آفتاب

نماینده پوتین: مسایل مربوط به تحویل اس-300 به ایران حل شد

نماینده پوتین: مسایل مربوط به تحویل اس-300 به ایران حل شد

ایرنا نوشت:

'میخاییل بوگدانف' نماینده ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد: تمام مسایل مربوط به تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران حل شده است.

به گزارش ایرنا، بوگدانف روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: بر این عقیده ایم که اکنون مساله تحویل اس-300 به ایران بطور کامل حل شده است.

نماینده پوتین در باره اجرای قرارداد اس-300 با ایران خاطرنشان کرد: در این باره با طرف ایرانی به تفاهم کامل دست یافته ایم و از نظر اصولی به طور کامل حل شده است و فقط برخی موارد جزئی فنی آن باقی مانده است.

روسیا سگودنیا در ادامه گزارش خود به نقل از یک مقام سفارت ایران در مسکو نوشت: هفته آینده هیاتی از وزارت دفاع ایران به روسیه سفر خواهد کرد.

رسانه روسی همچنین به استناد اخبار رسانه ها به نقل از یک مقام وزارت دفاع ایران خاطرنشان کرد: تهران امیدوار است مجموعه های پدافند هوایی اس-300 را حداکثر تا 40 روز پس از امضای قرارداد جدید با مسکو تحویل بگیرد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه هم در باره قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران گفت که روسیه در اجرای این قرارداد به تحریم های آمریکا توجه نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، لاوروف در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به آمریکا توصیه می کنیم که قبل از این که در مورد تحریم سخن گوید، قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران را بررسی کند.

لاوروف اضافه کرد: در زمینه تحریم ها ، فقط تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل را می پذیریم. تمام تحریم های یکجانبه که بدون مجوز شورای امنیت و با نقض معیارهای قوانین بین المللی اعمال شده است، برای ما اهمیتی ندارد.
قرارداد تحویل مجموعه های اس-300 به ایران سال 2007 میان ایران و روسیه امضا شد.

اما با وجود این که تسلیحات پدافند هوایی اس-300 تسلیحات دفاعی محسوب می شود مسکو در دوره حکومت دمیتری مدودف رییس جمهوری وقت روسیه در سال 2010 تحت فشار غرب از اجرای قرارداد با ایران خودداری کرد.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ماه مارس سال جاری ممنوعیت فروش تسلیحات اس-300 به ایران را لغو کرد و مقامهای روس نیز اعلام کردند که تا پایان امسال این مجموعه ها به ایران تحویل خواهد شد.

سامانه پدافند هوایی اس-300 تسلیحات دفاعی قادر به هدف قرار دادن اشیاء پرنده اعم از هواپیما یا موشک تا شعاع بیش از 200 کیلومتر است.

5252

کد N927349

وبگردی