آفتاب

گزارشی از جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید در جای‌جای این کره خاکی

گزارشی از جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید در جای‌جای این کره خاکی

هشتمین دوره جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید با شعار"حضورتان در تمام زندگیتان جاریست یا امام رضا(ع)" در 260 شهر از تمامی استان‌های کشور و 50 شهر از 14 کشور خارجی برگزار می‌شود.

با اهتزاز پرچم بارگاه منور رضوی بر مرزهای آبی ایران خلیج همیشه فارس بیمه شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خدام حرم رضوی در حرکت خود در استان بوشهر با حضور بر آب‌های نیلگون خلیج فارس، پرچم بارگاه منور رضوی را به اهتزاز درآوردند.

کاروان فرهنگی تبلیغی رضوی در دهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی که با نوای صلوات خاصه مزین شد، حضور یافتند. همچنین از مراحل ساخت ضریح خیمه گاه حضرت ابوالفضل(ع) و بیمارستان قلب بوشهر نیز بازدید کردند، حضور در بیمارستان شهدای خلیج فارس از دیگر برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید بود که با اهدای نبات و نمک متبرک از بیماران عیادت شد.

حضور در روستای طلهه از دیگر برنامه‌های این کاروان بود که با استقبال بی نظیر روستانشینان و اهدای گل و ذبح گوسفند همراه بود.

همچنین خادمان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در اختتامیه جشنواره قرآن و نهج‌البلاغه که در محل مجتمع فرهنگی ورزشی پویندگان راه امام(ره) بوشهر برگزار شد شرکت کردند.

در این مراسم امام جمعه اهرم تنگستان در جمع خدام رضوی گفت: مردم استان بوشهر شیفته امام رضا(ع) هستند و در سال‌های قدیم مردم 7 شبانه روز به زیارت مرقد ایشان می‌رفتند و طلب حاجت می‌کردند.

کاروان فرهنگی تبلیغی رضوی همچنین در منزل شهید تازه تفحص شده غلامرضا بیژنی و شهید حسن بیژنی حاضر شدند و یاد و خاطره آنان را گرامی داشتند.

همسر شهید، مقدم خدام رضوی را گرامی داشت و گفت: حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی به برکت عنایات خاصه امام رضا(ع) است. فرزند شهید غلامرضا بیژنی ضمن نمایش آثار برجای مانده که همراه جسد مطهر شهید بود به بیان فضائل اخلاقی شهید پرداخت.

فرزند شهید در جمع خدام رضوی آرزوی خود را یک ساعت خادمی بارگاه رضوی و خدمت به زائران حرم حضرت رضا(ع) عنوان کرد.

خادمان رضوی به دیدار کودکان سرطانی رفتند

با حضور کاروان زیر سایه خورشید در اصفهان برنامه‌های کاروان رضوی در برنامه زنده« چهارباغ» تشریح شد.

کاروان زیر سایه خورشید در اولین روز حضور خود در اصفهان در آستان مقدس امام محمد باقر(ع) به عیادت کودکان سرطانی در خیابان عافیت و بیماران بیمارستان الزهرای اصفهان رفته و ضمن دلجویی، برای آن‌ها شفای کامل از خداوند متعال طلب کردند.

از دیگر برنامه‌های این کاروان می‌توان به حضور در جمع زندانیان زندان مرکزی اصفهان و همچنین قرارگاه فرماندهی نیروی انتظامی اشاره کرد. حضور خدام در جمع زندانیان، اشک شوق را به چشمان آنان هدیه کرد و پلی شد برای زیارتی از راه دور گرداگرد حرم مطهر رضوی به امید آزادی و شفاعت در دنیا و آخرت.

همچنین جشن بزرگ زیر سایه خورشید در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) اصفهان برگزار شد.

پرچم رضوی روشنی بخش خانه سالمندان مهریز شد

با حضور کاروان زیر سایه خورشید در استان یزد سفیران رضوی به دیدار اهالی خانه سالمندان مهریز رفتند.

خادمان حضرت شمس‌الشموس(ع) با حضور در خانه سالمندان مهریز با دلجویی از آنان، روشنایی بخش چشم سالخوردگان این مجموعه شدند.

در این دیدار، کاروان رضوی بر بالین سالمندان حاضر شدند و با نثار شاخه گل‌ از این بزرگواران دلجویی کردند. تبرک‌جویی سالمندان از پرچم سبز گنبد منور رضوی از دیگر برنامه‌های این دیدار بود.

