آفتاب

یک پژوهشگر: اتحادیه اروپا با عضویت ترکیه توازن قدرت تصمیم‌گیری خود را به هم خورده می‌بیند

یک پژوهشگر: اتحادیه اروپا با عضویت ترکیه توازن قدرت تصمیم‌گیری خود را به هم خورده می‌بیند

استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد مطالعات اروپا معتقد است، با وجود اینکه اتحادیه اروپا موافق ارتباط با ترکیه به خصوص در زمینه اقتصادی است ولی مایل به عضو کردن ترکیه در این اتحادیه نیست. اروپایی‌ها دلایل خاصی را در این زمینه مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آن به هم خوردن توازن قدرت تصمیم گیری در این اتحادیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "سعید خالو زاده" در نشست ترکیه شناسی مرکز مطالعات خاورمیانه با مدیریت شعیب بهمن، عضو کمیته مرکزی گروه ترکیه شناسی به بررسی و ارزیابی رابطه ترکیه و اتحادیه اروپا با چشم انداز عضویت ترکیه در این اتحادیه ادورپایی پرداخت.

شعیب بهمن در ابتدا با ابراز خوش آمد به مهمان مرکز مطالعات خاورمیانه گفت: بسیاری از پژوهشگران این حوزه معتقدند که پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و نتایج حاصل از آن دارای ابعاد مثبت و منفی بسیاری است. به عقیده من بحث پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از دیرباز مطرح بوده است. اتحادیه اروپا این امر را منوط به انجام اصلاحاتی در درون ساختار سیاسی ترکیه کرده هرچند عده‌ای معتقدند یک کشور مسلمان قابلیت پیوستن به این اتحادیه را ندارد. با توجه اهمیت این بحث، بررسی رویکرد ترک‌ها به اتحادیه اروپا اهمیت زیادی دارد.

خالوزاده نیز در ابتدا با تشکر از دعوت مرکز مطالعات خاورمیانه گفت: بحث ترکیه بحثی قدیمی است که تحولاتی تازه را در خود می‌بیند. ترکیه خود را کشوری اروپایی احساس می‌کند و از طرفی اروپایی‌ها ترکیه را آسیایی می‌بینند! در این میان مباحث تاریخی نیز وجود دارد و جنگهای طولانی صلیبی به پای ترک‌ها نوشته شده است. قرنهای 16، 17 و 18 میلادی که حکومت عثمانی در حال جنگ با امپراتوری روم بوده هیچ گاه از ذهن اروپایی‌ها خارج نمی‌شود و این خود به عنوان یک سابقه منفی از موانع عضویت ترکیه به شمار می‌رود. ترک‌ها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی خود را عضویت در اتحادیه اروپا می‌دانند. علیرغم عدم توفیق دولت ترکیه در این امر، اما ترکیه از این موضوع سودهای زیادی برده است. مثلا در بعد اقتصادی ترکیه پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای کرده و درآمد سرانه‌اش دو برابر شده است. ترک‌ها خود معتقدند چهاردهمین قدرت برتر اقتصادی دنیا هستند. با اینحال ترک‌ها از پذیرفته نشدن در اتحادیه اروپا بسیار ناراحتند. آنها خود را از کشورهایی همچون رومانی و بلغارستان که در سال 2004 به اتحادیه پیوستند، پیشرفته تر می‌دانند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: ترک‌ها در منطقه آسیای صغیر قرار دارند و هنوز در ترکیه مباحث مربوط به حقوق بشر مطرح است و در مسائل مدنی و آزادی‌ها هنوز مشکلاتی وجود دارد. یک مسئله مهم دیگر ساختار اتحادیه اروپاست. در اتحادیه اروپا سیاست گذاری توسط شورا صورت می‌گیرد که مهم‌ترین رکن قدرت است و از چندین شورای وزیران و سران و ... تشکیل شده است. پارلمان اروپا هم بیشتر جنبه کنترل دارد. در اتحادیه اروپا کشورهای بزرگ از آرای بیشتری برخوردارند. اگر ترکیه با 75 میلیون جمعیت وارد اتحادیه اروپا شود ادعای قرار گرفتن کنار کشورهای بزرگ دیگر را خواهد داشت که قدرتهای بزرگ اتحادیه موافق با آن نیستند. اروپایی خواهان روابط خوب با ترکیه هستند ولی حاضر به عضو شدن این کشور تا سهیم کردن آن در سیاست گذاریشان نیستند. امروز مناسبات اقتصادی ترکیه با اتحادیه اروپا بالاست و رقم آن بالای صد میلیارد یوروست. ترکیه با ایران، سوریه و عراق مرز مشترک دارد و اگر ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود اروپایی‌ها با یک منطقه بی ثبات همسایه می‌شوند در حالیکه آنها ترکیه را به صورت یک حایل می‌بینند.

رایزن وزارت امور خارجه کشورمان هم چنین معتقد است: ترکیه از اعضا و دومین نیروی بزرگ عضو ناتو است و آمریکا نیز از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. اروپایی‌هایی برای عدم عضویت ترکیه بهانه‌های مختلفی می‌تراشند. درگیری‌های سال گذشته در میدان تقسیم مذاکرات ترکیه با اروپا را معلق کرد یا بحثهای قدیمی مانند کشتار ارامنه نیز در این مسئله تاثیر دارد. از میان کشورهای اروپایی فرانسه و آلمان شدیدا مخالف عضویت ترکیه هستند ولی انگلیس مخالفت زیادی ندارد و ورود ترکیه را برای اقتصاد اروپا مفید می‌داند. ترکها سال 2023 را که یکصدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه است، مقطع مناسبی برای ورود به اتحادیه اروپا می‌دانند و در این راه تلاش زیادی می‌کنند. افکار عمومی اروپا آمادگی این مسئله را ندارد و ترکیه راه زیادی برای عضویت در اتحادیه اروپا باید طی کند.

انتهای پیام

کد N929306

وبگردی