آفتاب

آسوشیتدپرس: اوباما برای لغو اکثر تحریم های ایران به تایید کنگره نیاز ندارد

آسوشیتدپرس: اوباما برای لغو اکثر تحریم های ایران به تایید کنگره نیاز ندارد

ایرنا نوشت:

خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' نوشت: اوباما برای لغو اکثر تحریم های ایران به تایید توافق هسته ای ایران در کنگره نیاز ندارد و می تواند بر اساس اختیارات ریاست جمهوری و هماهنگی با اروپا، اسامی اشخاص، موسسات و بانک های ایرانی تحریم شده را از لیست آمریکا خارج کند.

این خبرگزاری آمریکایی در یکی از جدیدترین گزارش های خود درباره نقش کنگره آمریکا در تصویب یا رد توافق هسته ای ایران و غرب نوشت: 'بر اساس توافق هسته ای ایران و غرب و بعد از خلاصی ایران از تحریم ها، صدها میلیارد دلار عاید ایران خواهد شد. تا زمانی که تهران به تعهدات خود مبنی بر محدود سازی برنامه هسته ای خود پایبند بماند، اوباما -حداقل در برهه زمانی کنونی- برای بازگرداندن بخش عمده ای از این پول به ایران به تصویب توافق در کنگره نیاز نخواهد داشت.'
این خبرگزاری در این خصوص به سخنان 'رابرت استالوف' مدیر اجرایی اندیشکده 'موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک' اشاره کرد. استالوف که اندیشکده متبوع وی ارگان رسمی 'آیپک' قدرتمند ترین لابی صهیونیست ها در آمریکاست، در این باره می گوید: 'رد توافق در کنگره، نمی تواند اختیار ریاست جمهوری اوباما را تحت الشعاع قرار دهد.'
نویسنده یادآور شد که کنگره جمهوری خواه آمریکا احتمالا توافق را رد خواهد کرد و اوباما نیز اعلام کرده که از اختیار وتوی ریاست جمهوری برای رد رای کنگره استفاده خواهد کرد.
نویسنده به تلاش های سرسختانه مخالفان توافق برای جلب آرای لازم برای بی اثر کردن وتوی رییس جمهوری اشاره کرد و نوشت: اما دمکرات ها و جمهوری خواهان پیش بینی کرده اند که وتوی اوباما بی اثر نخواهد شد چرا که رای کافی برای این امر وجود ندارد. بیش از نیمی از سناتورهای دمکرات و مستقل سنا که رای آنها برای بی اثر کردن وتوی اوباما لازم است، از توافق پشتیبانی کرده اند. در مجلس نمایندگان نیز بیش از 45 دمکرات حمایت خود را از توافق اعلام کرده اند از جمله 'نانسی پلوسی' رهبر دمکرات ها که موافقت جدی خود با توافق را اظهار داشته است.'
نویسنده درباره اختیارات شخص اوباما در خصوص تحریم های ایران نوشت: رییس جمهوری می تواند برخی از تحریم های آمریکا را تعلیق کند. وی می تواند دستورات جدیدی صادر و مبادلات پولی و مالی ایران را آزاد کند. همچنین اوباما می تواند برخی از شخصیت ها، شرکت ها و بانک های ایران را از فهرست تحریم ها خارج کند و مجازات های اقتصادی را از روی آنها بردارد.
آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه شدیدترین تحریم ها آنهایی هستند که علیه بخش انرژی، بانک مرکزی و بخش های اصلی اقتصاد ایران وضع شده اند، افزود: فقط کنگره می تواند به این تحریم ها که به شکل قانون درآمده اند خاتمه دهد ولی در عین حال شخص اوباما هم می تواند برخی از اثرات این تحریم ها را خنثی کند و برای تعدیل بعضی دیگر با اروپایی ها همکاری کند.
بر اساس این نوشتار، 'مارک دوبوویتز' یکی از اعضای اندیشکده 'بنیاد دفاع از دموکراسی' ها که به لابی اسراییل نزدیک است، در این باره گفته است: اوباما می تواند با صدور دستور اجرایی، بخش عمده ای از تحریم ها را تخفیف دهد.
در واقع اگر اوباما و اروپایی ها اسامی بانک های ایرانی را از لیست تحریم ها پاک کنند، موسسات و نهادهای مالی ایران بار دیگر به سیستم بانکی و مالی جهانی دسترسی پیدا خواهند کرد.
این خبرگزاری همچنین یادآوری کرد که 'چاک شومر' سناتور دمکرات و از برجسته ترین مخالفان توافق و همفکران وی عقیده دارند که تیم مذاکره کننده آمریکا باید دوباره بر سر میز مذاکره بنشیند و همچنین سعی دارند لایحه ای را مبنی بر لزوم این اقدام به تصویب برسانند.
آسوشیتدپرس در پایان نوشت: این در حالی است که تیم اوباما می گوید مذاکره مجدد بر سر این توافق غیرممکن است.
'ارنست مونیز' وزیر انرژی آمریکا خطاب به اعضای 'فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی' و 'شورای امور عمومی یهودیان' اعلام کرد که تلاش برای مذاکره مجدد درباره توافق حاصل شده 'خطرناک ترین استراتژی قابل تصور' است و تاکید کرد: 'به نظر من این کار به عنوان یک طرح B (طرح جایگزین) به هیچ وجه شدنی نیست.'
کنگره آمریکا تا به حال بیش از 200 پیمان و توافقنامه بین المللی را فورا و قطعا رد کرده یا خواستار اعمال تغییر در آنها شده است که 80 مورد از آنها توافق های چندجانبه بوده اند.

49261

کد N926930

وبگردی