خادمان رضوی از سالخورگان زن، بخش بیماران آلزایمری و ساکنین سایر بخش‌های این آسایشگاه نیز عیادت کردند.

نوحه سرایی یکی از کهنسالان در رثای حضرت ابا عبدالله با مشاهده پرچم بارگاه رضوی از حواشی زیبا و معنوی این دیدار بود.

خادمان رضوی با ورود به روستای زیرکوییه (وحدت‌آباد) بخش آسفیج بهاباد مورد استقبال مردم این منطقه قرار گرفتند.

دکلمه‌خوانی و خوش‌آمدگویی کودک 9 ساله هنگام ورود به مسجد حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) و سپس ذکر توسل یکی از خدام به محضر حضرت غریب‌الغربا(ع)، از برنامه‌های این سفر بود. در پایان خدام، میهمان سفره روستائیان با غذا‌های محلی شدند.

آستان قدس رضوی فرهنگ اهل‌بیت(ع) را به دنیا منتقل می‌کند

همزمان با برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید در سراسر کشور، کاروان رضوی با جمعی از طلاب و روحانیون ابرکوه، دیدار کردند.

حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه شهرستان ابرکوه، در این دیدار با اشاره به مجموعه آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد معنوی گفت: این مجموعه نه تنها در داخل ایران بلکه فرهنگ معنوی اهل‌بیت(ع) را به سراسر دنیا منتقل می‌کند.

کاروان زیر سایه خورشید در دومین روز حضور خود در استان یزد از پژوهشکده ناباروی مرکز این استان بازدید کردند.

پرسنل این مرکز علمی - پژوهشی ضمن تبرک جستن از پرچم گنبد امام رضا(ع) با نوای زیبا و معنوی خدام آستان قدس رضوی دل‌های خود را روانه آستان ملکوتی علی ابن موسی الرضا (ع) کردند.

نغمه‌خوانی شاعران در مدح امام رضا(ع)

حضور در محفل صمیمی شعرا و مداحان رضوی که با همکاری انجمن مع‌الحسین(ع) وابسته به هیأت انصار ولایت دارالعباده برگزار شد، از دیگر برنامه‌های این کاروان بود.

این محفل ادبی که در حوزه هنری یزد برگزار شد، علاوه بر خادمان مخلص حضرت ثامن‌الحجج(ع)، میزبان آقایان قاسم صرافان و محمدصادق آتشی و جمعی از شعرا و مداحان مشهور استان بود.

در این شب شعر، چند تن از شاعران برجسته از جمله: زکریا اخلاقی از شاعران مطرح استان، حجت‌الاسلام اردکانی، روحانی و تعدادی از جوانان به شعرخوانی پرداختند.

با حضور خدام آستان قدس رضوی جشن بزرگ زیر سایه خورشید در شهرستان ابرکوه نیز برگزار شد.

در این جشنواره بزرگ 5 هزار دلداده علی ابن موسی الرضا(ع)، در حسینیه بیت‌العباس شهرستان ابرکوه حضور داشتند.

در این مراسم یکی از خدام رضوی با اشاره به حدیث سلسلة الذهب، گفت: رسانیدن پیام ولایی «لا اله الا الله» و ترویج سبک زندگی و فرهنگ رضوی از پیام‌های خادمان امام رضا(ع) به مردم است.

وی افزود: ما معتقدیم که حضرات معصومین(ع) محدودیت زمانی و مکانی ندارند؛ لذا هر کس می‌تواند امام رضا(ع) را از راه دور زیارت کند.

خدام رضوی همچنین در بخش بهمن شهرستان ابرکوه، در آستان مقدس امامزاده سیداحمد و سیدمحمود نیز حضور یافتند و در جشنی که به مناسبت دهه کرامت برگزار شده بود، شرکت کردند.

استقبال کاروان اسب سواران مهریز از سفیران رضوی

سفیران رضوی با ورود به شهرستان مهریز استان یزد مورد استقبال کاروان اسب سوار این شهر قرار گرفتند.

کاروان رضوی با جمعی از طلاب و خدام حرم رضوی با حضور در میدان شهید صدوقی شهرستان مهریز یزد عطر و بوی حرم امام رضا(ع) را در فضای این شهر آکندند.

همزمان با حضور کاروان رضوی در جای جای کشور، میدان شهید صدوقی مهریز هم با حضور سفیران امام نور و رأفت، عطر و بوی مشهدالرضا گرفت. مردم با نثار حلقه‌هایی از گل به نمایندگان امام رضا(ع) ارادت خود را به حضرت رضا(ع) ابراز نمودند. قرائت متنی زیبا توسط یکی از کودکان و بیانات روحانی خادم، از برنامه‌های این دیدار بود.

