آفتاب

انتقاد آژانس از انتشار اخبار نادرست از بازرسی های هسته ای ایران

انتقاد آژانس از انتشار اخبار نادرست از بازرسی های هسته ای ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی انتشار «اطلاعات نادرست» از توافق محرمانه ایران و آژانس توسط آسوشیتدپرس را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، انتشار مفاد ادعایی از توافق محرمانه بین ایران و آژانس توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی را نیز به دنبال داشت. بر این اساس آژانس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد آنچه که این خبرگزاری غربی از مفاد توافق محرمانه با ایران اعلام کرده «نشر اطلاعات نادرست» بوده و به توافق هسته ای ۶ قدرت بزرگ با ایران آسیب می رساند.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان این مطلب از انتشار مطالبی از جمله این که آژانس طبق توافق محرمانه با ایران به این کشور اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی اش را می دهد، به شدت انتقاد کرد. به گفته وی هیچ چیز روش های استاندارد آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته ای کشورها را خدشه دار نمی کند.

پیشتر وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد آژانس به هیچ وجه اجازه بازرسی های قانونی خود را به ایران نخواهد داد. بر این اساس واشنگتن به برنامه هایی فنی آژانس برای بازرسی از ابعاد نظامی احتمالی در تاسیسات هسته ای ایران اطمینان دارد.

امروز همچنین معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر دسترسی به اطلاعات مربوط به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گمانه‌زنی دانست.ربهروز کمالوندی گفت: آژانس تاکنون به تعهداتش درخصوص حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه توافق دوجانبه با کشورمان پایبند مانده و اقدامی که حاکی از نقض این تعهدات باشد انجام نگرفته است.

روز گذشته آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود مدعی شد که طبق توافق انجام گرفته بین ایران و آژانس، به این کشور اجازه داده شده بازرسی از مراکزی که گمان فعالیت هسته ای نظامی در آنها می رود، توسط نیروهای ایرانی انجام گیرد. بر اساس این ادعا طبق سندی که به دست خبرنگار آسوشیتدپرس رسیده بازرسان آژانس نه تنها اجازه ورود به مراکزی مانند پارچین را نخواهند داشت بلکه نمی توانند تصاویر مربوط به این مراکز را نیز درخواست کنند.

کد N927967

وبگردی