آفتاب

صدور ویزای هند آسان می‌شود

صدور ویزای هند آسان می‌شود

ایرنا نوشت:

هند روز جمعه با خارج کردن ایران از لیست بررسی سوابق قبلی (Prior Referral Category) روند صدور روادید برای اتباع ایرانی را تسریع می کند .

به گزارش ایرنا، 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در دیدار با 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس شانگهای در اوفای روسیه که 18 تیر برگزار شد، به روحانی قول داد که روند صدور روادید برای ایرانیان را تسریع بخشد.

تاکنون صدور روادید هند برای ایرانیان به علت قرار گرفتن ایران در لیست بررسی قبلی سوابق و استعلام از چندین مرجع مختلف، چند ماه به طول می انجامید و این روند باعث اعتراض بسیاری از گردشگران، دانشجویان و حتی تجار و بازرگانان ایرانی شده بود.

دفتر نخست وزیری هند در یاداشتی به 'ال .سی .گویل' قائم مقام وزارت کشور و 'اس.جی شنکر' قائم مقام وزارت خارجه و 'دینشوار شرما' رییس اطلاعات خواسته بود اقدامات لازم برای خروج ایران از لیست بررسی قبلی و تسریع در صدور روادید را انجام دهند.
نسخه ای از این یادداشت نیز به سفیر هند در ایران ارسال شده است.

لیست کشورهای 'بررسی قبلی' به این معنی است که سفارتخانه ها و کنسولگری های هند در خارج روادید را بعد از بررسی دقیق سابقه متقاضیان صادر می کنند.

دفتر نخست وزیری هند، ضمن ضمیمه متن صورتجلسه نشستی به ریاست 'اجیت دووال' مشاور امنیت ملی هند و تبادل نظرهای بین نخست وزیر هند و رییس جمهوری ایران برای تصمیم گیری دراین مورد، خواستار ارائه گزارشی از وزارت کشور، خارجه و دایره اطلاعات برای خارج کردن ایران از لیست بررسی قبلی شد.

پاکستان، افغانستان، یمن، سودان و سومالی از جمله کشورهایی هستند که تقاضای روادید اتباع آنها در هند به دقت بررسی می شود.

'اجیت دووال' مشاور امنیت ملی هند در دیدار خود از ایران در ماه فوریه، بر ضرورت گسترش بیش از پیش همکاری بین ایران و هند تاکید کرده بود.
روزنامه انگلیسی زبان هندو نوشت:هند در اقدامی برای گسترش روابط خود با ایران، نام ایران را از لیست ویزای محدود حذف کرد.
راجنات سینگ وزیر کشور هند روز جمعه اعلام کرد که ایران دیگر در لیست 'ارجاع قبلی ' برای دریافت روادید قرار ندارد .
در لیست روادید محدود هند نام کشور هایی مانند پاکستان، بنگلادش، و چین قرار دارد.

یک مقام بلند پایه هندی گفت: دستور وزیر کشور به این معنی است که ایرانی ها اکنون به راحتی می توانند با مراجعه به سفارت هند در تهران برای دریافت روادید اقدام کنند و درخواست آنها دیگر به سازمان هایی مانند وزارت اطلاعات هند و شاخه تحقیقات و تحلیل برای تایید فرستاده نمی شود.

دو کشور هند و ایران هم اکنون درحال توسعه روابط خود در طرح های زیربنایی ، پتروشیمی، نفت و گاز، کریدور شمال - جنوب و سرمایه گذاری دربندر چابهار هستند.

هند علاقه مند به کشف زمینه های جدید برای گسترش روابط با ایران و دسترسی آسان از طریق ایران به آسیای میانه و افغانستان است.

هفته گذشته محمد جواد ظریف در سفری یک روزه به هند با نارندرا مودی نخست وزیر ، حامد انصاری معاون نخست وزیر،سوشما سواراج وزیر امور خارجه ،نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی ،بزرگراه ها و حمل ونقل و اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند درباره گسترش روابط دو کشور تبادل نظر کرد.

5252

کد N928585

وبگردی