آفتاب

افزایش حجم مبادلات بازرگانی پاکستان با ایران به 5 میلیارد دلار در سال

افزایش حجم مبادلات بازرگانی پاکستان با ایران به 5 میلیارد دلار در سال

رئیس هیئت بازرگانی پاکستان از افزایش سطح مبادلات تجاری با ایران تا سطح 5 میلیارد دلار در سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر سعیدخان جدون در صدر یک هیئت بازرگانی وارد زاهدان شد و از افزایش سطح مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران طی یک توافق با ایران به میزان 5 میلیارد دلار در سال خبر داد.

وی که برای شرکت در سومین کمیته مشترک تجارت مرزی در زاهدان، سفر زمینی به ایران را انتخاب کرده بود تا از چگونگی مبادلات تجاری در مرز پاکستان و ایران مطلع شود گفت: ایالت بلوچستان پاکستان و استان سیستان و بلوچستان ایران هر دو از بزرگترین استان های دو کشور بوده و علی رغم بهره مندی از پتانسیل ها و ظرفیت های عالی متاسفانه کمتر توسعه یافته اند لذا تلاش طرفین باید برای ارتقا سطح توانمندی های دو استان باشد.

دکتر جدون در این نشست هفت مرتبه سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به کویته در طی دوسال را دلیلی بر اهمیت ایالت بلوچستان و توجه دولت مرکزی پاکستان به این ایالت دانست و خواستار بهبود روابط اقتصادی با این ایالت شد.

رئیس هیئت بازرگانی پاکستان همچنین به توافق هسته ای ایران و قدرت های 1+5 اشاره کرد و برداشته شدن تحریم های بانکی و ارزی را فرصتی برای کشور پاکستان دانست تا از این فضای بوجود آمده جهت سرمایه گذاری در ایران استفاده مفید ببرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا مشکلات موجود بر سر راه تجارت دو کشور در کارگروه هایی که مابین مقامات دو استان تشکیل می شود تا حد امکان رفع شود و در صورت گستردگی مشکلات به سطح وزرای تجارت پاکستان و صنعت، معدن و تجارت ایران ارجاع داده شود.

جدون در بخش دیگری از سخنان خود در این کمیته از توافق 9 نقطه مرزی بین ایران و پاکستان برای تجارت میوه انبه خبر داد و از موافقت برای 3 نقطه دیگر ابراز امیدواری کرد.

اعطای مجوز برای صدور برنج پاکستانی به ایران از شهرهای کراچی و لاهور دیگر خبری بود که جدون به آن اشاره کرد.

رئیس هیئت تجاری، اقتصادی پاکستان تاسیس دفاتر مشترک قرنطینه دام در پاکستان و ایجاد مسیر تجاری مرزی در گواتر برای صادرات میوه را به عنوان پیشنهاد به هیئت ایرانی ارائه داد.

جدون همچنین گفت: قطار باری کویته – زاهدان در صورت خالی بازگشتن به کشور پاکستان ضرر برای ما را در پی خواهد داشت لذا در صورت تامین بار این قطار در برگشت به پاکستان، حاضریم هفته ای حداقل یک قطار به ایران ارسال کنیم و در این مورد مصمم هستیم.

انتهای پیام

کد N926898

وبگردی