آفتاب
به دنبال توقف یک روزه؛

آمریکا رزمایش مشترک با کره جنوبی را از سر گرفت

آمریکا رزمایش مشترک با کره جنوبی را از سر گرفت

رزمایش سالانه مشترک بین آمریکا و کره جنوبی ازسر گرفته شد. این رزمایش به دلیل تشدید تنش ها در شبه جزیره کره و تهدید پیونگ یانگ به آغاز جنگ، برای یک روز متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کوریا هرالد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) رزمایش مشترک با کره جنوبی را که به خاطر تشدید تنش ها در شبه جزیره کره متوقف شده بود، از سر گرفت.

در این رابطه، «دیوید شیر» معاون وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که وقفه ایجاد شده در رزمایش مشترک واشنگتن – سئول موسوم به «نگهبان آزادی اولچی» ناشی از لزوم هماهنگی بین قوای نظامی دو کشور به واسطه تنش های مرزی اخیر در آبهای دو کره بوده است.

وی در این باره گفت: نگهبان آزادی اولچی طبق برنامه از سر گرفته شده و ما آن را طبق برنامه ادامه می دهیم.

تنش ها بین پیونگ یانگ – سئول در روز های اخیر در پی یک سلسله حوادث که تقریبا از سه هفته پیش و با انفجار مین در منطقه غیر نظامی حائل بین دو کره  آغاز شده است، بالا گرفت. به دنبال آن سئول  با نشانه گرفتن انگشت اتهام خود به سوی کره شمالی، پیونگ یانگ را مسئول این حادثه دانسته و با توسل به بلندگوهای مرزی تبلیغات منفی علیه همسایه شمالی خود را آغاز کرد.

در نهایت، صبح روز پنج شنبه گذشته، وزارت دفاع کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور یکی از موشک های کره شمالی را که احتمالاً از نوع راکت بوده شناسایی و در پاسخ با ده ها گلوله توپ ۱۵۵ میلیمتری نقطه ای را که از آن کره شمالی به شلیک موشک اقدام کرده بود، گلوله باران کردند.

در واکنش به این اقدام نیز کره شمالی تهدید کرد در صورتی که کره جنوبی تا ۴۸ ساعت آینده تبلیغات علیه این کشور را متوقف نکند با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. به این ترتیب، طبق دستور «کیم یونگ اون» رهبر کره شمالی، این کشور از ساعت ۵ بعد از ظهر جمعه به وقت محلی رسما وارد وضعیت جنگی شد.

در مقابل، دیروز جمعه «پارک گئون های» رئیس جمهور کره جنوبی با دیدار از واحد نظامی مستقر در جبهه غربی کشور هشدار داد: چنانچه  پیونگ یانگ دست به اقدام تحریک آمیز دیگری بزند به قوای نظامی کره جنوبی دستور حمله خواهد داد. 

وی در ادامه گفت: ارتش ما تمایل خود برای ارایه پاسخ دندان شکن به کره شمالی را نشان داده و به گمان من کسی که در ذهن تصور پیروزی را می پروراند در عمل نیز به آن نائل خواهد شد.

ناگفته نماند دولت پیونگ یانک که رزمایش نگهبان آزادی اولچی را اقدامی تهدید آمیز و مغایر با منافع ملی خود می داند پیشتر هشدار داده بود چنانچه در سال جاری این رزمایش برگزار شود به قدرتمندترین شکل به آن پاسخ نظامی خواهد داد.

کد N928838

وبگردی