آفتاب

جیمی کارتر برای رهایی از سرطان پرتو درمانی می کند

جیمی کارتر برای رهایی از سرطان پرتو درمانی می کند

رئیس جمهور اسبق آمریکا با اعلام اینکه سلول های سرطانی به مغز وی نفوذ کرده اند از آغاز دوره پرتو درمانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، «جیمی کار‌تر» اعلام کرد برای معالجه سلول‌های سرطانی که در نقاط مختلف مغز او پیدا شده است پرتو درمانی را آغاز می کند. 

وی در این کنفرانس خبری از بیماری سرطان خود صحبت کرد و توضیح داد که به چه نحوی قرار است از فعالیت‌هایش در مرکز کار‌تر بکاهد. 

کار‌تر که در جمع اعضای خانواده و دوستان خود در این کنفرانس خبری حاضر شد گفت ابتدا تصور می‌شد که فقط در ناحیه کبد به سرطان مبتلا است و عمل جراحی که اوایل ماه جاری انجام شد تمام سلول‌های سرطانی را برداشته است.  اما پس از پایان عمل جراحی تصاویر‌ام آر آی نشان دادند که در مغز او نیز بافت‌های سرطانی وجود دارد. 

کار‌تر افزود: «ابتدا تصور می‌کردم که فقط چند هفته دیگر از عمرم باقی مانده ولی در کمال تعجب نگران نبودم. من زندگی بسیار خوبی داشتم». 

رییس جمهوری اسبق آمریکا که اکنون ۹۰ ساله است، روز ۱۲ ماه اوت اعلام کرد که عمل جراحی کبد او نشان داده که سلول‌های سرطانی در قسمت‌های دیگر بدن او پخش شده ولی هنوز کاملا مشخص نیست که چه اندام‌هایی را آلوده کرده‌اند.

پزشکان معالج جیمی کار‌تر نیز در آن زمان گفتند که متناسب با کشف سلول‌های سرطانی در اندام‌های دیگر روش درمان آن را انتخاب خواهند کرد. 

پدر، برادر و دو خواهر کار‌تر همه بر اثر ابتلا به سرطان پانکراس فوت کرده‌اند. مادر او نیز به بیماری سرطان مبتلا بود. در آن زمان جیمی کار‌تر گفت که در لوزالمعده (پانکراس) او بافت‌های سرطانی دیده نشده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که طی سال جاری وضعیت سلامتی و پزشکی آقای کار‌تر به دقت زیر نظر پزشکان بوده است. او در ماه مه امسال سفر خود برای نظارت بر انتخابات گویان را لغو کرد. سخنگوی وی  در آن زمان اعلام کرد که کار‌تر کمی بیمار است و جیمی کار‌تر نیز بعد‌ها گفت که به یک سرماخوردگی شدید مبتلا شده است. 

اوایل ماه اوت خبر جراحی کبد آقای کار‌تر اعلام شد. روز ۱۲ ماه اوت نیز خود او اعلام کرد که در این عمل مشخص شده که به سرطان مبتلا است. 

جیمی کار‌تر که در عرصه سیاست ملی کشور تقریبا ناشناخته بود در سال ۱۹۷۶ با شکست جرالد فورد به پیروزی رسید و سی و نهمین رییس جمهوری آمریکا شد. اما چند بحران بین‌المللی و به خصوص موضوع گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، در انتخابات سال ۱۹۸۰ به شکست سنگین او از رونالد ریگان نامزد حزب جمهوریخواه منجر شد. 

کار‌تر از آن زمان به بعد به فعالیت‌های سیاسی بشردوستانه مشغول شد و مرکز کار‌تر در زمینه موضوعات بین‌المللی مثل بهداشت عمومی و توسعه دموکراسی در کشورهای مختلف جهان فعالیت می‌کند.

جیمی کار‌تر که در حل تنش هسته‌ای کره شمالی و پیشگیری از اشغال هائیتی توسط ارتش آمریکا نقش موثری داشت در سال ۲۰۰۲ برنده جایزه صلح نوبل شد. 

او و همسرش روزالین هنوز در جلسات مرکز کار‌تر و سفرهای خارجی مشارکت فعالی دارند. او هر یکشنبه در یک مدرسه وابسته به کلیسای تعمیدی این شهر تدریس می‌کند. 

به گفته مسئولان این کلیسا،  کار‌تر در نظر دارد این یکشنبه نیز در کلاس درس خود حاضر شود.

کد N928509

وبگردی