آفتاب

مواضع ضد صهیونیستی موجب اخراج «لوپن» از حزب جبهه ملی فرانسه شد

مواضع ضد صهیونیستی موجب اخراج «لوپن» از حزب جبهه ملی فرانسه شد

پافشاری بنیانگذار حزب جبهه ملی فرانسه بر مواضع خود در خصوص مسائلی همچون هولوکاست و یهودیان منجر به اخراج وی از این حزب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «ژان ماری لوپن» بنیانگذار حزب جبهه ملی پس از اختلاف با دخترش که ریاست این حزب را در فرانسه به عهده دارد اخراج شد.

اخراج لوپن که ریاست افتخاری جبهه ملی را بر عهده داشت پس از نشست اضطراری این حزب که سه ساعت به طول انجامید صورت گرفت. پیشتر در ماه مه و به دنبال پافشاری آقای لوپن بر کم اهمیت دانستن هولوکاست در جریان جنگ جهانی دوم، عضویت او در جبهه ملی به حالت تعلیق در آمده بود.

از سال ۲۰۱۱ که مارین لوپن، دختر ژان ماری، رهبری جبهه ملی فرانسه را به گرفته است تلاش کرده تا این حزب را از مواضع نضد صصهیونیستی دور کند.

آقای لوپن حزب جبهه ملی را در سال ۱۹۷۲ تاسیس کرد. او که ۸۶ سال دارد همچنان عضو پارلمان اروپاست و یکی از مقام های دولت محلی در جنوب فرانسه است.

لوپن در واکنش به تعلیق عضویت خود در جبهه ملی به دادگاه شکایت کرده بود. دادگاه در ماه ژوییه شکایت او را وارد دانست و خواستار برگزاری کنگره عمومی حزب برای بررسی این موضوع شد. این نشست اضطراری جبهه ملی، روز پنجشنبه برگزار شد که نتیجه آن اخراج آقای لوپن از حزب اعلام شده است.

تعلیق عضویت پیشین او در حزب در پی اختلاف با دخترش و اظهارات تحریک آمیز او صورت گرفته بود. در اوایل سال جاری میلادی،ژان ماری لوپن به تکرار مواضع خود درباره «جزیی» دانستن هولوکاست پرداخت که پیشتر برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ بیان کرده بود.

در سال ۲۰۰۷، لوپن به روزنامه لوموند گفته بو که هرگز «فیلیپ پتن» رهبر فرانسه در دوران جنگ جهانی دوم را خائن نمی داند. ژنرال پتن بعد از پایان جنگ جهانی به سبب همکاری با آلمان نازی به خیانت محکوم  شد.

مارین لوپن پیشتر گفته است که پدرش نباید دیگر اجازه یابد که به نام جبهه ملی صحبت کند.

کد N928384

وبگردی