آفتاب

ایندیپندنت: ایران می تواند داعش را شکست دهد

ایندیپندنت: ایران می تواند داعش را شکست دهد

ایرنا نوشت:

روزنامه ایندیپندنت نوشت : ایرانی ها در یک تحول بزرگ در سیاست خارجی تلاش می کنند به ائتلاف ضد داعش بپیوندند و این یک تحول عمده در روند جنگ داخلی سوریه ایجاد می کند.

به گزارش بی بی سی عربی ، 'کیم سنگوبتا' در مقاله ای که در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد، نوشت : محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران در جریان سفر به مسکو در هفته جاری، در باره پیوستن تهران به ائتلاف مبارزه با داعش با مقامات مسکو بحث و بررسی کرد و دیدارهایی نیز از لبنان، کویت و قطر داشت.
حسین امیرعبداللهیان معاون وزیرخارجه نیز برای گفت و گو درباره داعش به عربستان سفرکرد.
ایران به شکلی هماهنگ با دیگر کشورها به مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق می پردازد.
آمریکایی ها با بمباران هوایی و ایران با پشتیبانی از گروه های مسلح شیعه در جنگ زمینی با تروریست ها مبارزه می کنند.
آمریکا بارها اعلام کرده است که از گروه های مسلح شیعی موسوم به 'نیروهای داوطلب مردمی' تحت فرماندهی بغداد حمایت و پشتیبانی می کند ولی از زمان جنگ تکریت این اعلام حمایت مانند گذشته واضح نیست.
البته دو کشور ایران و آمریکا اصرار دارند که هیچ برنامه مشترک نظامی ندارند.
نویسنده این مقاله به نقل ازیک دیپلمات ایرانی می نویسد: در زمان کنونی میان سوریه و عراق مرزی وجود ندارد و فرماندهی داعش درسوریه قراردارد و صحیح نیست که حمله به داعش فقط درعراق محدود شود.این همان دلیلی است که انگلیس تلاش می کند به خاطر آن برای گسترش دایره بمباران ها درسوریه به آمریکا بپیوندند.
اسراییلی ها نیز که با توافق هسته ای مخالفت کرده اند،حضور ایران در نزدیکی مرزهای خود را نمی پذیرند و برای جلوگیری از چنین امری برواشنگتن فشارمی آورند.
نویسنده به سخنان وزیرخارجه روسیه اشاره می کند که ماه گذشته گفت: امضای توافق هسته ای موانع ساختگی درمسیر تشکیل یک ائتلاف بزرگتر برای مبارزه با داعش را برطرف می کند.
فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: توافق هسته ای با ایران راه را برای اعتماد بیشتر در مبارزه با داعش بازمی کند.
مصر نیز که - به گفته نویسنده - به آرامی از فرماندهی نیروهای زمینی کشورهای اتحادیه عرب در یمن فاصله گرفته و با عملیات گسترده داعش درسینا روبروست تلاش می کند به یک شراکت استراتژیک با ایران دست یابد.
به گفته محمد حسنین هیکل نویسنده مشهور مصری، قاهره تلاش می کند میان تهران و ریاض میانجیگری کند.
نویسنده، مقاله خود را با این جمله پایان می دهد که وقت آن رسیده است که اختلافات گذشته را کنار گذاشته و به مبارزه با دشمن مشترک برخیزیم. درموضوع پرونده پیچیده هسته ای ایران به توافق دست یافتیم چرا نمی توانیم برای مبارزه با داعش به توافق برسیم.

4949

کد N927405

وبگردی