آفتاب

لابی سعودی ها فعال شد؛ سیل آگهی های 6 میلیون دلاری در شبکه های تلویزیونی آمریکا علیه توافق ایران

لابی سعودی ها فعال شد؛ سیل آگهی های 6 میلیون دلاری در شبکه های تلویزیونی آمریکا علیه توافق ایران

انتخاب نوشت:


لابی کشور های عربی به رهبری عربستان سعودی در کنار لابی صهیونیستی با صرف میلیونها دلار نفتی، تمامی تلاش خود را برای رای منفی کنگره آمریکا به توافق هسته ای ایران به کار بسته است .

به گزارش «انتخاب»، «فرست لوک» ،  ایستگاه های تلویزیونی در سراسر این کشور با سیلی از آگهی های تبلیغاتی شش میلیون دلاری از یک گروه موسوم به «ابتکار امنیتی آمریکا» مواجه شده است که در آن شهروندان راتشویق می کند تا از سناتورهای آمریکایی بخواهند با توافق هسته ای ایران مخالفت کنند.

گرچه گروه «ابتکار امنیتی آمریکا» اطلاعات مربوط به حامیان مالی خود را فاش نمی کند اما رئیس این گروه نورمن کلمن، سناتور سابق و جمهوری خواه از ایالت مین، فردی است که بیشتر برای عربستان سعودی لابی می کند.

شرکت هوگان لاولز، متعلق به کلمن، با شصت هزار دلار در ماه که پادشاه عربستان می فرستد، سرپا نگه داشته شده است. در ماه ژوئیه سال 2014، کلمن، کار خودش را با عنوان عرضه خدمات قانونی به سفارت خاندان سلطنتی آل سعود در زمینه مسائلی از قبیل تحولات مربوط به ایران و محدودیت بر ظرفیت هسته ای ایران اعلام کرد.

دیگر رؤسای موسسه ابتکار امنیت آمریکا، جو لیبرمن، سناتور سابق از یک حزب مستقل در ایالت کانکتیکات، سناتور سابق ایوان بایه(Evan Bayh)، دموکرات از ایالت ایندیانا و سناتور سابق ساکسبی چامبلیس(Saxby Chambliss)، جمهوری خواه است. ساکسبی در سازمان دی ال ای پایپر(DLA Piper)، یک لابی دیگر که بر سیاست خارجی آمریکا به نفع سفارت عربستان سعودی، نفوذ دارد،‌کار می کند.

تلاش برای تبلیغات علیه توافق هسته ای ایران، بخشی از کمپین شدید برای لابی گری است که سعی می کند سناتورها را تشویق کنند ، توافق بین المللی با ایران را تصویب نکنند؛ توافقی که برمبنای آن تحریم های اقتصادی ایران در ازای بازرسی از تاسیسات هسته ای این کشور برداشته می شود تا این اطمینان به وجود آید که برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است . قرار است رای گیری درباره این توافق در ماه سپتامبر انجام شود.

عربستان سعودی و دیگر دولت های حاشیه خلیج فارس،‌از مدت های مدید ایران را به عنوان رقیب منطقه ای خود در نظر می گیرند. کارشناسان همچنین بر این باورند صادرات نفت ایران می تواند تسلط عربستان سعودی بر این بازار را با چالش مواجه کند.

52261

کد N929362

وبگردی