مردم مهریز با ذبح شتر و با کاروانی از اسب‌سواران به استقبال فرستادگان امام رئوف(ع) رفتند که این‌ استقبال پرشور و نشاط، نشان از میهمان‌نوازی و ارادت مردم ولایت‌مدار مهریز به مولا و ولی نعمتشان، امام رضا(ع) داشت.

زیارت قبور شهدای بهاباد

خدام حریم رضوی، پس از استقبال بی‌نظیر مردم در ورودی شهرستان بهاباد به زیارت قبور شهدای هشت سال دفاع مقدس رفتند. خدام امام رضا(ع) با پرچم متبرک آستان قدس رضوی وارد گلزار شهدا شدند. هنگام ورود خادمان رضوی به تربت پاک شهیدان، مردم پرچم متبرک آستان مقدس امام رضا(ع) را بوسه باران کردند.

زیارت مزار قبور شهدای مشهدالرضا و گرامیداشت یاد این عزیزان از دیگر برنامه‌های این کاروان بود.

شهدای مشهد الرضا، گروهی از عاشقان و شیفتگان امام رضا(ع) بودند که به علت سانحه در مسیر مشهد کشته شدند و در بین مردم این شهرستان به شهدای مشهدالرضا معروف هستند.

کاروان فرهنگی تبلیغی رضوی بعد از زیارت شهدا در گلزار شهدای بهاباد، با استقبال امام جمعه بهاباد حجت‌الاسلام دهقان و جمعی از طلاب و روحانیون این شهرستان به دفتر امام جمعه بهاباد دعوت شدند.

امام جمعه بهاباد در این دیدار معنوی ضمن اشاره به نکاتی پیرامون ولایت و ولایت‌پذیری گفت: اینکه ما ولایی و ولایت‌پذیر هستیم را باید قدر بدانیم و باید بیشتر در این مسیر قدم برداریم.

حضور کاروان زیر سایه خورشید در بیت آیت‌الله علوی

همزمان با ایام پر خیر و برکت دهه کرامت رضوی، کاروان زیر سایه خورشید، در شهرستان سبزوار حضور یافته و با

آیت‌الله محمد حسن علوی سبزواری دیدار کردند.

آیت‌الله علوی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور کاروان زیر سایه خورشید از تلاش‌ها و فعالیت‌های گسترده آستان قدس رضوی تقدیر کرد.

وی با بیان این‌که حضور خدام حرم مطهر رضوی رنگ و بوی خاصی به این شهرستان داده است، بیان کرد: خدام حرم رضوی برای مردم پیام‌آور رسالت و ولایت هستند و وظیفه مردم را در قبال امام و نایبش برای مردم بازگویی و یادآوری می‌کنند.

علوی ولایت‌مداری را مهم‌ترین عنصر فرهنگ رضوی و فاطمی عنوان کرد و یادآور شد: تنها راه نجات انسان در تمسک به ولایت و کتاب خداوند نهفته است.

وی بر ضرورت ترویج فرهنگ اصیل بر پایه مبانی اسلام ناب محمدی(ص) تاکید و عنوان کرد: رکن این فرهنگ بر ولایت و معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) استوار است.

علوی تصریح کرد: جشن‌های ویژه ایام دهه کرامت رضوی، نقش موثری در افزایش تکریم امام زادگان در میان مردم داشته و موجب افزایش و ارتقای فرهنگ مذهبی در میان آنها شده و به خوبی هدف رسالت و بعثت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را برای مردم معرفی کرده است.

زمزمه نوای مسلمانی در گوش نوزادان سبزواری

همزمان با ایام دهه کرامت رضوی، کاروان رضوی در آئینی با حضور در زایشگاه شهیدان مبینی سبزوار، بانگ مسلمانی را در گوش نوزادان این شهرستان زمزمه کردند.

همزمان با ایام ولادت ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا (ع) خادمان اعزامی کاروان‌های زیر سایه خورشید ضمن حضور در زایشگاه شهرستان سبزوار، اذان و اقامه را در گوش نوزادانی که در این ایام فرخنده متولد شده‌اند، زمزمه کردند.

خدام بارگاه منور رضوی همچنین از بیماران بیمارستان امدادی و واعظی این شهرستان عیادت کرد و با اهدای بسته‌های متبرک، عطر و بوی رضوی را در فضای بیمارستان طنین انداز کردند.

