آفتاب
ابوترابی در پاسخ به اخطار نماینده قوچان؛

تشکیل کمیسیون ویژه «برجام» در مجلس به دلیل اهمیت موضوع بوده است

تشکیل کمیسیون ویژه «برجام» در مجلس به دلیل اهمیت موضوع بوده است

نایب رئیس اول مجلس تاکید کرد: تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام بر اساس آئین نامه مجلس صورت گرفته و به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شوشتری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در اخطار قانون اساسی با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته ای اظهار داشت: اینکه برجام در قالب لایحه به مجلس ارائه شود، یا خیر، به نظر من محل تامل و اشکال حقوقی است.

وی افزود: اصل ۷۴ قانون اساسی اشاره می کند که لوایح قانونی پس از تصویب دولت به مجلس ارسال می شود و نظامات حقوق اساسی از جمله آئین نامه داخلی هیئت وزیران و آئین نامه داخلی مجلس نیز تصریح می کند که لوایح قانونی پس از تصویب در کمیسیون های داخلی دولت از جمله کمیسیون سیاسی و دفاعی، با امضای رئیس جمهور و وزیر مرتبط به پارلمان ارائه می شود.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس عنوان کرد: معتقدم اقدام امروز مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام خلاف قانون اساسی است؛ چون هنوز لایحه ای به دولت ارائه نشده است و این حق دولت است که اگر ضرورت دید در این رابطه لایحه بدهد.

شوشتری ادامه داد: بررسی عمیق ماهیت برجام نشان می دهد که برجام از جنس امنیت ملی است و باید در قالب شورای عالی امنیت ملی بررسی و تصویب شود و اصل ۱۷۶ قانون اساسی نیز عمومات قبلی را تخصیص زده و به نظر می رسد کار امروز مجلس مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی است.

وی خاطر نشان کرد امروز اکثر حقوقدانان کشور که حقوق اساسی و حقوق معاهدات را در دانشگاه های معتبر تدریس می کنند، معتقدند برجام نباید در قالب لایحه به مجلس بیاید.

پس از این اخطار نماینده قوچان و فاروج، حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی مجلس را به عهده داشت، در پاسخ به این نماینده و با اشاره به ماده ۴۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این ماده از آئین نامه صریح است که بر اساس آن، برای مسائل مهم و حساسی که برای کشور پیش می آید، کمیسیون ویژه تشکیل می شود که تشخیص این اهمیت نیز بر عهده مجلس است.

وی افزود: در این رابطه مجلس تشخیص داد که این مسئله مهم و حساس است و باید کمیسیون ویژه تشکیل شود و در صحن مجلس نیز به تشکیل کمیسیون رای داده شده است.

کد N926699

وبگردی