونسکو درخواست عضویت داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "هاشم تاچی"، وزیر امور خارجه کوزوو در نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد، اگر کمیته اجرایی سازمان اقتصادی، علمی و فرهنگی سازمان ملل(یونسکو) توصیه به عضویت کوزوو در این سازمان کند و دو سوم از اعضای آن نیز با این عضویت موافقت کنند، کوزوو واجد شرایط عضویت در یونسکو پیش از آن که یک کشور عضو سازمان ملل شود است.

کوزوو بعد از آن که کمپین هوایی سال 1999 ناتو در این کشور باعث توقف سرکوب جدایی طلبان آلبانیایی تبار شد، تحت اداره سازمان ملل و ناتو در آمد اما وضعیت نهایی این کشور هنوز نا مشخص است. رهبران آلبانیایی تبار کوزوو در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کردند و 111 کشور نیز استقلال آن را به رسمیت شناختند.

با این حال صربستان جدایی کوزوو از خاک خود را رد کرده و روسیه که همپیمان نزدیک صربستان است نیز جلوی عضویت کوزوو در سازمان ملل را گرفته است.

هاشم تاچی خاطر نشان کرد، یونسکو قرار است درباره درخواست عضویت کوزوو در ماه نوامبر تصمیم بگیرد.

وی گفت: کوزوو در حال حاضر در دو نهاد سازمان ملل شامل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول عضو است و بسیاری از کشورها نظیر اتریش و ویتنام مدتها پیش از آن که به سازمان ملل بپیوندند عضو یونسکو شدند.

ایویچا داچیچ وزیر امور خارجه صربستان تاکید کرد، کوزوو همچنان یک منطقه تحت اداره سازمان ملل است و عضویت آن در یونسکو ناقض قوانین سازمان ملل خواهد بود.

داچیچ همچنین هشدار داد که هتک حرمت صومعه های متعلق به صربها در کوزوو همچنان ادامه دارد و این کار را در راستای ارعاب جمعیت ارتودوکس باقی مانده در این منطقه خواهند.

وزیر خارجه صربستان خاطر نشان کرد: از ژوئن 1999 تا کنون 236 کلیسا و صومعه و مکان مذهبی دیگر در کوزوو که متعلق به کلیسای ارتودوکس صربستان بوده و از بناهای تاریخی و فرهنگی به شمار می آمدند هدف حمله قرار گرفته اند.

تاچی در پاسخ خاطر نشان کرد، در حال حاضر مکانهای ثبت شده به عنوان میراث جهانی یونسکو در کوزوو ایمن بوده و وضعیتی ایمن تر از وضعیتی که در 1000 سال گذشته داشته اند دارند و نیروهای پلیس ما از 95 درصد مکانهای متعلق به کلیسای ارتودوکس صربستان محافظت می کنند.

انتهای پیام

کد N929398

وبگردی