قرائت اذان در گوش راست و قرائت اقامه در گوش چپ نوزاد، سیره ارزشمند نبوی است که معمولا در خانواده‌های مسلمان رایج است و دستاوردهای تربیتی و روان شناختی مهمی در روح و روان کودک به همراه دارد.

استان البرز لبریز از عطر رضوی شد

جمعی از خادمین و پیرغلامان حرم رضوی در قالب «کاروان زیر سایه خورشید» وارد استان البرز شدند تا در ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، عطر رضوی سراسر استان را فراگیرد.

کاروان اعزامی از آستان قدس رضوی در استان البرز، در بدو ورود مورد استقبال گرم مردم و مسئولان ارشد استانی و شهری قرار گرفتند.

در این مراسم باشکوه ضمن رونمایی از پرچم مقدس حرم مطهر رضوی، توسط خدام تعدادی بسته‌های متبرک نمک و نبات بین مردم توزیع کردند.

پس از اجرای مراسم استقبال، کاروان رضوی به دیدار نماینده ولی فقیه در استان البرز رفتند تا ضمن تشریح برنامه‌های کاروان فرهنگی- تبلیغی زیر سایه خورشید از رهنمود‌های ایشان برای برگزاری باشکوه‌تر جشن‌های زیر سایه خورشید در شهرها و روستاهای استان البرز بهره مند شوند.

آیت‌الله حسینی‌همدانی در این دیدار ضمن تشکر از حضور کاروان رضوی که امکان زیارت از راه دور را برای مردم البرز فراهم می‌کنند، بر لزوم همکاری همه ارگان‌ها برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) تأکید و اظهار کرد: کاروان رضوی باید انتشار دهنده سبک زندگی رضوی در بین مردم باشند.

سفیران رضوی بعد از دیدار با نماینده ولی فقیه بر سر مزار پنج شهید گمنام مصلای امام خمینی(ره) کرج حضور یافته و با قرائت فاتحه به روان پاک این شهیدان درود فرستادند.

ضریح امامزادگان"احمد و محمود" غبارروبی شد

به مناسبت دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) ضریح امامزادگان "احمد و محمود" با حضور سفیران رضوی در شهرستان آبیک استان قزوین غبارروبی شد.

خادمین حرم امام رضا(ع) پس از ورود به شهرستان آبیک قزوین با امام جمعه این شهر و خانواده شهید بیک زاده دیدار کردند و سپس در حوزه بسیج ثارالله این شهرستان حاضر شدند.

در ادامه این مراسم مبلغ آستان قدس رضوی و روحانی کاروان زیر سایه خورشید گفت: امروز خادمان امام رضا(ع) به عنوان سفیران این امام خدمت مردم رسیده‌اند تا سلام ایشان را ابلاغ کنند و ان‌شاءالله سلام و تحیات خالصانه شما را در بازگشت خدمت آن امام همام خواهند رساند.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقی‌زاده ادامه داد: کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند مجاهدان فی سبیل‌الله هستند و شهید محسوب می‌شوند به خاطر همین مقام شهید و جایگاه خانواده‌های شهدا از اهمیت خاصی در نزد اهل بیت (ع) برخوردار هستند.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج ثارالله(ع) شهرستان آبیک نیز گفت: حضور خادمان امام رضا(ع) در این شهرستان سبب شده شهرستان آبیک عطر و بوی رضوی به خود بگیرد.

رضا پاریاب افزود: با حضور کاروان‌های رضوی شهرستان‌ها حال و هوای معنوی به خود می‌گیرند و مردم در برابر هجمه فرهنگی دشمنان بیمه می‌شوند.

پاریاب خاطرنشان کرد: این حرکت فرهنگی موجب می شود تا با دیدار با خانواده‌های معزز شهدا تجدید میثاق با آرمان‌ها و اهداف آنان صورت بگیرد.

کاروان خدام رضوی بر بالین بیماران کرمانشاه حضور یافتند

کاروان خدام آستان قدس رضوی متشکل از 4 خادم، یک مبلغ و مسئول کاروان به‌مناسبت دهه کرامت وارد کرمانشاه شدند و مورد استقبال بی‌نظیر مردم این استان قرار گرفتند.

اعضای این کاروان فرهنگی- تبلیغی با حضور در بیمارستان محمد کرمانشاهی از بخش‌های مختلف داخلی، سرطانی و به ویژه کودکان این بیمارستان بازدید کردند و در این مکان از پرچم حرم مطهر رضوی رونمایی شد. بسته‌های متبرک و فرهنگی از سوی آستان قدس رضوی نیز در بین بیماران و کارکنان این بیمارستان توزیع شد.

