آفتاب
مدیر مجتمع کک‌سازی و پالایشگاه قطران زرند عنوان کرد

راه‌اندازی پالایشگاه قطران، گامی مهم در استفاده از سرمایه ملی

راه‌اندازی پالایشگاه قطران، گامی مهم در استفاده از سرمایه ملی

مدیر مجتمع کک‌سازی و پالایشگاه قطران زرند با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه قطران زرند گفت: پالایشگاه قطران این مجتمع جزء یکی از واحدهای مهم مجتمع است که راه‌اندازی آن گام مهمی در استفاده از سرمایه ملی، ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید ناخالص ملی و ورود به بازار محصولات شیمیایی و تامین مواد اولیه صنایع مهمی چون آلومینیوم و دیگر صنایع شیمیایی وابسته به محصولات مذکور خواهد بود.

حسین متصدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، با بیان اینکه بخش عمده از ذخایر زغالسنگ ایران در ناحیه زغالدار کرمان قرار دارد و از این میان حدود 80 درصد این ذخائر در محدوده شهرستان زرند قرار گرفته است، تصریح کرد: ظرفیت اسمی کارخانه کک‌سازی زرند، سالانه 400 هزار تن کک متالوژی و 19 هزار تن فرآورده‌های ناشی از پالایش قطران حاصل از فرآیند کک‌سازی ضمن آنکه 5000 تن بنزول خام و 1100 تن گوگرد از گاز تولیدی در این کارخانه استحصال می‌شود.

وی ادامه داد: محصولات این کارخانه شامل کک متالوژی برای مصرف در کوره بلند تولید آهن و احیاء مستقیم برای تولید آهن و همچنین صنایع فروآلیاژ و ریخته‌گری و کک ریزدانه برای صنایع فروآلیاژ و ریخته‌گری و باطری‌سازی است.

متصدی با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه قطران زرند نیز گفت: پالایشگاه قطران این مجتمع جزء یکی از واحدهای مهم مجتمع است که راه‌اندازی آن گام مهمی در استفاده از سرمایه ملی، ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید ناخالص ملی و ورود به بازار محصولات شیمیایی و تامین مواد اولیه صنایع مهمی چون آلومینیوم و دیگر صنایع شیمیایی وابسته به محصولات مذکور دارد.

مدیر مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران زرند تصریح کرد: این پالایشگاه با ظرفیت تولید سالانه 30 هزار تن دومین پالایشگاه قطران در کشور است ضمن آنکه این پالایشگاه پس از گذشت هشت سال با تلاش‌های فراوان و همت متخصصان داخلی و با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی در دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شده است.

وی افزود: محصولات حاصل از پالایش قطران و موارد مصرف آن شامل قیر با پایه زغالسنگ، نفتالین، فنل خام، واش اویل، روغن آنتراسن و متیل نفتالین صنعتی است که هر کدام کاربردهای خاصی دارند. مثلا قیر با پایه زغالسنگ در پوشش محافظ لوله‌های فولادی زیرزمین در برابر خوردگی گل حفاری، ریخته‌گری، مغز مداد، جعبه‌های باطری، رنگ و لعاب، جوهر پرینتر، واکس و ... کاربرد دارد.

متصدی دربار میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این مجتمع نیز به ایسنا گفت: میزان سرمایه‌گذاری و هزینه های انجام شده در کارخانه کک سازی برابر با 1000 میلیارد ریال و 26 میلیون دلار است همچنین میزان سرمایه گذاری در پالایشگاه قطران 33 میلیارد ریال و 1.3 میلیون دلار هزینه ارزی است.

مدیر مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران زرند درباره اهمیت این پروژه نیز گفت: با توجه به اینکه پالایشگاه قطران زرند ( بعد از پالایشگاه قطران زغالسنگ اصفهان) دومین پالایشگاه قطران کشور است و تاکنون در ایران پالایشگاه قطران دیگری حتی در مرحله اجرا وجود ندارد لذا به‌نظر می‌رسد اهمیت آن در سطح ملی باشد.

وی در پایان درباره برنامه‌ریزی تولیدی این کارخانه گفت: با توجه به میزان فروش قطران خام در سال جاری پیش‌بینی می‌شود در سال جاری در مجموع 11 هزار تن قطران خام فرآوری و پالایش شود که میزان تولید محصولات قابل عرضه در سال 94 حدود 1050 تن خواهد بود ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود طی سال آینده و در صورت بهبود وضعیت تامین زغال حدود 15 هزار و 500 تن قطران در این مجتمع تولید شود که برنامه‌ریزی این مجتمع برای سال آینده کل قطران خام فرآوری و پالایش شده که میزان محصولات قابل عرضه 14 هزار و 800 تن در سال 95 خواهد بود.

انتهای پیام

کد N927090

وبگردی