آفتاب
تحقیقاتی که از جنگ هم طولانی‌تر شد؛

انتقاد هانس بلیکس و کامرون از تاخیر در انتشار گزارش جنگ عراق

انتقاد هانس بلیکس و کامرون از تاخیر در انتشار گزارش جنگ عراق

هانس بلیکس بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس انتشار هر چه سریعتر نتایج تحقیقات کمیته چیلکات درباره جنگ عراق را خواستارشدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هانس بلیکس، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل و مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با روزنامه دیلی تلگراف از جان چیلکات، رئیس کمیته تحقیقات درباره جنگ عراق معروف به کمیته چیلکات خواست تا هر چه زودتر نتایج تحقیقات این کمیته را منتشر کند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز با ابراز ناامیدی از تاخیر بیش از حد در انتشار این گزارش گفت: ما می‌خواهیم که گزارش هرچه زودتر منتشر شود.

قرار است تا چند روز آینده جان چیلکات سکوت خود را بشکند و با خانواده‌های سربازان کشته شده در عراق نسبت به درد و رنجهایی که از بابت تاخیر طولانی انتشار نتایج تحقیقات کمیته‌اش متحمل شده‌اند اظهار همدردی کند.

جان چیلکات قرار است بعد از یک هفته انتقادات شدید علیه کمیته تحت امرش بیانیه‌ای منتشر و اعلام کند مسئولیت خود به عنوان رئیس کمیته تحقیقات را بسیار جدی می گیرد و خواهان صبر تا تکمیل تحقیقات است.

با این حال هانس بلیکس، مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی که موفق به پیدا کردن هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق پس از بازرسی‌هایش در این کشور پیش از حمله آمریکا نشد به دیلی تلگراف گفت که با خانواده‌های سربازان کشته شده در جنگ عراق از بابت سرخوردگی از تاخیرهای غیر عادی در انتشار گزارش تحقیقات کمیته چیلکات اظهار همدردی می کند.

وی تاکید کرد: شش سال تاخیر یک زمان فوق العاده طولانی است. من با همه کسانی که احساس می کنند این تحقیقات بیش از حد طولانی شده و خواهان یک ارزیابی صادقانه و در خور هستند ابراز همدردی می کنم.

بلیکس همچنین گفت: من می خواهم نتایج این تحقیقات هر چه زودتر منتشر شود. روشنگری درباره مساله عراق مطلوب است. ما همه می دانیم که در مورد جنگ عراق هرگز مجوزی از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر نشد. اکثریت قاطع وکلای بین المللی حمله به عراق را تخطی از منشور سازمان ملل تلقی کرده‌اند.

همه ما خواهان شفافیت هستیم. کسانی که نزدیکانشان را در این جنگ از دست داده‌اند حتی بیش از همه چنین چیزی را درک می کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که انتظار نمی رود جان چیلکات تا زمان بازگشت نمایندگان پارلمان انگلیس به سر کارشان در ماه آینده میلادی یک چارچوب زمانی رسمی برای انتشار نتایج تحقیقات 10 میلیون پوندی خود مشخص کند.

منابع نزدیک به این تحقیقات عنوان کرده اند که بعید است نتایج آن در سال جاری میلادی منتشر شود و تا زمان انتشار این نتایج تاخیر ایجاد شده بالغ بر هفت سال خواهد شد که حتی از خود جنگ عراق هم طولانی تر می شود.

خانواده های سربازان انگلیسی کشته شده در عراق تهدید کرده اند دست به اقدام قضایی علیه جان چیلکات خواهند زد و مدعی هستند که او با خودداری از تعیین ضرب الاجل برای انتشار نتایج تحقیقات کمیته چیلکات اقدامی غیرقانونی انجام داده است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفته است تاخیر ایجاد شده در انتشار نتایج تحقیقات کمیته چیلکات ناراحت کننده است و انتشار این نتایج به نفع خانواده های سربازان کشته شده و همچنین کشور انگلیس خواهد بود.

انتهای پیام

کد N929356

وبگردی