آفتاب

سناتورهای جمهوری خواه از کری درباره نامه مرتبط با تحریم های ایران توضیح خواستند

سناتورهای جمهوری خواه از کری درباره نامه مرتبط با تحریم های ایران توضیح خواستند

واحدمرکزی خبر نوشت:

مارک روبیو و مارک کرک، سناتورهای جمهوری خواه ایالت های فلوریدا و ایلینویز از دولت اوباما خواستند هرگونه درخواست از دولت های خارجی را درباره تحریم های ایران در اختیار کنگره قرار بدهد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی هیل؛ مارک و روبیو در نامه ای برای جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواستند نامه ای را که برای دولت های چین، فرانسه، انگلیس و آلمان ارسال و ظاهرا به آنان اطمینان داده شده است شرکت های این کشورها در صورت بازگردانده شدن تحریم های علیه ایران، آسیب نمی بینند، در اختیار کنگره قرار دهد.
در این نامه آمده است «در حالی که مقامات دولتی وجود چنین نامه ای را انکار می کنند، باور ما این است که برای افکار عمومی در آمریکا اهمیت دارد که بتوانند تضمین شما برای دولت های خارجی را در حالی که نمایندگان آنان در هفته های آینده در حال بازنگری در توافق هسته ای هستند، مطالعه کنند.»
آنان همچنین نوشته اند به نظر می رسد «تعابیر متضادی» درباره چگونگی تاثیر گرفتن سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران در صورت نقض توافق هسته ای وجود دارد.
در حالی که جک لو، وزیر خزانه داری ماه گذشته در نشست کمیته روابط خارجی سنا گفته بود که شرکت ها در صورت «بازگشت تحریم ها» می بایست هرگونه داد و ستد را متوقف کنند، روبیو و کرک گفته اند که دیگر تفسیرها چنین می رسانند که ممکن است براساس «قانون پدربزرگ»* تحت حمایت قرار بگیرند.
روبیو و کرک همچنین گفته اند اگر کشورهای دیگر اعلام کنند که به شرکت ها درباره «خطرهای ذاتی» سرمایه گذاری در ایران به خاطر حمایتش از تروریسم و احتمال بازگشت تحریم ها هشدار داده اند «چنین اقدامی می تواند کار کنگره در بازنگری توافق را تسهیل کند.»
قانونگذاران آمریکایی تا هفدهم سپتامبر فرصت دارند تا کار بازنگری و رای گیری درباره توافق هسته ای ایران را انجام بدهند در حالی که انتظار می رود سنای آمریکا بعد از تعطیلات ماه اوت، قطعنامه ای در رد این توافق صادر کند.
---------------
«قانون پدربزرگ»*
* شرط پدربزرگ یا سیاست پدربزرگ، سیاستی که براساس آن، در صورت تغییر شرایط یا قوانین، برخی قوانین قبلی همچنان به اجرا گذاشته می شود.

4949

کد N927292

وبگردی