آفتاب
حیدرپور در گفتگو با مهر:

نگاه وزارت خارجه به گشایش سفارت انگلیس متمرکز بر امور کنسولی باشد

نگاه وزارت خارجه به گشایش سفارت انگلیس متمرکز بر امور کنسولی باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نگاه وزارت خارجه به گشایش سفارت انگلیس در تهران باید متمرکز بر حل و فصل امور کنسولی باشد؛ باید مراقب بود تا انگلیسی‌ها غلط‌های گذشته را تکرار نکنند.

عوض حیدرپور شهرضایی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به خبر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران از هفته آینده، اظهار داشت: با توجه به سابقه گذشته انگلیس و رفتار این کشور نسبت به مردم و نظام ما، بعد از این نگاه ما در خصوص سفارت این کشور بیشتر نگاه کنسولی خواهد بود.

وی در توضیح این مساله گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از ایرانیان در کشور انگلیس زندگی می‌کنند که تسهیل ارتباطات آنها نیاز به انجام امور کنسولی دارد که در این رابطه گشایش سفارتخانه لازم است؛ بنابراین نگاه وزارت امور خارجه کشورمان به بازگشایی مجدد سفارت انگلیس نیز باید عمدتاً نگاه رتق و فتق و حل و فصل امور کنسولی ایرانیان مقیم انگلیس و اتباع انگلیسی مقیم در تهران باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در عین حال که تاکید داریم باید با همه کشورها غیر از رژیم صهیونیستی رابطه دوستانه برقرار کنیم، در عین حال معتقدیم احتیاط لازم را در ارتباط با سفارت انگلیس باید انجام داد تا غلط‌های گذشته را تکرار نکنند.

حیدرپور شهرضایی گفت: بعد از این در مواقع لزوم وزارت خارجه باید شخص سفیر انگلیس را احضار کند و تذکرات لازم را در امور مختلف به آنها بدهد و در ابتدای کار نیز از آنها بخواهند که عدم دخالت در امور داخلی ایران را سرلوحه کارشان قرار دهند.

وی با بیان اینکه هنگام آغاز رابطه با دیگر کشورها باید به الزامات این مساله توجه کنیم، اظهار داشت: در رابطه با موضوع بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در این دو کشور، علاوه بر مسائل کنسولی باید موضوع گسترش روابط تجاری و اقتصادی و تبادل فناوری و برقراری ارتباط علمی آن هم در عصر تغییرات سریع علمی مد نظر باشد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایجاد ارتباط قوی بین ملل، زمینه استفاده بهتر از امکانات دو کشور فراهم می‌کند، اما در هر صورت نگاه ما در این گونه روابط باید مبتنی بر روح قانون اساسی و دیپلماسی اسلامی و در راستای حفظ حقوق دو کشور باشد.

کد N928405

وبگردی