آفتاب

شبکه سعودی الحدث خبر داد: کشوری که قرار است میانجی ایران و عربستان شود

شبکه سعودی الحدث خبر داد: کشوری که قرار است میانجی ایران و عربستان شود

انتخاب نوشت:

شبکه الحدث سعودی گزارش داد: روسیه برای میانجی گری بین عربستان و ایران به منظور دستیابی به راه حلی در سوریه تلاش می کند.

به گزارش «انتخاب»، عبدالوهاب بدرخان، تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره سفر وزیر امور خارجه ایران به روسیه گفت: به اعتقاد من مطرح شدن مجدد دستیابی به راه حلی سیاسی در سوریه، یادآور مراحلی در گذشته است که در آن اجرای بیانیه کنفرانس ژنو یک مطرح می شد. به نظر می رسد آمریکا بیش از گذشته اداره پرونده سوریه را به روسیه واگذار کرده است. مسکو روابط بهتری با عربستان سعودی در مقایسه با گذشته دارد و به همین علت می تواند در برقراری تماس همزمان با ایران و عربستان ایفای نقش کند.

وی افزود: سرگئی لاوروف در حالی با محمد جواد ظریف دیدار کرد که دو روز پیش از آن با چند هیئت از مخالفان سوریه دیدار کرده بود. لاوروف همچنین هفته گذشته با وزیر امور خارجه عربستان دیدار داشت. ظریف هم پیش از این به دمشق سفر و با بشار اسد درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه ، گفتگو کرده بود. سخنان لاوروف تکرار موضع گیری های قبلی روسیه بود.

بدرخان افزود: ایران و روسیه اتفاق نظر دارند هر نوع راه حلی در سوریه باید با مشارکت نظام این کشور و با باقی ماندن بشار اسد در قدرت باشد. تهران و مسکو تاکید دارند نظام بشار اسد در هر کنفرانسی برای حل بحران باید به عنوان دولت قانونی سوریه شرکت کند و در راهکار مورد نظر آنها نظام سوریه باید مخالفان را در دولت مشارکت دهد تا بحران حل شود. روسیه تلاش می کند نظر ایران را جلب کند، زیرا بدون همکاری تهران نمی تواند راه حلی را به نظام سوریه تحمیل کند. هنوز طرح جدی برای حل بحران سوریه مطرح نشده است.

وی درباره نگرانی روسیه از ادعای نزدیک شدن ایران به غرب خاطر نشان کرد: اگر گشایشی در روابط اقتصادی ایران با اروپا و آمریکا ایجاد شود، روسیه موضع گیری متفاوتی در برابر تهران خواهد داشت. روسیه و آمریکا توافق نظر دارند که باید برای حل بحران سوریه نظر ایران را جلب کرد. در شرایط کنونی مسکو می تواند بهترین نقش را ایفا کند. هنوز سخن گفتن درباره شکاف بین ایران و روسیه زود است، مسکو به نقش تهران در سوریه نیاز دارد.

5252

کد N927606

وبگردی