آفتاب

مصباحی‌مقدم: فرجام برجام در مجلس نگران‌کننده نیست

مصباحی‌مقدم: فرجام برجام در مجلس نگران‌کننده نیست

نماینده تهران در مجلس گفت: تشکیل کمیسیون رسیدگی به برجام حکایت از عزم انقلابی مجلس دارد و لازم است که برجام را با دقت و وسواس فراوان مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم طی سخنانی در اجلاس گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در سازمان بسیج مستضعفین با بیان این‌که باید مصرف صحیح مبنا قرار گیرد، گفت: بایستی به گونه‌ای مصرف کنیم که بهترین مقدار را برای بیشترین استفاده مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی یکی از مباحث مطروحه در مود الگوی مصرف را مصرف کالاهای داخلی دانست و گفت: چرا ما باید کالاهای داخلی بی‌کیفیت را مصرف کنیم و کالاهای باکیفیت را مصرف نکنیم؟ ما با مصرف کالای خوب مخالفتی نداریم اما باید فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم.

وی به تجربه هندوستان در این زمینه اشاره کرد و گفت: در هندوستان مبنا را بر جلوگیری از ورود کالاهای خارجی و ساده زیستی قرار دادند و نتیجه این شد که در این کشور وابستگی از بین رفت و هند استقلال پیدا کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر این‌که باید به تولید داخلی کمک کنیم تا با حمایت ما قدرت تحقیق و توسعه و نیز کیفیت کالاها بالا برود، اظهار کرد: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مسأله استانداردسازی در تولیدات است، بنابراین، باید استانداردهای تولید و کیفیت محصولات را بالا ببریم و در این زمینه سازمان استاندارد مکلف به تلاش بیشتری است.

وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات اقتصادی ما این است که کالاهای باکیفیت تولید داخل به نام کالای خارجی در بازار به فروش می‌رسد، اظهار کرد: این‌که ما کالاهای باکیفیت داخلی را با برند خارجی و به نام ‌آنها عرضه می‌کنیم شکل دهنده یک فرهنگ غلط است و این تصور را در خانواده‌های ایرانی ایجاد می‌کند که کالاهای خارجی بهتر است ولو کالای خارجی، چینی باشد.

مصباحی مقدم همچنین با بیان این‌که گاهی مردم ما پز مصرف کالای خارجی را می‌دهند، گفت: ایرانیان نباید به مصرف کالای خارجی فخر بفروشند. اگر چنین فرهنگی را اصلاح نکنید هیچ چیز را نمی‌توانیم اصلاح کنیم و نمی‌توانیم قدمی در جهت پیشرفت اقتصادی خودمان برداریم.

وی اشتیاق کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران پس از برجام را بسیار زیاد خواند و افزود: کشورهای اروپایی پس از برجام به ایران هجوم آورده‌اند و به دنبال یک بازار مصرف هستند، اما پرسش این است که آیا باید به آنها میدان دهیم تا بازار مصرف ما را در اختیار خود بگیرند یا نه.

وی به سیاست‌های اقتصادی مسئولان اشاره کرد و گفت: اشکالی که متوجه مسدولان است این است که بنا را بر این‌ گذاشته‌اند که از تولید کننده داخلی و نیز از کالاهای باکیفیت داخلی حمایت نشود اما برای واردات پورسانت در نظر بگیرند .

عضو کمیسیون اقتصای مجلس افزود: خطاب اقتصاد مقاومتی به دولتمردان و مردم است. دولتمردان باید در خریدهای خود برای دولت و نیز موارد شخصی از کالاهای تولید داخل استفاده کنند. همان‌طور که وزیر بهداشت به بیمارستان‌ها بخشنامه کرد که هر جا قطعات پزشکی تولید داخل داریم حق واردات را نداریم. وزرا، مسئولان و مردم باید همین خط را دنبال کنند و اگر بنا را بر این بگذاریم که ما کالای داخلی را تولید و مصرف کنیم در این صورت تولید ما افزایش می‌یابد و تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که غربی‌ها ایران را به عمل نکردن به برجام تهدید می‌کنند، خاطرنشان کرد: غربی‌ها می گویند اگر به برجام عمل نکنید تحریم‌ها را بازمی‌گردانیم، واکنش ما باید این باشد کاری کنیم که دشمنان در بازگرداندن تحریم‌ها مأیوس و ناامید شوند.

