آفتاب

قلیچدار اوغلو: اردوغان مسوول ترور و خشونت‌ در ترکیه است

قلیچدار اوغلو: اردوغان مسوول ترور و خشونت‌ در ترکیه است

رهبر اپوزیسیون اصلی ترکیه، رئیس‌جمهوری این کشور را مسئول رخدادهای اخیر در ترکیه دانست و وی را به ایجاد بحران و خشونت در کشور برای برقراری سیستم ریاست‌جمهوری پس از شکست در انتخابات ژوئن 2015 متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در مصاحبه‌ای با روزنامه حریت گفت که وی و حزبش برای تشکیل یک ائتلاف با حزب عدالت و توسعه تلاش کرده اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری، حزب عدالت و توسعه را تحت فشار قرار داد تا مذاکرات را برای تشکیل دولت ائتلافی متوقف کند.

وی اردوغان را به تحمیل ایده‌هایش بر مردم و تلاش برای ایجاد این تصور که اگر وی در این دولت نباشد، هیچ چیز در کشور به خوبی صورت نمی‌گیرد، متهم کرد.

قلیچدار اوغلو با اشاره به سخنرانی اردوغان در کاخ ریاست‌جمهوری گفت که ترکیه تنها برای ارضای منیٍیّت اردوغان به سوی انتخابات زودهنگام پیش می‌رود.

رهبر اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه تاسف خود را از واکنش احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به امتناع اردوغان از صدور حکم به حزب مردم جمهوری‌خواه برای تشکیل دولت انتقاد کرد و گفت: داوود اوغلو ساکت مانده و این سکوت در حالی است که اصول و قوانین دموکراسی به دست اردوغان در حال از بین رفتن است. اردوغان پس از شکست رد انتخابات ژوئن با ابزار دیگری به دنبال تغییر حکومت است. او به دنبال ایجاد سیستم ریاست‌جمهوری برای حفاظت از خود و منافع خانواده‌اش است.

کمال قلیچدار اوغلو گفت: اردوغان از احساسات مردم ترکیه که در جریان جنگ علیه تروریسم، فرزندان خود را از دست دادند، سوءاستفاده می‌کند. ترکیه نیازی به انتخابات زودهنگام ندارد بلکه باید مشکلاتش را حل کند که شامل کاهش خشونت‌ها و بهبود شرایط لیره در برابر ارزش دلار است.

انتهای پیام

کد N929282

وبگردی