آفتاب

رهبر جدید لهستان به دنبال اتحاد بیشتر منطقه در مقابل روسیه

رهبر جدید لهستان به دنبال اتحاد بیشتر منطقه در مقابل روسیه

رئیس جمهوری جدید و محافظه کار لهستان که دو هفته قبل زمام امور را به دست گرفت، قبلا به این نکته اشاره کرده بود که تشکیل یک ائتلاف تحت رهبری ورشو، اولویت‌اش محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آندری دودا، رئیس جمهوری جدید لهستان به دنبال ایجاد یک جبهه متحد برای مقابله با اقدامات روسیه است که بخشی از استراتژی گسترده‌تر برای حضور و استقرار دائم ناتو و سربازان آن در منطقه محسوب می‌شود.

همچنین تلاش ورشو برای این اقدامات باعث مخدوش شدن روابط با آلمان نیز می‌شود چون برلین از استقرار پایگاه‌های ناتو در شرق اروپا برای جلوگیری از بروز تنش‌های بیشتر با مسکو امتناع می‌کند.

دودا در جدیدترین مصابحه خود با رادیو دولتی لهستان گفت که هدفش بسیار ساده است و بر مبنای تقویت امنیت لهستان و تضمین امنیت برای مرکز و شرق اروپاست.

وی همچنین می‌تواند از حمایت سه کشور عضو بالتیک و رومانی برخوردار شود که همگی به شدت از اقدامات مسکو در هراس هستند.

برونیسلاو کوموروفسکی، رئیس جمهوری سابق لهستان نیز به دنبال حضور دائم ناتو در منطقه بود اما تنها توانست قول تجهیزات نظامی ناتو را برای کشورش از این ائتلاف بگیرد. در حال حاضر حضور ناتو در لهستان به مرکز فرماندهی منطقه‌ای در شهر استیتن در مرکز غربی این کشور با آلمان و همچنین برگزاری چند رزمایش نظامی دوره‌ای محدود می‌شود.

پس از آغاز ناآرامی‌ها در اوکراین در سال 2014، وزیر امور خارجه سابق لهستان از ناتو خواست تا دو یگان از نیروهای ضربت خود را به این کشور بفرستد. اما این درخواست هرگز علنی نشد و علتش اصرار آلمان بر این مساله بود که ناتو باید به توافق 1997 با مسکو پای بند بماد اما پس از آن لهستان تاکید کرد که الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در 2014 این توافق را نقش بر آب کرده است.

بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که سیاست خارجی دودا به واقع بیشتر برای تداوم فعالیت‌ها و اقدامات دولت قبلی است تا تغییر. وی حتی گفته که به دنبال اصلاح است نه انقلاب.

دومین سفر خارجی رئیس جمهوری لهستان به برلین 28 سپتامبر 2015 صورت می‌گیرد و نشانه‌ای قوی و محکم مبنی بر این مساله است که وی می‌خواهد روابط خوب خود با آلمان را حفظ کند.

انتهای پیام

کد N929015

وبگردی