آفتاب

قدیر نصری: مرسی متحد خوبی برای ما نبود/ پیش شرط های مرسی برای سفر چند ساعته به تهران

قدیر نصری: مرسی متحد خوبی برای ما نبود/ پیش شرط های مرسی برای سفر چند ساعته به تهران

دکتر قدیر نصری استاد دانشگاه خوارزمی به کافه خبر آمده بود تا درباره تاثیر توافق هسته ای بر معادلات آتی خاورمیانه و روابط ایران و همسایگانش بگوید.

 دکتر نصری در پاسخ به چشم انداز روابط ایران و مصر گفت: «ایران با ثبات ترین و مفیدترین مراوده را معمولا با حکومت های سکولار خاورمیانه دارد تا اسلامگرایان. حکومت های اسلامگرا، چه اسلامگرای شیعی و چه اسلامگرای سنی ذاتا هویت اندیش هستند. آقای مرسی یک هویت اندیش بود. حتی یک سفر ۴ ساعته ای که می خواست به تهران بیاید چندین شرط تعیین کرده بود. گفته بود شب در تهران نخواهم ماند. با رهبری ملاقات نخواهم کرد. اگر سخنی بگویم آزادانه حرف خواهم زد و به سیاست ایران اعتراض خواهم کرد و ... در نتیجه مرسی اساسا متحد مناسبی برای جمهوری اسلامی نبود. نزدیکی هایی صورت گرفته بود. ایران یپشنهاداتی در مورد بازسازی ارتش و نیروهای مردمی و غیر آمریکایی و ... داده بود اما مرسی برای اینکه سلفی ها و رادیکال در مصر و همچنین نظامیان در این کشور را تحریک نکند نمی توانست به ایران نزدیک شود.»

استاد دانشگاه خوارزمی تهران همچنین در خصوص افق بلند مدت روابط تهران و قاهره تاکید کرد: «اگر این افق بلند مدت را در نظر بگیریم در این افق مصر تحت حکومت سکولارها خصم طبیعی ایران نمی تواند تعریف منطقی داشته باشد. با اینکه شریک هم نیست ولی ایران با مصر مخاصمه ای ندارد و ما هیچ جا منافع مصر را تحقیقا تهدید نمی کنیم. مصر نه یک اقلیت موثر شیعه دارد که ایران از آنها حمایت کند و عضو محور مقاومت نیست در محور مصالحه هم وزن چندانی ندارد.»

دکتر نصری در ادامه با اشاره به چشم انداز روابط ایران و عربستان اشاره کرد: «اما اینکه وضعیت عربستان چه خواهد شد من گمان می کنم رهبران جدید و حکومت های جدید دورانی برای نمایش هویت نیاز دارند که برای آن باید شعار را تجربه کنند. عربستان در این مرحله به سر می برد و گمان عربستان این است که ایران بیش از حد ضروری هویت اندیش است و جنبش های شیعی را تقویت می کند. این هراس توسط محافل صهیوینستی قدری به سعودی ها تلقین شد که ایران در چندین پایتخت قدرت را به دست گرفته و در رابطه ایران با سیسی به رابطه ایران و مرسی باز می گردد.

به گفته این استاد دانشگاه از آنجا که این کودتا علیه مرسی و اخوان بود بنابراین متحدین مرسی هم مغضوب کودتاگران واقع شدند. با اینکه مصری ها خودشان هم می دانند ایران نفوذی در مصر ندارد و وضعیتش کاملا متفاوت است اما حکومت سیسی برای غلبه بر حجم مشکلات داخلی نیاز به چنین فضاسازی هایی دارد. از مشکلات سیاسی بگیرید، یک حکومت کودتایی میلیون ها مخالف مسلح دارد بعد می خواهد رهبران دموکراتیک را کلا سر ببرد به زندان بیندازد بنابراین در داخل پشتوانه ندارد. اینجور حکومت ها باید به دنبال پشتیبان های خارجی بروند. از آنجا که پشتیبان خارجی به نام آمریکا هم برایش بحران مشروعیت به وجود می آورد بنابراین تنها گزینه انتخاب یک شریک غنی منطقه ای مانند عربستان است. مخصوصا که عربستان هم نفس راحتی از سرنگونی مرسی کشیده است پس بنابراین این دو مکمل هم شده اند.

نصری در کافه خبر تشریح کرد ژنرال سیسی نیاز به پول زیادی برای پروژه های عظیم مانند کانال سوئز دو داشت. ساخت بندرگاه های جدید سیلوهای جدید و ... احتیاج شدید به پول داشت و از آن طرف هم عربستان احتیاج شدید به متحد داشت. به ویژه که با بحران یمن عربستان می خواست لیدری یک ائتلاف مهم را بر عهده بگیرد و در این ائتلاف بزرگ دو کشور اهمیت کلیدی داشتند. یکی مصر و دیگری پاکستان. مصر اگر به این ائتلاف ملحق نمی شد پاکستان هم نمی آمد بنابراین آقای سیسی از عربستان پول و تسهیلات بیشتری طلب می کرد و حتی ۱۰ میلیارد دلار به عنوان پشتوانه بانک مرکزی قاهره عربستان پول گذاشته، قطر پول گذاشته تا این اقتصاد راه بیفتد. در نتیجه مجموعه ای از عوامل داخلی، منطقه ای و بین المللی سبب شده مصر با عربستان پیوند برقرار کند. از آن سو هم تا زمانی که مخاصمه عربستان و ایران سر جایش و شعله ور است مصر به ایران نزدیک نمی شود.
 
مشروح گفتگوی خبرآنلاین با دکتر نصری روز شنبه ۳۱ مرداد منتشر خواهد شد. 

49308

کد N927703

وبگردی