مصباحی مقدم در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر این‌که آیا برجام گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است؟ گفت: استراتژی ما در جهت پیشروی است و گاهی در این راه تاکتیک‌هایی را نیز پیش می‌گیریم که مذاکرات با گروه 1+5 از همین مقوله بود. به تعبیر مقام معظم رهبری مذاکرات ما نرمشی قهرمانانه بود، یعنی یک قدم به عقب برداشتیم اما هرگز اهداف خود را فراموش نکرده و نمی‌کنیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران با بیان این‌که عده‌ای در داخل کشور دهانشان از توافق با گروه 1+5 آب افتاده است و فکر می‌کنند ما به دنبال برادری با ‌آمریکا هستیم، افزود: ما هرگز رنگ آمریکایی پیدا نمی‌کنیم. چنین خبری نیست که ما بخواهیم با آمریکا برادر شویم، آمریکا همچنان مستکبر است و از عجز پای میز مذاکرات نیامده است، بلکه شرایط را دریافته است و فهمیده است که نمی‌تواند از طریق جنگ ایران را از پای درآورد بلکه می‌خواهد از طریق مذاکرات اهداف خود را پیگیری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر این‌که حرف راه‌اندازی رستوران‌های مک دونالد در ایران احمقانه است، ادامه داد: راه‌اندازی مک دونالد در ایران احمقانه است چرا که مک دونالد نماد حاکمیت، نفوذ و حضور آمریکاست و باید جلوی حضور این نمادهای آمریکایی را در ایران گرفت.

وی همچنین با اشاره به این‌که نتیجه برجام و این‌که آیا عمل کردن به آن به تزلزل اقتصاد مقاومتی خواهد انجامید یا نه، گفت: این مسأله بستگی به عملکرد ما دارد. اگر حین مذاکرات به دنبال این بوده‌ایم که روابط خود را با تحریم‌کنندگان بهتر سازیم و از طریق آن وضعیت اقتصادی‌مان را بهبود بخشیم این نگاه غلط است چرا که باید توجهمان به داخل کشور و نیروهای انسانی باشد که در اختیار داریم.

این نماینده مجلس، به روند رسیدگی به برجام در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیسیون رسیدگی به برجام حکایت از عزم انقلابی مجلس دارد و لازم است که برجام را با دقت و وسواس فراوان مورد بررسی قرار دهیم. اگر این کار با وسواس انجام شود عاقلانه خواهد بود، ما در مجلس موافقان و مخالفانی جدی برای برجام داریم و مسأله برجام مسأله انقلاب است و این‌گونه نیست که مجلس به راحتی بر این موضوع سرپوش بگذارد و بخواهد ماله‌کشی کند. هم اکنون موارد خروج از خطوط قرمز در متن برجام به دقت بررسی شده و ترجمه رسمی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به مجلس تقدیم کرده است مورد مناقشه قرار گرفته، اما در هر حال در مجلس افرادی هستند که به زبان انگلیسی تسلط دارند و بار حقوقی کلمات را می فهمند. پس نباید از فرجام رسیدگی به برجام در مجلس نگرانی وجود داشته باشد.

او در پایان نیز ورود به مذاکرات را تدبیر مقام معظم رهبری خواند و گفت: تصور این‌که آقای روحانی رهبری را وارد فشار قرار داده‌اند تا وارد مذاکرات شوند تصور غلطی است. ورود به مذاکرات از زمان دولت قبلی آغاز شده است و ربطی به شخص آقای روحانی و دولت ایشان ندارد، مگر رهبری ضعیف هستند که برخی می‌گویند به ایشان فشار وارد شده است، مقام معظم رهبری با قدرت وارد حمایت از مذاکره کنندگان شدند و تحلیل‌شان این بود که باید مذاکرات ادامه یافته و به سرانجام برسد، مقام معظم رهبری تأکید دارند روند قانونی رسیدگی به برجام از طریق شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی پیگیری شود و ما منتظر نتیجه کار آنها خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N929284

وبگردی