آفتاب

آمریکا کمک‌های مالی به اسلام‌آباد را متوقف کرد

آمریکا کمک‌های مالی به اسلام‌آباد را متوقف کرد

تسنیم نوشت:

در پی صادق نبودن اسلام‌آباد در خصوص نابودی شبکه حقانی، آمریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را متوقف کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شبکه حقانی متهم به انجام حملات مرگبار زیادی در افغانستان است.
آمریکا با انتقاد از عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه تروریست‌ها در خاک این کشور اعلام کرد: شبکه حقانی در جریان عملیات‌های نظامی این کشور هیچ آسیبی ندیده است.

آمریکا بارها هشدار داده که صدمه ندیدن شبکه حقانی در جریان عملیات‌های نظامی پاکستان علیه تروریسم در وزیرستان شمالی کنگره آمریکا ثابت نشده است.

منابع آگاه در دولت پاکستان اذعان کردند که وزارت دفاع آمریکا نگرانی‌های خود در این خصوص را به مقامات پاکستانی در واشنگتن و در اسلام‌آباد اعلام کرده است.

«علی احمد جلالی» استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا، گفت: به عقیده من، فشارها بر پاکستان زیاد می‌شوند به دلیل اینکه براساس شواهد موجود، پاکستان در مبارزه با تروریسم و کمک به افغانستان در از بین بردن پناهگاه‌های شبه‌نظامیان صادق نبوده است.
آمریکا نیز در پی عدم رضایت از عملیات‌های نظامی پاکستان علیه تروریست‌ها در وزیرستان شمالی «بودجه حمایتی» را متوقف کرد.
پاکستان از سال 2001 میلادی تاکنون حدود 13 میلیارد دلار برای انجام عملیات‌های ضد تروریستی از آمریکا دریافت کرده است.
شبکه تروریستی حقانی متهم به انجام حملات مرگبار زیادی در پایگاه‌های وزیرستان شمالی می‌باشد که از جمله آن می‌توان به حمله 19 ساعته این شبکه به سفارت آمریکا در کابل در سپتامبر 2011 میلادی اشاره کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل نیز وزارت امور خارجه آمریکا با ارائه گزارشی از سال 2014 میلادی، اعلام کرده بود که پایگاه‌های مخفی طالبان افغانستان و شبکه حقانی تاکنون در پاکستان فعال هستند و ارتش این کشور با عملیات نظامی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده اما برای از بین بردن کامل آن‌ها اقدامی نکرده است.
اما یک مقام امنیتی پاکستان واکنش به این گزارش گفته بود که ادعای آمریکا مبنی بر در امان بودن طالبان افغان و شبکه حقانی در مناطق قبایلی پاکستان صحت ندارد.

شبکه حقانی در اواخر سال 1970 میلادی توسط «جلال‌الدین حقانی» ایجاد شد و با گروه القاعده، طالبان افغانستان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه متحد شد و به عملیات‌های خود ادامه می‌دهد.
وزارت امور خارجه آمریکا این گروه را در 7 سپتامبر 2012 میلادی به عنوان سازمان تروریستی خارجی ثبت کرد.

5252

کد N928435

وبگردی