آفتاب

واکنش انصارالله یمن به طرح منصور هادی/پیشنهادهای فریبنده اعراب برای یمنی‌ها

واکنش انصارالله یمن به طرح منصور هادی/پیشنهادهای فریبنده اعراب برای یمنی‌ها

انصارالله یمن در واکنش به طرح منصور هادی برای آتش‌بس 15 روزه در یمن و عقب‌نشینی نیروهای انصارالله از تمامی موسسات دولتی و تاسیسات نظامی در شهرها و استان‌های این کشور، ضمن "غیر مسئولانه" خواندن اظهارات هادی اعلام کرد که این طرح هرگز مورد تایید مردم یمن نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری چینی آسوشیتدپرس اعلام کرد که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به تازگی طرحی را به اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن ارائه کرده که در آن خواهان برقراری آتش‌بس جدید در یمن به مدت 15 روز که قابل تمدید می‌باشد، شده است.

در این طرح هادی همچنین خواهان عقب‌نشینی نیروهای طرفدار انصارالله و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن از موسسات دولتی و نهادهای نظامی و امنیتی در تمامی شهرها به ویژه استان‌های "صنعا و صعده" شده است.

این طرح که قرار است ولد شیخ احمد آن را با رهبران انصارالله مورد بررسی قرار دهد شامل بندهایی از جمله لزوم پایبندی انصارالله و علی عبدالله صالح به اجرای کامل و فوری قطعنامه 2216 شورای امنیت بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط، تحویل موسسات نظامی، امنیتی و غیرنظامی به دولت مستعفی، تحول سلاح‌های سنگین و متوسط، موشک‌ها و بخش‌های هوایی، دریایی و انبارهای سلاح و پادگان‌های نظامی به دولت مستعفی، آزادی همه بازداشت‌شدگان به ویژه محمود الصبیحی، وزیر دفاع دولت مستعفی، تشکیل تیمی از ناظران سازمان ملل برای تحقیق درباره حوادث یمن، ممنوعیت هرگونه کارشکنی در تلاش‌های سازمان ملل برای کمک‌رسانی به مردم یمن، ازسرگیری روند سیاسی و دعوت به کنفرانسی بین‌المللی جهت بازسازی یمن است.

ولد شیخ احمد روز جمعه برای دیدار با رهبران انصارلله یمن به مسقط رفت.

وی قرار است در این سفر انصارالله را در نتیجه مذاکراتش در ریاض و رایزنی‌های دیپلماتیک اخیرش قرار دهد.

انصارالله: طرح هادی طرح دشمنان است

در همین راستا، ضیف الله شامی، عضو شورای نظامی انصارالله یمن در واکنش به این طرح گفت: منصور هادی با منطق اصحاب جنگ حرف می‌زند و بندهایی که وی در طرحش گنجانده همان چیزهایی است که اصحاب جنگ و دشمنان یمن می‌خواهند.

وی افزود: ولد شیخ احمد از تحویل طرح هادی به انصارالله مانعت می‌کند زیرا این طرح از همان ابتدا با مخالفت مردم یمن روبرو بود.

الشامی در ادامه خاطر نشان کرد: اظهارات هادی و ریاض یاسین (وزیر خارجه دولت مستعفی یمن) غیر مسئولانه است.

وی همچنین انتشار برخی اخبار درباره تسلیم شدن انصارالله را "ساختگی" خواند.

توافق اعراب با حمایت مالی از طرح مارشال عربی

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک در کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کردند که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره حمایت مالی از طرح موسوم به «مارشال عربی» برای بازسازی یمن با مشارکت این کشورها و کشورهای اهداءکننده به یمن و نیز آغاز اجرای این طرح بلافاصله پس از پایان جنگ در یمن و نیز آغاز روند سیاسی با اتکاب قطعنامه 2216 شورای امنیت توافق کردند.

به گفته این منابع مقدمات برای تدوین مکانیسم اجرایی این طرح که ادعا شده زیرساخت‌های یمن را بازسازی کرده و نیازمند مردمی این کشور را پاسخ خواهد داد، فراهم شده است.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با همکاری کشورهای اهداءکننده به یمن حمایت‌های مالی بی‌سابقه‌ای را به دولت مستعفی جهت بازسازی تمامی مناطق خسارت‌دیده ارائه خواهند کرد.

از سوی دیگر یک منبع نظامی در یمن از کشته شدن بیش از 50 نظامی عربستان در منطقه جیزان خبر داد.

دولت عربستان نیز به سقوط یک آپاچی این کشور در منطقه جیزان و کشته شدن دو خلبان آن اقرار کرد.

علاوه بر این در حملات جدید جنگنده‌های سعودی به منازل مسکونی در یمن بیش از 60 تن کشته و 80 تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام

کد N929025

وبگردی