آفتاب

حزب جمهوری خواه ترکیه در دولت موقت شرکت نمی‌کند

حزب جمهوری خواه ترکیه در دولت موقت شرکت نمی‌کند

سخنگوی حزب جمهوری خواه ترکیه اعلام کرد که رهبر این حزب حضور در یک دولت "انتخاباتی موقت" را غیرممکن می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، هالوک کوچ، سخنگوی حزب جمهوری خواه در کنفرانس خبری در آنکارا گفت: پس از ناکامی احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی که هفته‌ها به طول انجامید، این حزب منتظر است که حکم تشکیل دولت را از رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه تحویل گیرد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به برگزاری انتخابات جدید گفته است: تنها اراده مردم می‌تواند این بن بست سیاسی را بشکند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) در اظهاراتی در میان مقامات محلی اعلام کرد: به دلیل ناکامی در تشکیل دولت، ما به دنبال راه حلی با اراده مردم هستیم. بنابراین به سرعت به سمت انتخابات جدید حرکت می‌کنیم.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه به طور رسمی به تلاش‌هایش برای یافتن شریکی برای تشکیل ائتلافی به خصوص پس از شکست مذاکرات با احزاب مخالف به طور رسمی پایان داد و حکم خود را به اردوغان تحویل داد و اعلام کرد که برگزاری انتخابات زود هنگام اجتناب ناپذیر است.

منابع ریاست جمهوری اعلام کردند که وی با رئیس مجلس نیز در جهت تشکیل دولت جدید گفت‌وگو می‌کند.

براساس گزارش‌های محلی، اردوغان می‌تواند حکم تشکیل دولت را به حزب جمهوری خواه بدهد اما به نظر می‌رسد که وی چندان به این امر متمایل نیست.

همچنین روزنامه حریت در گزارشی نوشت: اردوغان در جمع دانشگاهیان اعلام کرده است که خواهان تشکیل "دولت انتخاباتی موقت" پیش از برگزاری انتخابات جدید در پاییز است.

پارلمان ترکیه می‌تواند به ادامه فعالیت کابینه کنونی تا زمان برگزاری انتخابات جدید رای دهد اما حزب ملی گرا در حال حاضر اعلام کرده است که نسبت به چنین مساله‌ای رای منفی خواهد داد.

انتهای پیام

کد N927434

وبگردی