بازدید از موزه دفاع مقدس در اداره‌کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این کاروان بود و پس از آن خدام به دیدار خانواده شهیدان سعید و سعدی کریمی رفتند و از نزدیک با پدر و مادر این بزرگواران دیدار داشتند.

استان لرستان زیر پرچم رضوی قرار گرفت

استقبال گرم و صمیمی مردم روستاهای استان لرستان، از کاروان‌های خدام رضوی، بار دیگر نشانگر ارادت بی مثال مردم لرستان به امامت و ولایت بود.

خدام بارگاه منور رضوی با حضور در میان مردم استان لرستان، عطر حرم رضوی و پرچم مزین به نام علی بن موسی الرضا(ع) را برای مردم این استان به ارمغان آوردند.

پرواز خدام حرم رضوی همزمان با پنجمین روز از ایام دهه کرامت رضوی، در فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه به زمین نشست که پس از حضور خادمان امام رضا(ع)، مورد استقبال گرم مردم این استان و روستای بخش چواری شهرستان نورآباد قرار گرفتند.

خدام همچنین در مراسم غبارروبی مزار شهدای شهرستان خرم‌آباد حضور یافته و حرم امام‌زاده زید ابن علی در شهرستان خرم‌آباد را غبار روبی کردند.

خادمین بارگاه منور رضوی همراه با پرچم متبرک رضوی با خانواده معزز شهدای این استان به ویژه خانواده شهید جواد سبحانی دیدار داشتند که شور و نشاط معنوی خاصی را به آنان هدیه دادند.

دیدار با نماینده ولی‌فقیه در لرستان، دیدار با استاندار لرستان، حضور در مسجد شهید مدنی، دیدار با خانواده جانباز، حضور در مسجد جوادالائمه(ع) و حضور در محله پشت بازار از جمله برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در شهرستان خرم‌آباد بود.

همچنین خدمتگزاران حرم مطهر رضوی، از سرای سالمندان صدیق خرم آباد بازدید کردند و عطر حرم ثامن الحجج(ع) علی بن موسی الرضا(ع) را در فضای خانه سالمندان این شهرستان پراکنده ساختند.

ورود خادمان رضوی به کشورهای هند، پاکستان، تایلند، عراق و آمریکا

کاروان رضوی که وارد هندوستان شده است، در سفر به کشمیر و هند در دو برنامه مستقل بانوان و آقایان در شهر نوگانوال سادات شرکت کردند.

شیعیان شهر امروهه هند با حضور در مسجد زیبای هند به استقبال کاروان سفیران رضوی رفتند.

کاروان رضوی در اولین روز حضور خود در مراسم جشن و سخنرانی میلاد امام رضا(ع) در مسجد شیعیان شهر امروهه هند حضور یافت.

در این جلسه که با حضور بزرگان اهل سنت این شهر برگزار شد، مبلغ اعزامی کاروان زیر سایه خورشید با اشاره به ذکر " السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته" در همه نمازها و این که هر مسلمان حداقل پنج مرتبه در روز موظف به زیارت رسول الله شده است، به تبیین اهمیت و ابعاد زیارت معصومین(ع) از راه دور و نزدیک پرداخت.

در این مراسم که با حضور امام جمعه شهر امروهه، مدیر حوزه علمیه شیعیان و برخی علما و شخصیت‌های منطقه برگزار شد، قاری اعزامی زیر سایه خورشید نیز به قرائت زیبای قرآن پرداخت.

این جلسه با قرائت دسته جمعی صلوات خاصه حضرت رضا(ع)، ذکر صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا(ع) با حرکت پرچم متبرک بارگاه منور رضوی و اهداء بسته‌های تبرکی پایان یافت.

کاروان‌های رضوی همچنین به کشورهای تایلند، عراق و پاکستان نیز وارد شدند، سفیران رضوی در تایلند مورد استقبال شیخ انصار از رهبران شیعیان این کشور قرار گرفتند. کاروان اعزامی به تایلند در اولین برنامه خود در مسجد امام علی(ع) بانکوک به اجرای برنامه می پردازد.

یکی از کاروان‌های فرهنگی تبلیغی رضوی نیز هم اکنون در آمریکا بسر می‌برد و کشورهای افغانستان، اندونزی، لبنان، ترکیه، روسیه، عمان و نیجریه مقصد کاروان‌های رضوی در روزهای آینده خواهند بود.

انتهای پیام

کد N928850

وبگردی