آفتاب
عمر البشیر

آماده اعلام آتش بس دو ماهه هستیم

آماده اعلام آتش بس دو ماهه هستیم

رئیس جمهوری سودان از آمادگی دولت این کشور برای برقراری آتش بس دو ماهه به منظور آماده سازی شرایط برای گفتگوی ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، عمر البشیر در سخنرانی خود در مجمع عمومی گفتگوی ملی که با مشارکت شماری از روسای احزاب مخالف و موافقت دولت برگزار شده بود، بار دیگر بر عفو عمومی حمل کنندگان سلاح که موافق مشارکت در گفتگوی ملی هستند، تاکید کرد.

وی افزود: آماده ارائه تمام ضمانت ها به گروه های مسلح شرکت کننده در گفتگوی خارطوم و بازگشت به خارج در صورت عدم توافق با دولت بدون هیچگونه تعرض به آنها هستیم.

رئیس جمهوری سودان با بیان اینکه دولت از دعوت احزاب مخالف داخل و خارج برای شرکت در گفتگو ناامید نشده است، بر ضرورت توقف جنگ و تقویت صلح و ثبات تاکید کرد. عمر البشیر تصریح کرد: دولت به دنبال آماده آتش بس دو ماهه به منظور برگزاری گفتگوها در فضایی آرام و ملی است. این گفتگوها قرار است از ۱۰ اکتبر و با مشارکت ۸۲ حزب شروع شود.

وی در سخنرانی خود با تاکید بر لزوم خالی شدن زندان ها از زندانیان سیاسی، عنوان کرد: تنها دو زندانی سیاسی در سودان وجود دارد که به دلایل امنیتی بازداشت شده اند. از جمله احزاب اپوزیسیون شرکت کننده درگفتگوهای سودان می توان به حزب فدرال الحقیقه، حزب اتحادیه سوسیالیستی و حزب صلح عادلانه اشاره کرد.

گروه های مخالف شرکت در گفتگو ۴ شرط توقف جنگ، لغو قوانین محدود کننده آزادی، تعیین دوره انتقالی که آن را دولت ملی مدیریت کند و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف را جهت شرکت در گفتگو مطرح کرده اند.

این در حالی است که حزب الامه به رهبری صادق المهدی، حزب کمونیست، حزب سوسیالیت البعث و حزب کنگره سودان مخالف شرکت در این گفتگوها هستند.

کد N928003

وبگردی