آفتاب
رئیس دادگستری البرز خبر داد:

فعال شدن شعب ویژه انتخابات در آینده نزدیک

فعال شدن شعب ویژه انتخابات در آینده نزدیک

نخستین نشست «شورای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی» روز 28مرداد، با حضور اعضای شورای تامین استان در محل دادگستری استان البرز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، احمد فاضلیان در این نشست که بر اساس بخشنامه 5 آبان 1390 ریاست قوه قضائیه و در راستای پیگیری اصل 156 قانون اساسی در استان‌ها تشکیل می‌شود، با اشاره به انتخابات متعددی که در دوران پربرکت جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، اظهار کرد: همه انتخابات برگزار شده باشکوه و سالم بوده‌اند و همه مسئولان و متولیان برگزاری انتخابات تلاش کرده‌اند تا ضمن برگزاری انتخابات پرشور از آرای مردم صیانت کنند.

وی افزود: در این سال‌ها دشمنان تلاش زیادی کرده‌اند تا با طرح مسائل واهی و بی‌اساس حضور پررنگ مردم در عرصه‌های مختلف را کمرنگ نشان دهند اما واقعیت‌ها را همه کسانی که اهل بصیرت هستند می‌بینند و مردم هم با حضور حداکثری خود دشمنان را ناکام می‌گذارند.

وی با تاکید بر این‌که «به مردم کشورمان باید بالید»، گفت: مردم با وجود مشکلات مختلف، در لحظاتی که احساس تکلیف کنند در صحنه حاضر می‌شوند و مشکلات و سوء مدیریت‌ها را نادیده می‌گیرند و با تمام وجود در عرصه‌های مختلف شرکت می‌کنند.

این مقام قضایی افزود: امیدواریم خداوند توفیق دهد قدرشناس محبت مردم باشیم؛ از نظر ما آرای مردم، یک امانت است و با خدای خود عهد کرده‌ایم در صیانت از این امانت، همه تلاش و توان خود را به کار گیریم. به مردم قول می‌دهیم که انتخابات آتی هم مثل انتخابات‌هایی که برگزار شده سالم و باشکوه باشد و شرایطی را فراهم خواهیم کرد تا مردم حضور حداکثری داشته باشند.

وی با بیان این‌که « تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی، اتفاقی مبارک است که از وقوع تخلفات و جرایم پیشگیری می‌کند» اظهار کرد: این موضوع به این معنا نیست که تخلف قطعا رخ خواهد داد و امیدواریم با پیشگیری‌های انجام شده انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم و خبرگان را در اسفند امسال بدون حتی یک تخلف برگزار کنیم.

وی با اشاره به این‌که «دستگاه قضایی تلاش می‌کند در فرآیند انتخابات دخالتی نداشته باشد»، گفت: وظیفه ما فقط و فقط پیشگیری است و تلاش می‌کنیم با پیش‌بینی‌های دقیق بستر مناسبی را برای برگزاری انتخابات فراهم کنیم.

فاضلیان ادامه داد: « شورای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی» سه مرحله نظارت قبل از انتخابات، حین برگزاری و پس از برگزاری انتخابات را در دستور کار خواهد داشت و سعی می‌کنیم این شورا برای رسیدگی به تخلفات در انتخابات محوریت داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از ظرفیت صداوسیما و رسانه‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: صداوسیما باید با رعایت بی‌طرفی مردم را به حضور در انتخابات و رای به کاندیداها از هر سلیقه سیاسی تشویق کند و از طرف دیگر اطلاعات لازم را درباره بایدها و نبایدها و تخلفات و جرایم انتخاباتی در اختیار مردم قرار دهد.

وی همچنین دستگاه‌های اجرایی را به رعایت بی‌طرفی در برگزاری انتخابات توصیه کرد و گفت: دستگاه قضایی به دقت این موضوع را رصد خواهد کرد تا این دستگاه‌ها بر اساس سلیقه سیاسی و جناحی خاصی عمل نکنند.

این مقام قضایی استفاده از امکانات دولتی و تبلیغات زودهنگام را دو آفت انتخاباتی برشمرد و اظهار کرد: باید با پیشگیری جلوی وقوع این دو تخلف احتمالی در استان گرفته شود و ضمن آگاهی‌دهی به دستگاه‌ها درباره تبعات سوءاستفاده از امکانات دولتی، رسانه‌ها نیز باید اهتمام لازم را داشته باشند تا در مسیر آگاهی‌دهی به مردم و نامزدها درباره تبعات تبلیغات زودهنگام حرکت کنند.

وی در پایان از فعال شدن شعب ویژه انتخابات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم قضات مربوطه در 24 ساعت شبانه روز در دسترس باشند و به سرعت به جرایم و تخلفات انتخاباتی رسیدگی کنند.

انتهای پیام

کد N927177

وبگردی